اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان:

مهاجرت به روستاهای گیلان آغاز شد

استاندار گیلان به ایجاد تحول در روستاهای این استان اشاره کرد و گفت: مهاجرت از شهرها به روستاهای گیلان آغاز شده است.

مهاجرت به روستاهای گیلان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کیهان هاشم‌نیا ظهر امروز در همایش ملی برنامه‌ریزی و توسعه پایدار روستایی در ناحیه جنوبی دریای خزر در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: ساحل یک‌هزار کیلومتری جنوب دریای خزر متعلق به استان‌های شمالی ایران است.

وی به 440 هزار هکتار عرصه‌های کشاورزی و مرتع گیلان اشاره کرد و افزود: 240 هزار هکتار شالیراز در استان داریم و سرانه مالکیت کشاورزان هفت‌دهم هکتار است.

هاشم‌نیا با بیان اینکه 350 هزار نفر در روستاهای گیلان ارتزاق می‌کنند، خاطرنشان کرد: 200 هکتار باغ در استان وجود دارد و 200 هزار خانوار از آن بهره می‌برند.

استاندار گیلان از 55 هزار هکتار زراعت چوب در استان خبر داد و بیان کرد: سرانه کشاورزان چوب گیلان 6 هزار متر مربع است.

وی با اشاره به تولید هشت درصد طیور کشور در گیلان، تصریح کرد: 100 هزار خانوار در زمینه تولید طیور در استان فعالیت می‌کنند.

هاشم‌نیا تعداد خانوار باغ‌های چای گیلان را 55 هزار خانوار اعلام کرد و گفت: 820 هزار خانوار در مجموع در بخش کشاورزی گیلان فعالیت می‌کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه 750 هزار خانوار روستایی طبق آمار سال 90 در استان وجود دارد، یادآور شد: پرداخت یارانه موجب شده تعداد خانوارهای گیلان به بیش از 800 خانوار افزایش پیدا کند.

وی رشد موالید گیلان را 33 صدم درصد ذکر کرد و افزود: رشد جمعیت استان شش‌دهم درصد است.

هاشم‌نیا مهاجرت از دیگر استان‌ها را دلیل رشد جمعیت گیلان دانست و اظهار کرد: در مدت یک سال 30 درصد به تعداد خانوار‌های استان اضافه شده است.

استاندار گیلان با تاکید براینکه بیشترین جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی است، بیان کرد: 90 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی و صنایع جانبی فعال هستند.

*گیلان روی فرش طلا خوابیده است

وی به کمبود بودجه اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان ضعف در منابع را قبول ندارم و گیلان روی فرش طلا خوابیده است اما دائم می‌گوییم گرسنه‌ایم.

هاشم‌نیا با اشاره به مساحت 14 هزار کیلومتری گیلان، تصریح کرد: از هر متر مربع دریا می‌توان درآمدزایی معادل 10 متر مربع در خشکی را داشت.

استاندار گیلان 220 هکتار از تالاب‌های استان را بدون استفاده دانست و خاطرنشان کرد: رشد ماهیان گرمابی در تالاب‌ها دو برابر استخرها است.

*گیلان روستاشهر بزرگ است

وی گیلان را روستاشهر بزرگ توصیف کرد و یادآور شد: اقتصاد کشاورزی مبنای روستا شهرها است اما به مقررات شهری عمل می‌شود.

هاشم‌نیا با اشاره به خرید و فروش املاک کشاورزی در استان‌های شمالی کشور، اظهار کرد: اعمال روش‌های شهری در مناطق مذکور در کالبد روستایی است.

استاندار گیلان به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن انقلابی در روستاها پدید آورده و مهاجرت معکوس به روستاهای گیلان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه افکاری شهری در روستاها غلبه پیدا کرده است، تصریح کرد: تعداد پیتزاخورها در روستاها افزایش پیدا کرده است.

هاشم‌نیا تراکم جمعیت گیلان را بالا خواند و بیان کرد: متوسط پرونده‌های نزاع 10 هزار و 300 پرونده به ازای 100 هزار نفر در کشور است اما تعداد این پرونده‌ها در جلگه شمال به 15 هزار فقره می‌رسد.

استاندار گیلان متمرکز کردن روستاها را سبب ایجاد محبت بین روستائیان دانست و خاطرنشان کرد: 78 کیلومتر جاده در هر 100 کیلومتر مربع در گیلان وجود دارد.

به گزارش فارس، دومین همایش ملی برنامه‌ریزی و توسعه پایدار روستایی در ناحیه جنوبی دریای خزر با محوریت مسائل کالبدی و اجتماعی ـ فرهنگی با هدف تلاش به منظور کمک به تحقق توسعه روستایی در برنامه پنجم توسعه، 17 و 18 مهر جاری در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/84001/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول