اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم:

دخالت دولت‌ها در امور مساجد با روح مکتب تشیع سازگار نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه دخالت دولت‌ها در امور مساجد با روح مکتب تشیع سازگار نیست، گفت: نباید دست مردم را از کمک به مساجد و اداره هیئت‌های مذهبی کوتاه کرد.

دخالت دولت‌ها در امور مساجد با روح مکتب تشیع سازگار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، نخستین نشست منطقه‌ای ائمه جماعات مساجد شهر قم با حضور ائمه جماعات منطقه پردیسان و بخشی از منطقه چهار شهر قم در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

ائمه جماعات مساجد در این نشست به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پیرامون کمبود تعداد مساجد در پردیسان نسبت به انبوه جمعیت این شهرک، محدود بودن فضای مساجد، حمایت نشدن ائمه جماعات و برنامه‌های فرهنگی مساجد و... پرداختند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در این نشست ضمن قدردانی از تلاش ائمه جماعات مساجد در ترویج فرهنگ دینی،‌ ارزش و جایگاه تبلیغ دین را مهم و ضروری دانست.

وی با تشریح سه دیدگاه متفاوت در مورد نحوه حمایت دولت از مساجد اظهار کرد: دیدگاه اول سپردن برنامه‌های مساجد به دولت و دریافت کمک‌های دولتی است که این مسئله با روح مکتب تشیع سازگار نیست و نباید مساجد را دولتی کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: دیدگاه دوم، رد هر گونه حمایت دولت از مساجد است که با توجه به قرارداشتن منابع مردمی در دست دولت اسلامی، این دیدگاه هم قابل قبول نیست، اما دیدگاه سوم این است که دولت در امور مساجد دخالت نکند ولی از طریق نهادهای غیردولتی، برنامه‌های فرهنگی و زیرساخت‌های فیزیکی مساجد را به گونه‌ای مورد حمایت قرار دهد که به استقلال مساجد لطمه‌ای وارد نشود.

به گفته حجت‌الاسلام اسکندری، با توجه به اینکه دولت و کشور ما، اسلامی است و منابع مردم در دست دولت است، مردم انتظار دارند از منابع دولتی برای توسعه امور مسجد استفاده شود.

وی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی هم همین عقیده را دارد که دولت نباید در امور مربوط به مسجد دخالت کند، چون دولت‌ها تغییر می‌کنند و هر دولت سلیقه‌ای دارد. ممکن است برخی دولت‌ها در قبال کمک به مساجد، توقعاتی داشته باشند، بنابراین نمی‌شود مساجد را که با دین مردم ارتباط دارند به دست سلایق افراد و دولت‌ها سپرد.

حجت‌الاسلام اسکندری افزود: پایگاه‌های مذهبی و اعتقادی مردم باید به دست ولی فقیه، علما و مراجع عظام تقلید هدایت شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مشارکت بی‌بدیل مردم در برپایی باشکوه محافل مذهبی در ایام محرم را نمونه بارز علاقه مردم به مشارکت در امور دینی و مذهبی دانست و با اشاره به آسیب‌های کمک نقدی به هیئت‌های مذهبی تاکید کرد: نباید دست مردم را از کمک به مساجد و اداره هیئت‌های مذهبی کوتاه کرد.

وی در ادامه خواستار فرهنگ‌سازی پیرامون تقویت کمک مردمی به ائمه جماعات و امور مساجد شد و تصریح کرد: راه‌اندازی تشکل‌های مردمی با عنوان خیرین فرهنگی می‌تواند در سوق دادن کمک‌های مردمی به فعالیت‌های فرهنگی مساجد موثر واقع شود.

حجت‌الاسلام اسکندری با قدردانی از اظهار محبت و مودت مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بیان احکام شرعی و انس با قرآن کریم و تفسیر آیات الهی را از خلاء‌های فعالیت‌های فرهنگی در مساجد ذکر کرد و از ائمه جماعات مساجد خواست نسبت به این دو مسئله اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/2258/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول