اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خانه فرهنگ دولت‌آباد کارگاه داستان‎نویسی برپا می‌کند

فرضی‌پور: کارگاه داستان‎نویسی کمک می‌کند تا شخص نویسنده شود

نویسنده کتاب «همین است که هست» با بیان اینکه صرفاً شرکت در کارگاه‌های نویسندگی کسی را نویسنده نمی‌کند، گفت: شرکت در کارگاه‌های نویسندگی تنها کمک می‌کند تا شخص نویسنده شود.

فرضی‌پور: کارگاه داستان‎نویسی کمک می‌کند تا شخص نویسنده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، سودابه فرضی‌پور با اشاره به کارگاه داستان‎نویسی خانه فرهنگ دولت‌آباد اظهار داشت: خانه فرهنگ دولت‌آباد حدود هشت سال است که به‌طور مستمر کارگاه‌های داستان‎نویسی را دایر می‌کند و بیشتر از دو سال است که مسئولیت اداره آن را سودابه فرضی‌پور به عهده گرفته است.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های تدریسی این کارگاه بیان کرد: در این کارگاه در کنار تدریس عناصر داستان؛ زاویه دید، شخصیت‎پردازی، صحنه‎پردازی، زیرمتن، مکاتب ادبی و ... به‌صورت کارگاهی به نقد داستان‎های هنرجویان پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به زاویه دید عنوان کرد: در زاویه دید اول شخص، سوم شخص، حدیث نفس و تک‎گویی باید رعایت شود.

فرضی‌پور ادامه داد: قالب‌هایی که در زیر مجموعه اول شخص قرار می‌گیرد شامل نامه‎نگاری، خاطره‎نگاری و ... است.

وی با اشاره به صحنه‎پردازی گفت: صحنه‎سازی یعنی فاکتورهایی که به ساخت و نمایش بهتر صحنه منجر می‌شود.

فرضی‌پور با توجه به شخصیت‎پردازی ذکر کرد: شخصیت اصلی و فرعی، تفاوت انواع شخصیت‎پردازی و ... لازمه هر داستان است.

وی ادامه داد: در این کارگاه با ارائه تکلیف به هنرجویان تلاش می‌شود استعدادهای آنان هدفمند شود.

فرضی‌پور با اشاره به کسب رتبه هنرجویان این کارگاه افزود: در دو سال پیاپی دو تن از هنرجویان این کارگاه آسیه رضا و مرضیه کشکولی رتبه‎های برگزیده را در جشنواره شمسه از آن خود کرده‌اند.

وی در ارتباط با فواید شرکت در کارگاه‌های داستان‎نویسی ذکر کرد: شرکت در کارگاه‌های داستان‎نویسی باعث تقویت بیان و اعتماد به نفس شده و دایره واژگان ذهن انسان بالا می‌رود.

فرضی‌پور با توجه به سن شروع و شرکت در این کلاس‌ها بیان کرد: اگر هنرجویان  از سن کم در کلاس‌ها شرکت کنند بسیار خوب است زیرا در سن کم دغدغه‌های فکری کم است و شرکت‎کنندگان در این گروه سنی می‌توانند مباحث را به راحتی فراگیرند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک نویسنده خوب گفت: نویسنده باید با تمام جامعه آشنا باشد تا بتواند خود را جای تمام اعضای داستان قرار داده و دیالوگ‌ها را بنویسد.

فرضی‌پور در ادامه ذکر کرد: نویسندگی خلاقیت انسان را پرورش می‌دهد ولی نویسنده باید خلاقیت داشته باشد تا بتواند در کارهایش موفق باشد.

وی با اشاره به راهکارهای پرورش خلاقیت تصریح کرد: یک نویسنده باید موقعیت‌های جدید بسازد تا ذهنش پویاتر عمل کند.

فرضی‌پور در ارتباط با واقعیت‎نویسی عنوان کرد: نویسنده باید ذهن داستانی داشته باشد و برای این امر باید متن روزنامه‌ها و مجلات را بازآفرینی کند.

وی با توجه به ویژگی‌های اخلاقی یک نویسنده ذکر کرد: انسان در نوشتن نباید کمال‎گرا باشد و باید فقط بنویسد.

فرضی‌پور در ادامه به بیان ویژگی نویسنده خوب بیان کرد: نویسنده باید هر وقت که می‎خواهد بنویسد نه اینکه هر وقت که می‌تواند بنویسد.

وی ادامه داد: نویسنده باید در نوشتن صبور باشد زیرا بلوغ سن نویسندگی از 40 سال به بالا رشد می‌کند و نویسنده باید برای متمرکز کردن ذهن خود تمرین کند.

فرضی پور با اشاره به یک نوشته خوب افزود: در نوشتن باید استعاره‎نویسی کنیم و استعاره‎نویسی پیچیده کردن داستان ساده نیست بلکه ساده کردن یک داستان پیچیده است و باید با استعاره‎نویسی داستان را زیباتر کنیم.

وی با توجه به زندگی‎نامه‎نویسی ذکر کرد: زندگی‎نامه‎نویسی تکنیک می‌خواهد و همانند رمان‎نویسی نیست.

فرضی‌پور با اشاره به تکنیک‌های زندگی‎نامه‎نویسی ادامه داد: در زندگی‎نامه‎نویسی نباید به‌صورت خطی از ابتدای تولد تا زمان مرگ را پشت سر هم بیان کنیم.

وی با توجه به موقعیت‌های نویسندگی ذکر کرد: در نویسندگی دو نوع موقعیت از جمله ایستا و پویا وجود دارد.

فرضی‌پور در ادامه بیان کرد: در نویسندگی در زمان‎های ایستا و ساکت باید به عقب برگردیم و نباید در زمان‌های پویا و مکان‌های جنجالی داستان به عقب برگردیم.

وی ادامه داد: زیرا این کار باعث می‌شود که خواننده موضوع داستان را به درستی درک نکند.

فرضی‌پور با توجه به داستان‎نویسی گفت: در داستان‎نویسی باید اتفاقات مهم را مدّنظر قرار دهیم و داستان را از بزنگاه شروع کنیم.

وی با اشاره به رمان‎نویسی ذکر کرد: رمان‎نویسی باید مهندسی‎نویسی شود و باید شخصیت داستان پرونده داشته باشد.

فرضی‌پور در خصوص نوشتن یک داستان گفت: نوشتن نباید در لحظه باشد و نویسنده در زمان‎هایی که متن  نمی‌نویسد هم باید به داستان فکر کند.

وی با توجه به نوشتن زندگی‎نامه و کسب اطلاعات بیان کرد: زمانی که شخصی زندگی خود را برای ما تعریف می‌کند نباید بنویسیم و تنها باید به صحبت‌هایش گوش داده و صدای شخص را ضبط کنیم.

فرضی‌پور ادامه داد: ابتدا باید اجازه دهیم شخص تمام حرف‌های خود را تعریف کند سپس سوالات خود را در خصوص عواطف وی بپرسیم.

وی با اشاره به ابزارهای نویسنده ذکر کرد: یک نویسنده باید ضبط صوت برای ضبط کردن و سپس گوش دادن، لغت‌نامه برای گسترش دایره واژگان خود و فلش کارت داشته باشد.

فرضی‎پور در ارتباط با انتخاب موضوع گفت: در رمان‎نویسی باید تحقیق صورت بگیرد و نویسنده باید موضوعی را انتخاب کند که نیازمند تحقیق باشد.

وی با توجه به بازآفرینی متن گفت: در بازنویسی متن باید بازآفرینی کنیم و نباید جمله را ایجاز کنیم زیرا دچار ابهام می‌شود.

سودابه فرضی‎پور متولد 1360 است که از آثار وی می‎توان به مجموعه «داستان همین است که هست»، رمان نوجوان «بهتر از شکلات مجانی» و رمان بزرگسال به «روش خورشید» که در دست چاپ است، اشاره کرد.

وی رتبه برتر جشنواره داستان انقلاب را کسب کرده است و از سال 89 مدرس کارگاه داستان‎نویسی خانه فرهنگ دولت‌آباد است.

فرضی‌پور نویسندگی را به‌طور جدی در سن 25 سالگی آغاز کرده است و هفت سال است که کتاب می‌نویسد.

انتهای پیام/2462/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول