اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی خبر داد

کشف 17 بهله از پرندگان ارزشمند شکاری در خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از کشف و ضبط 17بهله از پرندگان ارزشمند شکاری در دو ماه اخیر در این استان خبر داد.

کشف 17 بهله از پرندگان ارزشمند شکاری در خراسان رضوی

حمید صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان شکاری و تمرکز عمده فعالیت‌های یگان حفاظت محیط زیست استان بر پایش مستمر مناطق تحت مدیریت و عرصه‌های طبیعی به منظور پیشگیری از صید، زنده‌گیری و قاچاق پرندگان ارزشمند شکاری اظهار کرد: طبق گزارشاتی که در این‌باره استحصال شده ظرف دو ماه گذشته در استان خراسان رضوی 17 بهله از پرندگان ارزشمند شکاری همچون بالابان، دلیجه و سارگپه از بازگیران کشف و ضبط شده است.

وی افزود: این موضوع درباره گونه تحت حفاظت و حمایت شده بالابان بیشتر به چشم می‌خورد و البته بیشتر بنا بر علاقه خاصی است که ساکنان کشورهای جنوب خلیج فارس به گونه بالابان ایران دارند و عمدتاً واسطه‌های سودجو این پرنده تعلیم‌پذیر را از ایران به کشورهای یاد شده قاچاق می‌کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: هر چند آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های مختلفی در قانون شکار و صید در این‌باره به اجرا درآمده است ولی کماکان شاهد دستگیری متخلفان و سودجویان بی‌شماری در این زمینه هستیم و خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در این راستا به تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صید اشاره کرد و ادامه داد: زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه ممنوع است و متخلفان علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات مقرر که سه ماه حبس به استناد مصوبه شماره 262962 /48313 مورخ 8/12/91 هیئت دولت است به جزای نقدی نیز از 15 تا 200 میلیون ریال محکوم می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی مصوبه 168 شورای عالی حفاظت محیط زیست در پی تعیین گونه‌های جانوران وحشی مشمول قانون شکار و صید و طبقه‌بندی آنها، پرندگان شاهین، بحری و بالابان را در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و همچنین تمامی پرندگان شکاری را در فهرست گونه‌های حمایت شده قرار داده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی درباره اقداماتی که به منظور حفظ گونه‌های ارزشمند شکاری در استان صورت می‌گیرد، ادامه داد: به منظور نگهداری و تیمار گونه‌های آسیب دیده که بعضاً توسط دوستداران طبیعت به ادارات و نمایندگی‌های محیط زیست در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان تحویل می‌شوند و نیز پرندگانی که از متخلفان شکار و صید کشف و ضبط می‌گردند این اداره کل، اقدام به استقرار مراکز تیمار پرندگان شکاری در مشهد و هفت شهرستان دیگر کرده است.

وی از طرقبه شاندیز، خواف، بجستان، تربت جام، گناباد، تربت حیدریه، جغتای و سبزوار به عنوان شهرستان‌های دارای مرکز تیمار پرندگان شکاری یاد کرد و افزود: گونه‌های منتقل شده به این مراکز پس از قرنطینه و گذراندن مراحل تیمار و مداوا تحت نظر دامپزشکان مربوطه و بازیابی قابلیت پرواز، در عرصه‌های طبیعی رهاسازی می‌شوند.

صالحی از رهاسازی بیش از 80 پرنده شکاری تیمار شده در این مراکز در زیستگاه‌های طبیعی ظرف چند ماهه گذشته خبر داد و گفت: در ادامه آشنا‌سازی عموم مردم با ارزش تنوع زیستی و نیز ضرورت حفظ جایگاه گونه‌های ارزشمند و در رأس هرم غذایی به دنبال برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی خصوصاً ویژۀ بومیان و حاشیه‌نشینان مناطق به عنوان جامعه هدف هستیم و این قبیل آموزش‌ها به منظور توسعه این فرهنگ تداوم دارد.

گفتنی است، پرندگان مهاجر شکاری در فصل پاییز بنابر غریزه طبیعی خود و به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی (دمای زیر صفر و یخبندان) و کمبود غذا در مرزهای شمالی مثل صحرای سیبری، قفقاز، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای آسیانه میانه چند ماهی را در زیستگاه‌های کشور ایران سپری می‌کنند و پس از طی این دوره با آغاز باران‌های پاییزی و سرد شدن هوا به مسیر مهاجرت خود ادامه داده و به طرف مناطق گرم‌تر از جمله آفریقا حرکت می‌کنند و در نهایت در فصل بهار برای زادآوری به مرزهای شمالی رفته و در آنجا زادآوری می‌کنند و این چرخه ادامه دارد.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول