اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد

درآمد 12 هزار میلیاردی دولت با حذف 3 دهک/ 74 میلیون یارانه‌بگیر داریم

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه 74 میلیون یارانه بگیر داریم، گفت: با حذف سه دهک از مجموع دهک‌های یارانه‌بگیر، حدود 12 هزار میلیارد تومان به خزانه بر می‌گردد.

درآمد 12 هزار میلیاردی دولت با حذف 3 دهک/ 74 میلیون یارانه‌بگیر داریم

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به بحث حذف شدن سه دهک از یارانه‌بگیران اظهار کرد: حذف یارانه خانواده‌های برخوردار موضوع جدیدی نیست؛ در مجلس هشتم هم که قانون هدفمندی به تصویب رسید ابتدا مجلس و دولت اتفاق نظر داشتند که یارانه فقط باید به دهک‌های نیازمند پرداخت شود.

وی افزود: مقدماتی هم برای خوشه‌بندی خانوارها انجام شد و در نهایت دولت دهم و مجلس هشتم تصمیم گرفتند به همه «متقاضیان» یارانه بپردازند.

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: این تصمیم مبنای اقتصادی، حقوقی و فقهی محکمی نداشت و مجلس و دولت تنها از باب اضطرار به آن تن دادند که متاسفانه بار مالی که این تصمیم برای دولت ایجاد کرد خارج از تصور بود.

وی ادامه داد: طبق اعلام مسئولان، تا اردیبهشت ماه امسال نزدیک به 74 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری کشور برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به این تعداد از هموطنان هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان و سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد.

وی افزود: مشاهده این وضعیت، نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت را مجدداً به این فکر واداشته که باید یارانه‌ها را واقعاً هدفمند کنیم یعنی پرداخت یارانه را صرفاً به دهک‌هایی که از نظر اقتصادی آسیب‌پذیرتر هستند، محدود کنیم.

حسین‌زاده بحرینی اذعان کرد: البته بحث در این زمینه هنوز به صورت رسمی یعنی در قالب یک طرح یا لایحه در مجلس مطرح نشده و فعلاً گفت‌وگوها به صورت غیررسمی بین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور جریان دارد.

وی افزود: این سئوال که ملاک دولت برای تعیین دهک‌هایی که قرار است حذف شوند، چیست اصلی‌ترین و چالش برانگیزترین بخش مسئله است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: هنوز هیچ طرح یا لایحه‌ای در این زمینه در مجلس مطرح نشده البته بعضی از نمایندگان ضوابطی را برای تشخیص دهک‌های برخوردار پیشنهاد کرده‌اند که باید کارآمدی و دقت آن ضوابط مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم در دولت هم به جمع‌بندی و مدل مشخصی نرسیده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که با حذف یارانه سه دهک چه میزان درآمد به خزانه دولت وارد می‌شود گفت: محاسبه این عدد کار سختی نیست.

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: از آنجا که منظور دولت و مجلس از دهک در این بحث «دهک جمعیتی» است، به راحتی می‌توان حساب کرد که اگر سه دهک یعنی سه دهم جمعیت کشور که در حال حاضر تقریباً همه آنها یارانه می‌گیرند از فهرست یارانه‌بگیران خارج شوند، با حفظ مبلغ فعلی یارانه، از کل مبلغی که هر ماه دولت باید بپردازد، 30 درصد کم خواهد شد.

وی ادامه داد: در این صورت پرداختی دولت به 70 درصد مبلغ فعلی کاهش خواهد یافت و این یعنی حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال که اگر همین پول را به عنوان مثال، در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم می‌تواند تحول اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/2202/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول