اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گفت‌وگوی فارس با موسوی درچه‌ای/۲

کسب عنوان فقط در ایران مهم است/ ضرورت اعطای مدرک عمومی تلاوت به قاریان

قاری بین‌المللی با آفت خواندن توجه بیش از حد به مسابقات قرآن گفت: کسب عنوان در مسابقات بین‌المللی فقط در ایران مهم است و باید ابتدا به قاریان یک مدرک عمومی تلاوت اعطا شود.

کسب عنوان فقط در ایران مهم است/ ضرورت اعطای مدرک عمومی تلاوت به قاریان

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: حجت‌الاسلام «محمد‌جواد موسوی درچه‌ای» قاری بین‌المللی قران کریم و نفر اول مسابقات هندوستان تنها روحانی است که موفق به کسب مقام بین‌المللی در رشته تلاوت قرآن کریم شده است.

بخش اول مصاحبه فارس با درچه‌ای چندی پیش منتشر شد که وی در آن به موضوعاتی چون معرفی خود، نحوه آغاز تلاوت، بیان خصوصیات اخلاقی پدر، مسابقات قرآن و برخی موضوعات دیگر پرداخت.

بخش دوم گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با این قاری بین‌المللی قرآن کریم را با هم می‌خوانیم.

 

تلاوت موسوی درچه‌ای در محضر رهبر معظم انقلاب

 

از تحصیلاتتان برای ما بگویید؟ 

درچه‌ای: بیشتر دوران تحصیلی‌ام را در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی گذراندم و چند سالی را هم در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و مدت کوتاهی نیز به قم مشرف شدم. 

با توصیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی تلاوت قرآن را ادامه دادم

چه عاملی باعث شد که پس از ملبس شدن به لباس روحانیت، همچنان در عرصه قرائت قرآن کریم حضور فعال داشته باشید؟ 

درچه‌ای: از سال 82 تحولی در کار قرائت قرآن من ایجاد شد که معتقدم از برکت لباس روحانیت است و این به زمانی برمی‌گردد که در روز 17 ربیع الاول همان سال به دست مبارک مرحوم پدرم معمم شدم. قبل از آن تصور می‌کردم که با عمامه نمی‌شود در قرائت قرآن به شکل حرفه‌ای وارد شد اما هدایت و راهنمایی استاد بزرگوارم  آیت‌الله «مجتهدی تهرانی(ره)» باعث شد این نگرش تغییر کند.

فردای روزی که معمم شدم به همراه پدرم خدمت آیت‌الله مجتهدی‌ رفتیم تا در مجلس جشنی که به مناسبت ولادت پیامبر‌(ص) برگزار می‌شد شرکت کنیم، در آن جلسه حاج آقای مجتهدی، پدرم را در کنار خودشان نشاندند و به من امر کردند که در کنار منبر بنشینم، من با تصور این‌که برای سخنرانی در حضورعلمای دیگر باید بالای منبر بروم طبیعتاً اضطراب خاصی داشتم. 

بعد از اتمام مولودی‌خوانی، حاج آقای مجتهدی خطاب به جمعیت حاضر گفتند: این جوان فرزند آقای درچه‌ای هستند و از طلبه‌های مدرسه ما  که دیروز معمّم شدند، من همیشه به طلبه‌ها توصیه می‌کنم بعد از این‌که ملبس شدند روحیه عوامی خودشان را از دست ندهند و حفظ کنند، مثلاً اگر روضه‌خوان هستند بعد از معمم‌شدن هم، اینکار را ادامه دهند. ایشان هم از قاریان خوب قرآن هستند لذا از ایشان می‌خواهم اکنون با همین لباس برود بالای منبر بنشیند و برای ما تلاوت کند و ضمناً ایشان بداند که علاوه بر طلبگی وظیفه اصلی‌اش همین قرائت قرآن است که باید آن را جدی‌تر از قبل ادامه دهد.

 

موسوی در‌چه‌ای در محضر مرحوم آیت‌الله «مجتهدی تهرانی»

 

با همین فرمایش آیت‌الله مجتهدی،‌ جهش عجیبی در برنامه قرآنی من به وجود آمد طوریکه ذوق و شوق زیادی داشتم که با همین لباس در محافل قرآنی حاضر شوم. همان سال به عنوان قاری به کشور عراق اعزام شدم و در محافل آنجا تلاوت داشتم و به وضوح شاهد تأثیر ویژه تلاوت قرآن با این لباس بودم. 

توصیه علما به جدیت در امر تلاوت و تبلیغ

تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید؟

درچه‌ای: در ایام دانش آموزی و پس از آن، در مسابقات مختلفی شرکت کردم و رتبه کشوری هم دارم اما مهمترین آنها، شرکت در مسابقات بین‌المللی هندوستان بود که در شهریورماه 1386 به همراه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی، به محل برگزاری مسابقات در شهر مدرس هندوستان رفتیم و به لطف خدا موفق به کسب رتبه اول مسابقات شدم.

پس از بازگشت از مسابقات هم، به دعوت دفاتر برخی از مراجع عظام، توفیق دیدار ویژه با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی را داشتم و هر سه بزرگوار حقیر را به استمرار و جدیت بیشتر در امر تلاوت و تبلیغ، توصیه و سفارش کردند.

تاکنون برای تلاوت و تبلیغ به چه کشورهائی مسافرت داشته‌اید؟

به کشورهایی چون عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان، عربستان، هندوستان، نیجریه، برزیل، ترکیه، پاکستان، افغانستان، اندونزی و چند کشور دیگر سفر کرده‌ و تلاوت داشته‌ام.

پرداختن بیش از حد به مسابقه آفت تلاوت در کشور است 

اوضاع تلاوت در کشور ما چگونه است؟ 

درچه‌ای: یکی از آفت‌های تلاوت در کشور پرداختن بیش از حد به مسابقه است. مسابقه برای ایجاد شور و نشاط و انگیزه در جوان‌ها خوب است، اما متأسفانه دارابودن رتبه و عنوان، محور و ملاک بسیاری از انتخاب‌ها است.

 

موسوی درچه‌ای در سفر تبلیغی به لبنان

 

کسب عنوان در مسابقات فقط در کشور ما اهمیت دارد

متأسفانه عنوان نفر اول بین‌المللی، تنها در کشور ماست که به شدت بر سر زبانها است و قاریان ما بدون داشتن چنین عنوانی در نظر عامه مردم قاری برجسته‌ای نیستند و این در حالی است که اغلب قاریان بزرگ و نامدار مصری حتی برای یک بار هم در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده‌اند. 

در مصر قاریان تنها یک آزمون آن هم برای تلاوت در رادیو و تلویزیون دارند و باقی ماجرا به خود قاری و توانایی‌هایش در تلاوت بستگی دارد و اینکه تلاوتشان چقدر مؤثر باشد و تا چه اندازه مورد پسند مردم قرار بگیرد.

راه‌حل این موضوع چیست؟ به نظر شما چه باید کرد تا محوریت مسابقات در کشور کنار گذاشته شود. 

درچه‌ای: آنچه قاری برای زنده ماندن تلاوتش نیاز دارد اجرا در محافل متعدد است و این همان چیزی است که قاریان برای انجامش مجبور به کسب عنوان و رتبه هستند و حال آنکه رتبه‌داران دغدغه‌ای در این خصوص ندارند و خیالشان راحت است. بقول یکی از قاریان مصری: کسب رتبه در مسابقات برای ایرانی‌ها، حکم مرگ و زندگی را دارد.

شاید بتوان گفت پرورش قاری در مصر شباهت‌هایی با پرورش مداح در ایران دارد. ما از همان نوجوانی به مداح آینده یاد می‌دهیم که مطالعه کند، بفهمد، متأثر شود و سپس بخواند و همگان را متأثر کند و در این راستا بهترین مکان آموزش و پرورش مداح، همان جلسات پرشور مذهبی است و کسی که می‌خواهد مداح حرفه‌ای شود می‌داند که باید در طول ایام سال دائماً در هیئات، حضور فعال داشته باشد، خوب استماع کند و خوب گریه کند تا بتواند خوب بگریاند. تمام مداحان حرفه‌ای ما از ابتدا اینگونه پرورش یافته‌اند. 

مداحان جوان، علاوه بر شرکت در هیئت‌های بزرگ، هر کدام در کوچه پس کوچه‌های محله شان هیئتی دارند و مستمعی دارند و از همان جوانی نحوه ارتباط متقابل خواننده و مستمع را تجربه می‌کنند و میزان مهارت و قدرت تأثیرگذاریشان را افزایش می‌دهند و از همان محله و روستا، صدایشان به تدریج فراگیر و جهانی می‌شود. این در حالی است که قاریان ما مجبور هستند ابتدا در جهان اول شوند تا بتوانند در شهر خودش مؤثر شوند.

 

 

موسوی درچه‌ای در محضر آیت‌الله نوری همدانی

 

طرح ارزیابی اگر با آفت مسابقه محوری مبارزه کند مفید است 

یکی از کارهایی که در این راه در حال برگزاری است، طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم است و بسیاری از قاریان جوان امیدوارند با اجرای این طرح انحصار مسابقات شکسته شود، نظر شما درباره این طرح چیست؟

درچه‌ای: اگر این طرح بتواند با آفت مسابقه محوری مبارزه کند، مفید خواهد بود، و گرنه دردی را دوا نمی‌کند. به عقیده من، پیش از اینکه درجه‌بندی صورت گیرد ابتدا باید به دنبال بسترسازی بود تا تمامی استعداد‌ها، خود را به بروز و ظهور برسانند و بستری برای تلاوتهای زیاد مجلسی و همه روزه آنها فراهم شود، سپس در شرایط مساوی و برابر، تلاوت‌های قاریان ایرانی مورد ارزیابی کارشناسان و مردم قرار گیرد.

باید ابتدا مدرک عمومی تلاوت به قاریان داده شود تا بتوانند در محافل تلاوت کنند

پیشنهادی که دارم این است که قبل از درجه‌بندی، یک گواهینامه قرائت برای قاریان صادر شود تا قاریان بتوانند با آن در مجالس و محافل حضور یافته و هنر خود را در حضور مردم علاقه‌مند به اجرا گذارند و سپس درجه‌بندی انجام شود این شیوه‌ در حال حاضر در مصر اجرا می‌شود. در آن جا  اجازه پخش قرائت در رادیو مصر در حکم گواهینامه قرائت آنها است که اغلب قراء مصری دارند، اما درجه این قاریان بستگی به میزان تأثیرگذاری تلاوت و اقبال مردمی دارد. 

از جلسه قرآنی خودتان برای ما بگویید؟

درچه‌ای: از سال 1373 به توصیه استاد عزیزم حاج آقای صلح‌جو، جلسه قرآنی صبح‌های جمعه را با عنوان «مکتب القرآن والعترة» تشکیل دادیم، از همان زمان تاکنون حدود 20 سال است که بحمدالله هر‌هفته این جلسات در حال برگزاری است و طی این 20 سال قاریان بسیار خوبی نیز در این جلسات پرورش یافته‌اند که بعضی از آنان همینک از قاریان ممتاز هستند و  هر کدامشان جلسه قرآنی دارند.

این جلسه در مسجد «جامع المهدی(عج)» واقع در شهرری فلکه اول دولت‌آباد صبح‌های جمعه از ساعت 7 تا 12 برگزار می‌شود. برنامه با قرائت دعای عهد آغاز و پس از صرف صبحانه جلسه قرائت شروع می‌شود که در دو بخش است، بخش اولش آموزشی و بخش دومش به کرسی تلاوت اختصاص دارد که علاوه بر قاریان ممتاز شهرری از وجود قاریان برجسته کشور هم، بهره‌مند می‌شویم.

فعالیت قرآنی دیگری هم دارید؟

درچه‌ای: بله چهارشنبه‌ها هم در مسجد جامع آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) جلسه دارم و علاوه بر آن در همان روز، افتخار تلاوت قبل از اذان مغرب آستان را نیز دارم.

از دیگر برنامه‌های هفتگی من کرسی تلاوت در همان مسجدی است که اقامه نماز جماعت دارم. به این صورت که هر هفته شب‌های جمعه در مسجد صدوق واقع در ابن بابویه ابتدا نماز را به جماعت می‌خوانم سپس بالای منبر رفته و ابتدا ترجمه و توضیح مختصری از آیات قرآن را برای نمازگزاران عرض کرده و سپس همان آیات را برای حاضران تلاوت می‌کنم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول