اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نبود حامی مالی مانع شکوفایی ورزش بانوان قزوین

ورزش بانوان کشور همواره در سال‌های اخیر با مشکلات مالی فراوان دست و پنجه نرم کرده است که بدون شک ورزش بانوان استان قزوین هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

نبود حامی مالی مانع شکوفایی ورزش بانوان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در حالی که این روزها مسابقات لیگ‌های بانوان کشور در رشته‌های مختلف ورزشی استارت خورده است و یا در بدو آغاز است، بدون شک مشکلات مالی و نبود اسپانسر به مانند سال‌های گذشته یکی از مشکلات بزرگی بوده که همواره گریبانیگر تیم‌های ورزشی بانوان استان است.

با نگاهی کوتاه به ورزش بانوان استان می‌توان به خوبی به این مسئله پی برد که ورزش بانوان استان در طول سال‌های گذشته مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته است، مسیری که نتیجه آن در برخی از اوقات تنها محصولی را که در پی داشته، تنها استرس و اضطراب و انگیزه پایین بازیکنان و دست اندرکاران یک تیم در برهه‌های زمانی یک فصل از مسابقات لیگ‌های مختلف باشگاهی کشور بوده است.

اما مشکل اصلی آنجا بوده که حتی این مسئله گریبانگیر ورزش بانوان در رشته‌هایی که در سال‌های اخیر عنوان‌های ارزشمند قهرمانی، نایب‌قهرمانی و حتی عنوان سومی رقابت‌های لیگ برتر را هم نصیب خود کرده‌اند، بوده و به نوعی حتی چنین تیم‌هایی هم از حاشیه امنیت خوب و مناسبی برخوردار نبوده‌اند.

با نگاهی کوتاه به تیم‌های ورزشی بانوان استان می‌توان در وهله نخست به تیم بسکتبال بانوان استان قزوین اشاره کرد، تیمی که همواره در سال‌های اخیر برای استان افتخارآفرینی کرده است، اوج نمایش و درخشش تیم بسکتبال بانوان استان در طول دو فصل قبلی رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال بانوان باشگاه‌های کشور رقم خورده است.

تیم بسکتبال بانوان استان قزوین در طول دو سال گذشته عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال بانوان باشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، قهرمانی که با نام مهرآمین رقم خورده است و عنوان نایب‌قهرمانی که با نام بسکتبال ماکارونی جهان قزوین در کارنامه ورزشی بانوان استان به ثبت رسیده است.

اما نکته قابل تأمل این است چرا تیمی که توانسته اینچنین در سطح کشور نام بسکتبال بانوان قزوین را در اذهان ورزش‌دوستان زنده کند، اینچنین با بی‌مهری مواجهه می‌شود و حتی خود حمایت کننده‌های مالی یا وجود اینکه مدت‌ها با این تیم در کشور ماندگار شده‌اند و به نوعی با استفاده از تلاش‌های همین تیم به یک برند تبدیل شده‌اند، اینچنین و به همین راحتی از نقش و مسئولیت خود سرباز می‌زنند و تیم‌های ورزشی بانوان را از حمایت‌های بیشتر خود محروم می‌کنند.

همه این صحبت‌ها گفته شد تا به اینجا برسیم، در حالی که تنها کمتر از یک ماه دیگر به آغاز مسابقات سوپر لیگ بسکتبال بانوان باشگاه‌های کشور زمان باقی مانده است، اما هنوز به طور کامل مشخص نیست که تیم بسکتبال بانوان استان قرار است از طریق چه حمایت‌کننده مالی کار خود را در لیگ آغاز کند، اتفاقی که افسانه حسن‌نایبی نایب رئیس هیئت بسکتبال استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین به آن اشاره می‌کند.

حسن‌نایبی با اشاره به اینکه قرار شده، حامی مالی تیم بسکتبال بانوان استان تا هفته آینده معرفی شود، عنوان می‌کند: امیدوار هستیم مشکلی در جذب حامی مالی برای بانوان بسکتبالیست استان ایجاد نشود تا این تیم بتواند با قدرت کار خود را در رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور آغاز کند.

وی که خود هدایت و سرمربیگری تیم بسکتبال بانوان استان را در رقابت‌های لیگ برتر بر عهده دارد، می‌گوید: در پی جذب دو بازیکن خارجی با ملیت‌های اوکراینی و ترکمنستانی هستیم و با این بازیکنان وارد مذاکره شده‌ایم و موافقت ضمنی آنها را برای پیوستن به تیم بسکتبال بانوان استان جلب کردیم.

نایب‌رئیس هیئت بسکتبال استان با اشاره به اینکه متأسفانه مشکلات مالی همواره یکی از دغدغه‌های جدی بانوان برای حضور در لیگ‌های برتر بوده و هست، اضافه می‌کند: امیدوار هستیم با مشخص شدن حامی مالی مناسب بتوان اقدامات لازم برای به خدمت گرفتن این دو بازیکن خارجی را در تیم بسکتبال بانوان استان فراهم کنیم.

حسن‌نایبی با اشاره به اینکه تمرینات آماده سازی تیم بسکتبال بانوان قزوین برای شرکت در لیگ برتر آغاز شده است، تصریح می‌کند: بدون شک اگر شرایط مالی مناسبی برای تیم فراهم شود در فصل جاری رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال بانوان باشگاه‌های کشور به دنبال حضوری قدرتمند هستیم و عزم خود را جزم می‌کنیم تا برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها به مصاف حریفان خود برویم.

بدون شک تیم‌های دیگر ورزش بانوان استان هم در سال‌های اخیر همواره برای حضور در رقابت‌های لیگ و قهرمانی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند، رشته‌هایی نظیر اسکیت، انجمن‌های ورزشی، والیبال و حتی فوتسال در سال‌های

گذشته از نبود یک حمایت کننده مالی در رنج و عذاب بوده‌اند، گرچه می‌توان نام خیلی از تیم‌های رشته‌های ورزشی دیگر در حوزه بانوان را هم در این جا ذکر کرد که بدون شک ووشو هم از دیگر ورزش‌های بی‌پول این سال‌های ورزش بانوان استان قزوین بوده است.

اما شاید در این بین وضعیت فوتسال بانوان استان نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی حداقل از نظر مالی بهتر بوده است، به طوریکه سال گذشته با ورود باشگاه کاسپین به بخش تیمداری رشته‌های ورزشی تیم فوتسال بانوان قزوین هم تحت حمایت این باشگاه قرار گرفت و حداقل تا پایان فصل بازیکنان و کادر فنی این تیم به مانند همیشه از نبود مشکلات مالی این همه گله‌مند نبودند.

وضعیت تیم فوتسال بانوان استان قزوین که عنوان نایب قهرمانی و سومی رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور را در کارنامه به ثبت رسانده است، موجب شد تا آمنه محمودی نایب‌رئیس هیئت فوتبال استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین از مشکلات مالی تیم فوتسال بانوان استان در سال‌های گذشته صحبت به میان آورد.

محمودی با اشاره به اینکه تیم فوتسال بانوان استان قزوین با وجود اینکه در دو فصل قبلی رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور عنوان‌های ارزشمند دومی و سومی را به دست آورد، عنوان می‌کند، که شاگردانش با وجود اینکه در طول فصل در بی‌پولی کامل به سر می‌بردند اما با غیرت و تعصب پا به پای دیگر تیم‌های قدرتمند و مدعی و از همه مهم‌تر تیم‌هایی با دارایی بالا خوب می‌جنگیدند.

وی عدم برنامه‌ریزی مناسب به خاطر وجود مشکلات مالی و نبود اسپانسر را از دیگر مشکلات ورزش بانوان در استان قزوین برمی‌شمارد و می‌گوید: وقتی پول به تیم تزریق نمی‌شود به طور ناخواسته بازیکن انگیزه خود را از دست می‌دهد و همین مسئله موجب می‌شود که از نظر روحی و روانی نتواند همان بازی همیشگی خود را در زمین مسابقه به نمایش بگذارد.

نایب‌رئیس هیئت فوتبال استان قزوین با اشاره به صنعتی بودن شهر قزوین عنوان می‌کند: جا دارد که مسئولان با روابط بالای خود در راستای حل مشکل اسپانسر و یافتن حامی مالی تیم‌های ورزشی بانوان اقدام کنند و شک نداشته باشند که

حرکت آنان در این مسیر می‌تواند موجب شود که ورزش بانوان استان در بین قدرت‌های برتر کشور در تمامی رشته‌های ورزشی قد علم کند.

بدون شک اقدام مجموعه شهرک صنعتی کاسپین قزوین به تیمداری در رشته‌های مختلف ورزشی موجب شد تا انگیزه از دست رفته خیل عظیم ورزشکاران دوباره زنده شود و درهای موفقیت به روی ورزش استان باز شود.

کار مجموعه باشگاه کاسپین قزوین در راستای تیمداری تعدادی از رشته‌های ورزشی در رقابت‌های لیگ‌های مختلف باشگاهی کشور در رشته های ورزشی مردان و زنان استان شرایطی را فراهم کرد تا برخی از رشته‌های ورزشی بتوانند به آینده خود بیشتر امیدوار باشند، به طوری که رضا طاهری مدیرعامل باشگاه کاسپین قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: این باشگاه تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند سهمی هرچند کوچک در مسیر رشد و پیشرفت ورزش استان قزوین را از خود بر جای بگذارد.

طاهری عنوان می‌کند: باشگاه کاسپین قزوین در نخستین سال فعالیت خود در رشته‌های هندبال، فوتبال و فوتسال مردان و زنان در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور اقدام به تیمداری کرد که البته در سال جاری با تصمیم هیئت مدیره این باشگاه برای نخستین‌بار در رشته‌های تکواندو و سپک‌تاکرا با نام تیم کاسپین اقدام به تیمداری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تمام شهرداری‌های استان قزوین در پیشبرد فعالیت‌های باشگاه کاسپین مشارکت دارند، اضافه می‌کند: فعالیت این باشگاه در راستای کمک به ورزش استان و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان و شهروندان صورت گرفته است که امیدوار هستیم در سال‌های آتی این باشگاه بتواند پوشش بیشتری از رشته‌های ورزشی را در اختیار بگیرد.

بدون شک مجموعه باشگاه کاسپین قزوین در طول دو سال گذشته توانسته است حرکت مثبتی را در ورزش استان به ویژه ورزش بانوان از خود برجای بگذارد که البته در کنار این مجموعه باید اشاره‌ای هم به شرکت‌هایی داشت که این باشگاه هم از جمله باشگاه‌هایی است که در استان تمرکز خود را بر تیمداری روی ورزش‌های جانبازان و معلولان گذاشته است، به طوریکه این باشگاه در سال‌های اخیر در رشته‌های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و گلبال مردان و زنان در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور حضور داشته و شرایطی را فراهم کرده است تا ورزشکاران جانباز و معلول قزوینی حتی در بخش زنان هم بتوانند در اینگونه رشته‌ها شایستگی‌های خود را به رخ حریفان بکشند.

البته این مهم نباید فراموش شود که نقش مسئولان در توسعه ورزش بانوان در استان مؤثر بوده و ضروری است که باید مد نظر قرار گیرد.

==========

گزارش از رضا قنبری

==========

انتهای پیام/77004/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول