اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور حقوقی شهرداری بندرعباس:

امور کتابخانه‌های هرمزگان، پایبند تفاهم‌نامه مربوط به کتابخانه شهدا باشد

مشاور حقوقی شهرداری بندرعباس گفت: از مسئولان امور کتابخانه‌های عمومی هرمزگان انتظار می‌رود، پایبند تفاهم‌نامه مربوط به کتابخانه شهدا که طی خرداد ماه سال جاری به امضا طرفین رسیده، باشند.

امور کتابخانه‌های هرمزگان، پایبند تفاهم‌نامه مربوط به کتابخانه شهدا باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حمید رضا محمودآبادی سه‌شنبه شب در جمع اعضای شورای شهر پیرامون سهم نیم درصد امور کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها، اظهار داشت: در قدم نخست باید توجه داشت که این سهم باید در خود شهرهای مربوطه به مصرف برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: اعضا شورا و نهادهایی که سهمی از درآمدهای شهرداری باید به آنها اختصاص یابد، به این نکته توجه داشته باشند، حساب درآمد شهرداری‌ها از محل عوارض، با بودجه‌هایی که برای پروژه‌هایی خاص در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، جداست.

مشاور حقوقی شهرداری بندرعباس، اضافه کرد: سهم آموزش و پرورش و امور کتابخانه‌ها نیز در واقع از محل نیم درصد درآمدهای حاصله از عوارض باید پرداخت شود.

محمودآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری بندرعباس با درآمدهای آن به دلیل وسعت شهر و خدمات مورد نیاز همخوانی ندارد، اضافه کرد: وضعیت شهرداری بندرعباس با شهرداری همانند بندرخمیر به عنوان نمونه بسیار متفاوت است.

به گفته وی، درآمد شهرداری بندرخمیر که کارخانه سیمان و گچ در محدوده آن شهر واقع شده است، همانند لوله شش اینچی است که تنها چهار اینچ از آب استحصالی را به مصرف می‌رسانند در حالی که در بندرعباس روند دقیقا برعکس است.

محمودآبادی در همین راستا اضافه کرد: در بندرعباس، کارخانجات غرب شهر به دلیل واقع شدن در مناطق ویژه و اقتصادی از پرداخت عوارض طبق قوانین معاف هستند و عوارضی به شهرداری بندرعباس نمی‌دهند.

*امور کتابخانه‌ها به شهرداری بندرعباس بدهکار است

مشاور حقوقی شهرداری بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امور کتابخانه‌های هرمزگان به شهرداری بدهکار است، پیرامون کتابخانه شهدا گفت: در همان نخست نیز قصد و نیتی بر تخریب فیزیک کتابخانه نبوده است.

محمودآبادی افزود: منتها طرح اجرا شده بلوار ساحلی، کتابخانه شهدا را در بین دو شریان اصلی پر سر و صدا قرار داد و از همین رو قابلیت‌های سابق از این سازه گرفته شده است.

وی همچنین در نکته‌ای قابل توجه به تفاهم‌نامه‌ای مابین شهرداری بندرعباس و امور کتابخانه‌های عمومی هرمزگان منعقد شده 22 خرداد ماه سال ‌جاری اشاره و افزود: در این تفاهم‌نامه مقرر شده است که در ساختمان جدیدی که به جای سازه کنونی کتابخانه شهدا احداث می‌شود، بخشی از فضای حاصله به کتابخانه انتظار و مطالعه اختصاص یابد.

*شهرداری متعهد به ساخت یک کتابخانه در بوستان دباغیان شد

مشاور حقوقی شهرداری بندرعباس، اضافه کرد: طی این تفاهم‌نامه همچنین شهرداری بندرعباس موظف شده است نسبت به احداث یک باب کتابخانه در ضلع شمال شرقی پارک دباغیان با زیربنای 800 متر مربع طی یک سال در ازای کتابخانه شهدای اقدام کند.

محمودآبادی افزود: همچنین در آن تفاهم‌نامه مقرر شده است، شهرداری بندرعباس در ازای مطالبات امور کتابخانه‌های هرمزگان، نسبت به احداث یک کتابخانه در یکی از بوستان‌های شهر مطالعات لازم را صورت دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بر اساس قانون تمامی معافیت‌ها در مورد اخذ عوارض ساختمانی لغو شده است که علی‌رغم این بند قانونی، شهرداری بندرعباس در ازای احداث کتابخانه بزرگ شهر واقع در پارک جنگلی جنب فرودگاه هیچ عوارضی را از امور کتابخانه‌های استان دریافت نکرده‌ و شهرداری آن را نادیده گرفته است.

این مشاور حقوقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری‌ها در بعد درآمدی، هزینه‌کرد و همچنین متولیان نظارتی، همانند «بره‌ای دو مادره» شده‌اند، اضافه کرد: شهرداری از طرفی توسط سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها نظارت می‌شوند و از طرفی هم از طرف شوراها که این امر امور را با ناهماهنگی‌ها و چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی در عین حال گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل ناشفاف بودن برخی از مباحث قانونی در بعد احتساب و تعیین دقیق رقم درآمدی و عدم وصول استعلام‌های مورد نیاز در باب درآمد شهرداری‌ها از مقامات مربوطه، شهرداری همواره در بعد پرداخت سهم کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش، پرداخت‌ها را به صورت علی‌الحساب صورت می‌دهد.

*60 پلاک ثبتی شهرداری بندرعباس در اختیار آموزش و پرورش

محمودآبادی با بیان اینکه شهرداری بندرعباس تاکنون در بعد فضاهای آموزش و فرهنگی همکاری و مساعدت لازم را داشته است، افزود: در حال حاضر 60 پلاک ثبتی متعلق به شهرداری بندرعباس در اختیار آموزش و پرورش هرمزگان قرار گرفته است که حتی در این شرایط طی سال‌های اخیر آموزش و پرورش برای به نام کردن این پلاک‌ها به نام خود به شهرداری فشار آورده است که زیر بار نرفته‌ایم.

وی گفت: محل احداث ساختمان جدید دبیرستان ابن‌سینا از جمله پلاک‌های ثبتی متعلق به شهرداری است که در کنار فرهنگسرای طوبی، ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تالار شهید آوینی که پلاک‌های ثبتی آنها به نام شهرداری است، در نوع خود نشان از خدماتی قابل تامل و کم نظیر است که شهرداری بندرعباس به حوزه فرهنگ و آموزش داده است.

محمودآبادی با بیان اینکه شهرداری بندرعباس در این راستا از میلیارد‌ها تومان صرف‌نظر کرده است، گفت: فکر نمی‌کنم شهرداری در این راستا کم کار کرده باشد.

انتهای پیام/88001/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول