اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای مازندران:

هکر رمز 1300 کاربر اینترنتی دستگیر شد/ رشد قارچ‌گونه جرائم در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای مازندران با اشاره به اینکه بیشتر مجرمان فضای سایبری، جوان هستند، گفت: در مازندران یک فرد هکر را دستگیر کردیم که یک‌هزار و 300 رمز کاربران فیس‌بوک را هک کرده و در سیستم خود نگهداری می‌کرد.

هکر رمز 1300 کاربر اینترنتی دستگیر شد/ رشد قارچ‌گونه جرائم در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، احمدرضا رستمی پیش‌ از ظهر امروز در همایش تخصصی پلیس فتا با فعالان فضای مجازی در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگی اداره کل ارشاد مازندران، اظهار داشت: انسان عصر کنونی علاقه شدیدی به فضای مجازی دارد.

وی با بیان اینکه گمنامی و ناشناس بودن از ویژگی‌های مجرمان  فضای مجازی است، گفت: توسعه روز افزون فضای مجازی از عوامل راه‌اندازی فضای مجازی شد.

این مسئول با اشاره به اینکه رشد قارچ‌گونه جرائم را در فضای مجازی شاهد هستیم، ادامه داد: دنیای امروز 2 میلیارد و 600 میلیون نفر کاربر اینترنت دارد در حالی که در سال 2000 تعداد کاربران اینترنت در دنیا، 368 میلیون نفر و در کشور ما 132 هزار نفر بود و امروز در کشور 45 میلیون کاربر اینترنت داریم.

وی با بیان اینکه 650 میلیون وب‌سایت و 227 میلیون وبلاگ فعال در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: اطلاعات جاری در این وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها پنج میلیون ترابایت برابر با 50 میلیارد جلد کتاب است.

رستمی با اشاره به اینکه روزانه یک‌صد هزار وب‌سایت ایجاد می‌شود که 10 درصد از آن مربوط به فضای جرم است، متذکر شد: مازندران 2 میلیون و 577 هزار نفر کاربر اینترنت دارد و ضریب نفوذ اینترنت در مازندران حدود 85 درصد است و استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان و سمنان در رده‌های بعدی هستند.

رئیس پلیس فتای مازندران با بیان اینکه برداشت‌های غیر مجاز از حساب بانکی، نشر اکاذیب و کلاهبرداری از طریق ایمیل، عمده جرائمی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: بعضی مشکلات هم ناشی از ضعف سیستم است.

وی با اشاره به اینکه 78 درصد از پرونده‌های فتا در مازندران مربوط به جرائم مالی است، یادآور شد: آگاهی نداشتن مردم سبب به وجود آمدن این جرائم می‌شود.

رستمی با بیان اینکه مجرمان سایبری با سواد و تحصیل‌کرده و حرفه‌ای هستند، گفت: برخی از این افراد دیپلم دارند اما به اندازه یک دکترای کامپیوتر، در این زمینه اطلاعات دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر مجرمان فضای سایبری، جوان هستند، اظهار داشت: در مازندران یک فرد هکر را دستگیر کردیم که یک‌ هزار و 300 رمز کاربران فیس‌بوک را هک کرده و در سیستم خود نگهداری می‌کرد.

وی با بیان اینکه جرائم اخلاقی در فضای مجازی در حال شیوع است، گفت: پلیس فتا به تنهایی نمی‌تواند پیشگیری کند، مردم ما هم آگاهی ندارند.

رستمی با اشاره به اینکه جنگ نرم جدی است، افزود: سن بلوغ را کاهش داده‌اند چرا که افراد در سن پایین، از آگاهی کافی برخوردار نیستند.

رئیس پلیس فتای مازندران با اشاره به اینکه 87 درصد از هکرهایی که دستگیر می‌کنند در خارج از استان هستند، ادامه داد: این مسائل برای ما هزینه مالی دارد و امکانات ما هم محدود است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم آگاه باشند، جرائم اینچنینی هم کاهش می‌یابد.

رستمی با اشاره به اینکه در شش ماه امسال فتای مازندران 109 درصد کشف پرونده داشت، گفت: 91 درصد از این پرونده‌ها مربوط  به استان است و مابقی مربوط به استان‌های دیگر است.

انتهای پیام/86007/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول