اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان:

وقف می‎تواند گره‎گشای بسیاری از معضلات جامعه باشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: با فرهنگ‎سازی صحیح می‎توان به وسیله موقوفات بسیاری از معضلات جامعه را مرتفع کرد.

وقف می‎تواند گره‎گشای بسیاری از معضلات جامعه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی پیش از ظهر امروز در گفت‏وگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت ایجاد موقوفاتی برای حوزه‎های علمیه اظهار کرد: در گذشته، تمامی هزینه‎های حوزه‎های علمیه از محل موقوفات تأمین می‎شد و به واسطه موقوفاتی که به این منظور وقف شده بود، حوزه‎های علمیه مستقل اداره می‎شد.

وی حوزه آموزش و پرورش را یکی دیگر از حوزه‎هایی برشمرد که می‎تواند از ظرفیت وقف بهره ببرد و گفت: اگر فرهنگ وقف در این حوزه نهادینه شود و خیران موقوفاتی را در این راستا وقف کنند، بخش اعظم هزینه‎های مدارس تأمین می‎شود و مدارس از وابستگی به اعتبارات دولتی بی‎نیاز می‎شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان ایجاد موقوفات در حوزه سلامت را یکی دیگر از ضروریات جامعه امروز عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به قیمت بالای هزینه‎های دارو و درمان با هدایت خیران به سمت ایجاد موقوفات در حوزه سلامت می‎توان یاری‎گر بیماران نیازمند در تأمین هزینه‎های درمان بود.

واحدی خارج شدن موقوفات از وقفیت در زمان نادر شاه و رضا شاه را بزرگ‎ترین ظلم در حق این سنت حسنه اظهار داشت و گفت: با نگاه به گذشته می‎بینیم در دوران شاه عباس بیشترین موقوفات در کشور ایجاد شده و در این دوره در بعضی از مناطق ملک شخصی وجود نداشت و افراد ناچار بودند با خرید ملکی در شهر دیگر آن را برای منظور مد نظر خود وقف کنند.

واحدی با اشاره به بی‎توجهی که در حق موقوفات در طول سالیان متمادی صورت گرفته، عنوان کرد: در گذشته صرفاً موقوفات به اجاره واگذار می‎شد و توجهی به تعمیر آن نمی‎شد، در صورتی که بر اساس فتوای تمام مراجع حفظ موقوفه مقدم بر اجرای نیت است و از طرفی در تمام وقف‎نامه‎ها قید شده پس از انجام هزینه‎های لازم نسبت به اجرای نیت اقدام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان ارتقای بهره‎وری موقوفات را یکی از اولویت‎های سازمان اوقاف در سال‎های اخیر برشمرد و تصریح کرد: در سال‎های اخیر با استقرار سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه بخشی از درآمد موقوفات جهت حفظ و نگهداری موقوفه اختصاص یافته تا نسبت به تعمیرات احتمالی آن اقدام شود.

انتهای پیام/2249/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول