اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پایان طرح توسعه فرودگاه سهند و با برقراری پروازهای روزانه

پروازها از فرودگاه سهند مراغه

با پایان طرح توسعه فرودگاه سهند به زودی پروازها روزانه در این فرودگاه دایر می‌شود.

پروازها از فرودگاه سهند مراغه

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، فرودگاه سهند مراغه در سال 1375 در جنوب غربی استان فعالیت خود را آغاز کرد این فرودگاه با توجه به وجود صنایع مختلف تولیدی و همچنین مراکز آموزش عالی متعدد در منطقه یکی از ظرفیت‌های رشد و توسعه منطقه محسوب می‌شود.

این فرودگاه از فرودگاه‌های اقماری اداره کل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی است و در زمینی به مساحت 50 هکتار در کنار جاده مراغه – بناب واقع شده است.

با توجه به قرارگیری محل فرودگاه بین دو شهر بزرگ و اقتصادی منطقه، یکی از ظرفیت‌های مهم فرودگاه برای ارائه خدمات به مسافران محسوب می‌شود.

این فرودگاه دارای سالن ترمینالی به مساحت 1200 متر، با امکانات خدماتی و رفاهی مناسب برای مسافران است.

در حال حاضر فرودگاه سهند مجهز به دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB-DME (فاصله‌سنج و جهت‌گیری) بوده و طول باند آن 2932 متر و عرض 30 متر و فاقد سیستم روشنایی است و عملیات نشست و برخاست به صورت VFR (با دید خلبان) انجام می‌گیرد.

باند فرودگاه سهند طبق مشخصات قبلی با PCN 20 صرفاً توانایی پذیرش پروازهای تا رده ATR که هواپیمای تایپ کوچک محسوب می‌شود را داشت که با اجرای پروژه بهسازی و روکش باند عوامل پروازی که شامل عملیات اجرایی دو لایه روکش آسفالت باند، احداث تاکسیوی و اپرون (پارکینگ هواپیما) و احداث turn Pad جهت دور زدن هواپیما در انتهای باند است.

مشخصات فنی سطوح پروازی فرودگاه سهند ارتقاء یافته و با رفع اغلب موانع پروازی در فاینال دو باند (کاهش ارتفاع دکل فشار قوی و دکل مخابراتی) تلاش می‌کند نشست و برخاست هواپیما‌های تا رده F100 را در فرودگاه سهند عملی کند.

پروازهای فرودگاه سهند از حدود یک سال پیش جهت انجام امور مربوط به بهسازی و توسعه سطوح پروازی تعطیل شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: طرح توسعه فرودگاه سهند با 30 میلیارد ریال پایان و آماده برقراری پروازهای روزانه در مسیر تهران به مراغه و در هفته چند پرواز در مسیر مشهد است.

از سرگیری پروازهای روزانه تهران- مراغه و مشهد از فرودگاه سهند مراغه

علی رستمی امروز در حاشیه بازدید از فرودگاه سهند مراغه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد: طرح توسعه فرودگاه سهند با استانداردهای روز پروازی اجرا و مقاومت باند از 18 اِپرون به 31 اِپرون ارتقا و پارکینگی به مساحت 10 هزار مترمربع اجرا شده است.

وی افزود: در بازدید مدیر عامل شرکت آسمان از این فرودگاه، قول مساعد داده شد که به زودی پروازهای روزانه تهران - مراغه و پروازهایی برای مشهد از این فرودگاه انجام شود.

مدیرعامل شرکت آسمان نیز هدف از این بازدید را بررسی روند رفع موانع پروازی فرودگاه سهند اعلام کرد و افزود: به زودی پروازهایی در مسیر تهران - مراغه و مشهد دایر می‌شود.

رحیمیان افزود: طرح توسعه و رفع موانع پروازی در این فرودگاه به خوبی اجرا شده و مطابق با استانداردهای روز پروازی است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: برقرای پروازهای روزانه در فرودگاه سهند می‌تواند یک میلیون 200 هزار نفر از جمعیت استان را پوشش دهد.

منصور صادقی‌اصل با بیان اینکه فرودگاه سهند پشتیبان خوبی برای فرودگاه سهند است، افزود: در جوار فرودگاه سهند 14 شهر با فاصله 3 تا60 کیلومتر قرار گرفته است.

بازگشایی دوباره فرودگاه سهند مراغه

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه با اشاره به تعطیلی اخیر این فرودگاه آن را مزیتی بالقوه برای منطقه و حوزه انتخابیه‌اش خواند و گفت: تلاش می‌شود با رایزنی که ایرلاین‌ها صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد برقراری مجدد پروازها در این فرودگاه باشیم.

مهدی دواتگری از برنامه‌ریزی و تلاش سازمان‌های هواپیمایی برای برقراری پروازها به روال قبلی خبر داد و گفت: برقراری پروازها به روال قبلی خواسته مردم منطقه نیز است.

وی با تاکید بر اتمام عملیات تکمیل و آماده‌سازی این فرودگاه پیش‌بینی کرد با تایید عملیات‌های عمرانی صورت گرفته در این فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برقراری مجدد پرواز از فرودگاه سهند مراغه طی هفته‌های آینده صورت گیرد.

شهرستان 250 هزار نفری مراغه در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده و مجموعه فرودگاهی در این شهرستان ظرفیت و موقعیت خدمات‌دهی به 2 میلیون نفر از جمعیت شهرهای استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی را دارد.

ارزش و اهمیت فرودگاه‌‌ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می‌کنند و وجود فرودگاه‌های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ی پایدار می‌دانند.

نقش فرودگاه به طور قابل ملاحظه‌ای در سراسر جهان در طول دهه گذشته و پیشتر تغییر کرده است و هواپیمایی نقشی مرکزی را در اقتصاد جهانی، ملی و منطقه‌ای بازی می‌کند.

توسعه فرودگاه‌ها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و رفاهی قابل توجهی برای کاربران، مسئولان فرودگاه و در سطح کلان برای توسعه کشور است. این عوامل به صور مختلفی نظیر جذب توریسم، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین حمل و نقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات، آسودگی بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط زیست، پدیدار می‌شود.

روند رو به افزایش مسافران در فرودگاه‌ها و تسهیل دسترسی زمینی به فرودگاه‌ها نقش مهمی را در توسعه شبکه حمل و نقل ایفا می‌کند از این رو توسعه و ساخت فرودگاه‌ها در کشور طی دهه‌های اخیر به عنوان یک استراتژی در کشور تعریف و اجرا شد و بسیاری از شهرهای کوچک را صاحب فرودگاه کرد.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول