اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کاشان:

مدیران برای پیشگیری حوادث قدرت «پیش‌بینی» داشته باشند

معاون استاندار اصفهان گفت: مدیران برای پیشگیری باید قدرت پیش‌بینی داشته و از آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف غافل نشوند.

مدیران برای پیشگیری حوادث قدرت «پیش‌بینی» داشته باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، علیرضا جوادی بعد از ظهر امروز در همایش راهبردهای کاهش خسارات ناشی از زلزله در مدیریت شهری در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار داشت: تمامی بحران‌ها در دو شاخه بحران‌های طبیعی و بحران غیرطبیعی در زندگی انسان‌ها بروز و ظهور دارند.

وی از وقوع سیل، زلزله، آتش‌فشان، خشکسالی و... به عنوان بحران‌های طبیعی نام برد و افزود: حوادثی نظیر جنگ، شیوع بیماری‌ها، مشکلات اقتصادی و اعتقادی و فرهنگی و...  در بخش بحران‌های انسانی است که بر عکس بحران طبیعی قابل پیشگیری است.

به گفته وی برخی بحران‌ها از ضروریات زندگی انسان است و جزو لاینفک زندگی انسان‌ها به شمار می‌رود و در بطن زندگی انسان‌ها قرار دارد.

جوادی، زلزله را لازمه نفس کشیدن زمین دانست و گفت: عدم وقوع زلزله می‌تواند باعث انفجار و ترکیدگی زمین شده و باعث خسارات جبران‌ناپذیری برای زمین باشد.

فرماندار کاشان مدیریت در بحران‌ها و برنامه‌ریزی برای آن توسط دستگاه‌های شهرستان در زمان عادی را از مهمترین اهداف برگزاری همایش راهبردهای‌ کاهش خسارات ناشی از زلزله در مدیریت شهری اعلام کرد.

وی افزود: در مدیریت بحران چاره‌اندیشی برای جلوگیری از گسترش و دامنه خسارت و به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بحران اصلی ضروری محسوب می‌شود.

جوادی در ادامه با اشاره به مباحث قرآنی بلایای طبیعی گفت: کلمه مدیریت در قرآن وجود ندارد و آنچه در قرآن مورد استفاده ما بوده بحث تدبر است و برای بلا در قرآن از واژه فساد استفاده شده است.

فرماندار کاشان با اشاره به اینکه تدبیر و تدبر به معنای آینده‌نگری است افزود: مدیریت کارها برای طی کردن فرآیند امور از اهمیت بالایی برخوردار است.

جوادی، وجود بلایا را برای انتقام از انسان‌ها ندانست و با بیان این که بلایا برای آزمایش انسان‌ها هستند ابراز داشت: وقوع بلایا در زندگی انسان‌ها برای افزایش ظرفیت‌های انسان و سیر صعودی تکامل جوامع پدید می‌آیند.

وی، شادی‌ها و ناگواری‌ها، و همچنین شَرّ و خیر برای انسان را ابزار آزمایش خداوند برای بندگان خود قلمداد و عنوان کرد: ترس و گرسنگی، خشکسالی، بی‌آبی، کمبود نعمات، کاهش دارایی و اموال و بیماری‌ها ابزاری است که انسان توسط آنها آزمایش می‌شود.

به گفته وی، دلایل آزمایش و نوع آزمایش به عملکرد انسانها بستگی دارد و هر آنچه انسان با آن روبرو می‌شود به دلیل نوع عملکردی است که داشته است.

معاون استاندار و فرماندار کاشان یادآور شد: گناه در جامعه از هر نوعی، پیامد خاص خودش را به همراه دارد و چنانچه گناه نباشد خداوند انسان را با نعماتی که به او می‌دهد آزمایش می‌کند.

جوادی تصریح کرد: آزمایش انسان به وسیله کرامات و نعمات باعث خودبینی و تکبر انسان می‌شود و خداوند را فراموش می‌کند.

فرماندار کاشان در ادامه با اشاره به دو مقوله بحران‌سازی و بحران‌یابی افزود: باید عوامل بحران‌ساز در جامعه که به عملکردها وابسته است شناسایی شود.

جوادی اضافه کرد: امروز در زمان آرامش و آسایش باید بحران‌های احتمالی آینده را شناسایی کرد تا بتوان در زمان وقوع بحران آن را مدیریت کرد.

به گفته وی در زمان عادی به هر میزانی پیش‌بینی‌ها و مدیریت‌ها افزایش داشته باشد در زمان بحران کاهش خسارات را به همراه خواهد داشت.

این مسئول در ادامه پیشگیری و پیش‌بینی بحران‌ها، آگاهی‌بخشی، پیشگیری، پاسخ‌دهی سریع در زمان بحران، بازسازی، حذف عوامل بحران‌زا و مطالعه و بررسی بحران را به عنوان هفت محور اصلی مدیریت بحران در قرآن دانست.

وی متذکر شد: مدیران برای پیشگیری باید قدرت پیش‌بینی داشته و از آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف غافل نشوند. 

انتهای پیام/2406/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول