اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی خواندنی فارس با یک آتش‌نشان

آتش‌نشانی را برای پول انتخاب نکردم / وجدان کاری حرف اول را می‌زند

اگر برای پول می‌خواهید آتش‌نشان شوید این کار به درد شما نمی‌خورد، اینجا باید همیشه آماده عملیات باشید، وجدان کاری حرف اول را میزند، آتش‌نشانی یک تکلیف است نه یک شغل.

آتش‌نشانی را برای پول انتخاب نکردم / وجدان کاری حرف اول را می‌زند

خبرگزاری فارس ـ سعیده سخایی: زنگ نجات به صدا در می‌آید آتش‌نشان‌ها به سرعت از جایشان بلند می‌شوند و در حال پوشیدن لباس به سمت خودرو می‌دوند؛ بر اساس اطلاعات دریافتی چاه یک آشپزخانه در یزدان شهر نشست کرده و سه نفر از اعضای خانواده دچار حادثه شده‌اند. خودروها به سرعت از ایستگاه خارج می‌شوند و به سمت مقصد می‌روند. صدای فریاد پسربچه شنیده می‌شود با التماس و گریه کمک می‌خواهد رنگش از ترس سفید شده مادرش در این سقوط جان خود را از دست داده اما این پسر توانسته بود خود را به میله‌ای آویزان کند و خوشبختانه نجات پیدا کرد. بعد از 18 سال هنوز این صحنه از ذهن «حمید مقدم» آتش‌نشانی که حالا در آستانه بازنشستگی است، پاک نشده.

20 سال قبل، قم کلانشهر نبود و تنها 2 ایستگاه آتش‌نشانی داشت یکی در خیابان آیت‌الله مرعشی‌نجفی (ارم) و دیگری میدان آیت‌الله سعیدی که بعدها تخریب شد و به جای آن فروشگاه رفاه را ساختند؛ جوان 23 ساله‌ای در هنگام عبور از روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی خیابان ارم با دیدن تمرینات آتش‌نشان‌ها به این کار علاقه‌مند می‌شود و چند ماه بعد از با خبردار شدن از استخدام شهرداری برای نیروی آتش‌نشان داوطلب می‌شود اما لیست تکمیل بود و شهرداری دیگر نیازی به نیرو نداشت با اصرار مقدم او نیز جزء نخستین آتش‌نشان‌های جوان قم شد.

مقدم که هیجان کار آتش‌نشانی و بالا رفتن از دیوار و نردبان چند متری و ... او را به این کار علاقه‌مند کرده بود، بعد از ورود به کار متوجه تفاوت تصور خود با آنچه در واقعیت است می‌شود؛ او می‌گوید: می‌دانستم در این شغل با آتش سرو کار دارم اما با مخاطرات آن آشنایی نداشتم بعد از گذراندن دوره‌های مختلف و مشغول شدن به کار فهمیدم آتش‌نشانی کار ساده‌ای نیست.

نخستین سال‌های کار مقدم یعنی سال 71 به ایستگاه آتش‌نشانی خبر آتش‌سوزی شعبه نفت داده می‌شود اما با حضور در محل، گروه عملیاتی وجود مواد آتش‌زای دیگر از قبیل کپسول گاز و بنزین را مشاهده می‌کند؛ به گفته مقدم هر ماده سوختنی روش مخصوص به خود برای خاموش کردن دارد؛ «در آن عملیات چون به ما اطلاعات اشتباه داده شده بود بعد از خاموش کردن آتش و نجات افراد محبوس ناگهان انفجاری ناشی از ترکیدن بشکه بنزین رخ داد و قسمت زیادی از بدن من سوخت».

از انتخاب خود راضی هستم

از او که حالا رئیس شیفت ایستگاه پنج است می‌پرسم آیا ردپایی از دعای خیر مردم در زندگی خود دیده‌ای و پاسخ می‌دهد: از انتخاب خود راضی هستم با ورود به این شغل زندگی‌ام از نظر مالی و خانوادگی بهتر شده ‌است؛ من سعی کردم همیشه درست کار کنم و خداوند را شکر می‌کنم که مرا در مسیری قرار داد که آتش‌نشان شوم.

مقدم درباره تاثیرات انتخاب این شغل در زندگی شخصی خود می‌گوید: حضور در این شغل و دیدن صحنه‌های حوادث مختلف موجب شده در زندگی خود ایمنی را رعایت کنم و در خانه و ماشین همیشه یک کپسول آتش‌نشانی دارم.

امکانات آتش‌نشانی قم با تهران قابل مقایسه نیست

مقدم می‌گوید: ما از نخستین جوانانی بودیم که در سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم فعالیت خود را شروع کردیم؛ قبل از ما نیروهای بازنشسته شهرداری مشغول به این کار بودند، امکاناتی که آن زمان در اختیار ما بود با حالا قابل مقایسه نیست، اورکتی که ما می‌پوشیدیم نه تنها از ما محافظت نمی‌کرد بلکه خود یک ماده قابل اشتعال بود و حتی کلاه ایمنی ما نقاب نداشت که از سوختگی صورت جلوگیری کند؛ گرچه امروز هم امکانات سازمان آتش‌نشانی قم نه در مقایسه با استاندارد جهانی که حتی در مقایسه با امکانات پایتخت بسیار کم است اما در 2 سال اخیر با مدیریت جدید وضعیت بهتر شده است.

نخستین آتش‌نشانی قم در سال 1340 در گوشه‌ای از ساختمان شهرداری قم با یک دستگاه شورلت و چهار نفر پرسنل که در یکی از اتاق‌های شهرداری اسکان داشتند، شروع شد؛ تا سال 65 چهار دستگاه دیگر شامل یک دستگاه خودرو رومانی، شورلت و 2 دستگاه خودروی 911 به این سازمان اضافه شد و تعداد آتش‌نشان‌ها به 12 نفر رسید.

نخستین ایستگاه آتش‌نشانی قم نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 به نام ایستگاه مرکزی در کنار ساختمان شهرداری واقع در خیابان ارم احداث شد.

در دهه 60 سه دستگاه بنز 1921 و یک دستگاه آمبولانس و نیسان به سازمان آتش‌نشانی اضافه شد. سال 1367 ایستگاه میدان سعیدی و سال 1371 ایستگاه شماره 2 در بلوار امام موسی صدر احداث شدند.

به گفته رئیس شیفت ایستگاه پنج بر اساس استاندارد جهانی هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشند و قم در حال حاضر 14 ایستگاه آتش‌نشانی دارد.

آتش‌نشان باید خداترس و شجاع باشد

مقدم که در آستانه بازنشستگی است دوست دارد بازنشستگی‌اش را در باغ و خانه پدری خود بگذراند؛ اعتقاد دارد به خاطر برنامه‌ریزی مالی همیشه زندگی خوبی داشته و می‌تواند با حقوق بازنشستگی و البته با قناعت راحت زندگی کند.

او به همکاران جوان خود می‌گوید: «اگر برای پول آتش‌نشان شده‌اید این کار به درد شما نمی‌خورد اینجا باید همیشه آماده عملیات باشید، وجدان کاری حرف اول را میزند، آتش‌نشانی یک تکلیف است نه فقط یک شغل، از تجربیات افراد قدیمی استفاده کنید و دانش خود را بالا ببرید.

از او می‌پرسم یک آتش‌نشان خوب چه خصلتی باید داشته باشد، پاسخ می‌دهد: خداترس و شجاع باشد.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول