اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پر پرواز کتب دینی شکسته شد

زلزله گرانی کاغذ و عدم توان افراد در خرید کتاب تنها به کتاب‌فروشی‌ها صدمه نزد، تبعات این زلزله ناشران را نیز لرزاند و ارسال کتبی که مورد نیاز افراد دیگر کشورهاست را با مشکل مواجه کرده است.

پر پرواز کتب دینی شکسته شد

به گزارش خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: یک وقت‌هایی من و امثال من خواهان زیادی داشتیم حداقل من یا یکی از دوستانم را می‌شد در دستان مردم دید، اما مدت‌هاست که دیگر کمتر کسی کتابی را می‌خواهد، یادم می‌آید زمانی ما هم مانند مسافران هواپیما جایی برای خود داشتیم و به دیگر کشورها فرستاده می‌شدیم، اما حالا مدت‌هاست دیگر ما در جای خود مانده‌ایم و کسی ما را نمی‌خواهد. یادم است زمانی خواهان زیاد داشتیم و همه برای ما سر و دست می‌شکستند، اما حالا همه چیز تغییر کرده است دیگر توان پست امثال ما به کشورهای خواهان به حداقل رسیده است و انگار کسی هم تلاشی برای رفع مشکل نمی‌کند...

***

این روزها سر انتشاراتی‌ها تا حدودی خلوت شده است، البته نه تنها آن‌ها بلکه کتاب‌فروشی‌ها نیز بی‌رونق شده‌اند و تعداد کتاب‌خوان‌ها به انگشتان دست رسیده است، وضعیت اقتصادی موجود در کشور متاسفانه این طلای کاغذی را مورد تاثیر قرار داده و انگیزه مردم را برای خرید کتاب کاهش داده است.

زلزله گرانی کاغذ و عدم توان افراد در خرید کتاب تنها به کتاب‌فروشی‌ها صدمه نزد، تبعات این زلزله ناشران را نیز لرزاند و ارسال کتبی که مورد نیاز افراد دیگر کشورها است را با مشکل مواجه کرده است.

دادن خمس از اصولی است که ما شیعیان همواره به پرداختش اعتقاد داشته و داریم و از آنجایی هم که کشوری اسلامی بوده و دارای منابع و سرمایه‌های غنی می‌باشیم باید خمس این موقعیت را بپردازیم و دینمان را ادا کنیم چرا که ترویج فرهنگ دینی و اسلامی رسالت ما است و حضور در شهرهای مذهبی از جمله قم که سرشار از منابع و سرمایه‌های غنی است وظیفه ما را در این امر خطیرتر می‌سازد، اما عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند که ارسال کتاب و منابع دینی از قم به سایر نقاط جهان با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود.

رئیس انتشارت انصاریان در این خصوص می‌گوید: قیمت‌های ارسال کتاب نسبت به چند سال گذشته رشد زیادی داشته است و همین مسئله ارسال کتب به دیگر کشورها را با مشکل مواجه ساخته است.

با توجه به هزینه‌های بالا، ارسال کتاب به دیگر کشورها بسیار دشوار شده است؛ انصاریان کمبود بودجه را مهم می‌خواند و اظهار می‌دارد: در گذشته شاید 2 هزار کیلو کتاب به دیگر کشورها ارسال می‌کردیم، اما متاسفانه این میزان در حال حاضر به 300 کیلو در ماه رسیده است.

علاقه و تمایل مردم در سراسر دنیا به فراگیری دین و متون مذهبی در این روزها به چشم می‌خورد و رواج زیادی نیز داشته است.

رئیس انتشارت انصاریان، کشورهای قاره آسیا و آمریکا را از پرطرفدارترین افراد علاقمند به دین اسلام دانست و بیان داشت: گرچه همه کشورها خواهان فراگیری این متون هستند و ما نیز همواره ارسال به متقاضیان را در برنامه کاری خود داشته‌ایم و داریم، اما در صورتی که مشکلی نباشد، انجام این کار با موفقیت بیشتری صورت می‌گیرد.

*تاثیر کتب دینی در بیداری اسلامی

انصاریان با اشاره به اینکه نشر علوم دینی وظیفه ما شیعیان است، گفت: باید تلاش و همت خود را در زمینه افزایش ارسال و ترویج دین داشته باشیم.

هر اقدامی در راستای ارسال آسان متون دینی باید در صدر امور قرار گیرد، وی به حمایت‌های دولت در این خصوص اشاره کرد و افزود: تخصیص دادن یارانه‌ای برای ارسال کتب خارجی شاید بهترین راه حل باشد و تا حدودی سختی کار را کاهش دهد چرا که قرار گرفتن هزینه‌ای برای این منظور در ترویج و نشر کتب موثر است.

معاون امور پستی استان قم به افزایش قیمت ارسال مرسوله‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 90 ، 40 درصد، در سال 91 ، 30 درصد و در سال‌جاری نیز 30 درصد با افزایش نرخ ارسال مواجه شدیم.

علی قنبری افزود: متاسفانه وضعیت اقتصادی موجود در کشور و تورم نقش بسزایی در افزایش قیمت هزینه ارسال داشته است و هر قدر تورم افزایش یابد، قیمت‌ها نیز سیر صعودی خواهند داشت.

وی حمایت دولت را مهم خواند و بیان داشت: در صورت تخصیص اعتباری برای هزینه ارسال و پست کتب وضعیت ارسال نیز رو به بهبودی خواهد رفت.

معاون امور پستی استان قم ابراز کرد: ما نیز از افزایش نرخ ارسال کتب ناراحت هستیم، اما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

قنبری با بیان اینکه کتب دینی در بیداری اسلامی کشورهای عربی نقش داشته است می‌گوید: به قطع ارسال کتب دینی در بیداری اذهان مردم نقش ارزنده‌ای داشته است و البته این نقش و تاثیرگذاری در صورت رفع مشکلات بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد دو هزار و 674 مرسوله به صورت زمینی و یک هزار و 276 مرسوله به صورت هوایی به دیگر کشورها ارسال شده است.

رئیس موسسه بوستان قم هم مشکل حساب‌های بانکی، جابجایی پول و هزینه‌های زیاد ارسال را از جمله مشکلات ارسال کتاب در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: همواره فروش به صورت اینترنتی و پستی داشته‌ایم اما در حال حاضر با توجه به این مشکلات متاسفانه امسال هیچ فروش و ارسالی نداشتیم.

حجت‌الاسلام اسماعیل اسماعیلی افزود: تنها توانستیم با شرکت در چند نمایشگاه که در کشورهای مختلف برگزار ‌شد، کتاب‌هایی را در دیگر کشورها به دست متقاضیان برسانیم.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند باید منتظر فاجعه باشیم و به قطع در درازمدت آسیب جدی به نشر کتاب وارد می‌شود.

***

نمی‌دانم سرگذشت من و امثال من چه می‌شود نمی‌دانم تا کی باید در انبارها بمانیم و خاک بخوریم و فقط می‌دانم که عده‌ای از مردم در دیگر مناطق و کشورها خواهان ما هستند، ای کاش ما نیز زبانی گویا داشتیم تا بتوانیم حرف‌های در دل مانده‌مان را بزنیم و تنها خاک‌خور قفسه‌ها نباشیم...

انتهای پیام/2258/ر40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول