اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالباری عطوان تحلیل کرد

خشم مقامات سعودی از خنجری که آمریکا از پشت به ریاض زد/ عربستان از تحقیر کرزی درس بگیرد

عبدالباری عطوان در یادداشتی به تحلیل شرایط عربستان بعد از شکست در سر و سامان دادن به معارضان سوری که به تازگی مسئولیت رهبری آنها را به عهده گرفته و اختلافات این کشور با قطر پرداخته است.

خشم مقامات سعودی از خنجری که آمریکا از پشت به ریاض زد/ عربستان از تحقیر کرزی درس بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر کهنه کار عرب در پایگاه اینترنتی «الرأی الیوم»، در یادداشتی به تحلیل شرایط عربستان بعد از شکست در سر و سامان دادن به معارضان سوری که به تازگی مسئولیت رهبری آنها را به عهده گرفته است.

در این یادداشت می‌خوانید:

یکی از وزرای خارجه کشورهای عربی در واکنش به خودداری «سعود الفیصل» از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در اعتراض به نزدیکی حاصل شده میان ایران و آمریکا، گفته بود که عربستانی ها به آسانی عصبانی نمی‌شوند مقامات سعودی یاد گرفته‌اند که بیشترین حد خویشتن داری را داشته باشند و از واکنش‌ها و اقدامات تنش زا دوری کنند اما به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه منافع تغییر کرده اعصاب عربستانی‌ها نیز به هم ریخته و دیگر کنترل آن مانند چند دهه گذشته ممکن نیست.

وزیر خارجه عربستان دوبار تاکنون کنترل اعصاب خود را از دست داده یک بار هنگامی که از نشست دوستان سوریه در اعتراض به تأخیر غرب در تسلیح معارضان سوری کناره گیری کرد و دیگری نیز در مجمع عمومی سازمان ملل بود که به گفته یک منبع آگاه در اعتراض به ناتوانی سازمان ملل در حل و فصل بحران سوریه و مسئله فلسطین از سخنرانی در این نشست خودداری کرد.

مقامات عربستانی بعد از خنجر سمی که آمریکا از پشت به آنها وارد کرده مثل ببر زخمی هستند زیرا چرخش 180 درجه‌‌ای واشنگتن در قبال ایران در واقع چرخش در برابر دشمنی است که عربستانی ها ناوهای جنگی خود را برای مقابله با آن آماده کرده بودند و ممکن است به کشوری دوست که امکان مذاکره با آن وجود دارد تبدیل شود و مشارکت دادن ایران در نشست ژنو2 و تقسیم مناطق نفوذ در خاورمیانه با ایران به معنای رقابت آمریکا با این کشور نیست بلکه به معنای همکاری است.

عربستان که عراق را از دست داده سوریه را نیز با ناتوانی در برکناری اسد از کف داده است و در آستانه از دست دادن لبنان نیز قرار گرفته زیرا خروج ایران از حصار سیاسی آمریکا به معنای قدرت گرفتن همپیمانان تهران از جمله حزب الله در مقابل همپیمانان سنی عربستان و گروه 14مارس به ریاست حریری در لبنان است.

این مسئله به این معنا نیست که عربستان کاملا قدرت خود را از دست داده زیرا هنوز کارت‌هایی مثل ثروت هنگفت و نقش منطقه‌ای ویژه‌ و حمایت از دولت کودتا در مصر را دارد اما از سوی دیگر با جمع‌آوری قدرت خود در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکل روبرو شده زیرا اختلافاتش با قطر بار دیگر در صدر قرار گرفته است.

از سوی دیگر نیز افزایش خطر القاعده در یمن و متزلزل شدن روابط ریاض و آنکارا به دلیل حمایت عربستان از کودتا و مخالفت با اخوان المسلمین خطرهایی هستند که عربستان را تهدید می‌کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد وزیر خارجه عربستان به دلیل اینکه می‌بیند سیاست‌های خارجی این کشور با عقب نشینی خطرناکی مواجه شده و تأثیر سم خنجر آمریکایی در جسد سیاست‌های عربستان منتشر می‌شود و معادله‌های منطقه‌ای دچار تحول‌های گسترده شده که به سود این کشور نیست عربستان فرصت کافی برای تعامل هوشمندانه با این تغییرات ناگهانی را ندارد و عربستانی که به آمریکا تکیه کرده بود به سرعت وارد انزوا هرچند موقتی می‌شود. امیدوارم که عربستان از «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان دعوت کند که به مراسم حج امسال بیاید و از تجربه تحقیر شدنش در تکیه کردن به دوستان آمریکایی اش درس‌های مفیدی بگیرند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول