اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

واکاوی همایش تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار قزوین

برگزاری همایش تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار استان قزوین برای دومین سال متوالی برگزار شد که برای اجرای مطلوب در سال‌های آینده احتیاج به واکاوی جدی دارد.

واکاوی همایش تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین برای دومین سال متوالی همایش تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار استان قزوین برگزار شد تا یک بار دیگر چهره‌های افتخارآفرین این استان گرد هم آیند، چهره‌هایی که شاید برخی مردم نیز آنقدر آنها را ندیده‌اند از قزوینی بودنشان تعجب می‌کردند و به اصالت خود بیش از پیش افتخار.

بی‌تردید برگزاری چنین همایش‌هایی باید با بررسی و پیش‌بینی‌های گسترده‌ای صورت گیرد چراکه برای آن هزینه‌های قابل توجهی صرف می‌شود که باید خروجی لازم را نیز داشته باشد.

آیت‌الله هادی باریک‌بین در دیدار با دست‌اندر کاران این همایش اظهار می‌کند: با توجه به برگزاری جشنواره روز قزوین در سال جاری و سال‌های آتی، باید از هر گونه اسراف و هزینه‌های غیرضروری و غیرمفید به شدت پرهیز کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید می‌کند: استان قزوین از نظر حضور علمای بزرگ، وجود مدارس و حوزه‌های علمیه و شخصیت‌های مطرح در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دیرباز در تمام صحنه‌های نظام اسلامی حضوری تأثیرگذار داشته است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به این موضوع باید با همفکری، همدلی و همت وافر مسئولان استان، گام‌هایی برای مطرح کردن استان قزوین برداشته شود.

سه نکته مهم در سخنان آیت‌الله باریک‌بین نهفته است که احتیاج به واکاوی دارد چراکه این رهنمودهای آیت‌الله باریک‌بین می‌تواند جدا از هرگونه برداشت سلیقه‌ای به ارزیابی مفید و اثرگذار همایش تجلیل از نخبگان کمک کند.

این سه محور عبارت‌اند از: پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری برای برگزاری چنین مراسمی، معرفی چهره اسلامی و انقلابی قزوین در سطح کشوری و حتی جهانی و هم‌فکری و هم‌دلی مسئولان استان برای ارتقای استان قزوین.

ریزبینی و بلندنظری نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این زمینه ارزشمند است که هم گذشته قزوین را مد نظر قرار داده، هم معیشت امروز مردم و هم نقشه راهی برای آینده استان را ارائه کرده است.

مسئولان که در مناسبت‌های مختلف برای تجدید بیعت به دیدار نماینده معظم‌له در استان می‌روند باید بدانند که صحبت‌های نماینده مقام معظم رهبری در استان باید آویزه گوششان باشد.

در مورد هزینه‌های این مراسم اظهار نظری از سوی مسئولان نشده پس نمی‌توان نظری داشت ولی از شواهد مشخص است که هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

در بحث معرفی سابقه اسلامی و انقلابی قزوین نیز باید اذعان داشت که این همایش تجلیل از نخبگان نتوانسته موفقیت لازم را کسب کند.

اما سومین مؤلفه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هم‌دلی مسئولان استان برای آینده استان است که متأسفانه از نظرها پنهان مانده است.

در این همایش که برای دومین سال متوالی در سال 92 برگزار شد از آیت‌الله سیدعباس ابوترابی‌فرد، استاد شهریار بحرانی، استاد سیدمحمد بهشتی، سرتیپ دکتر سیدرضا پردیس، استاد احمد پیله‌چی، دکتر علی ثقفی، سردار شهید رضا حسن‌پور، آیت الله دکتر سیدمحمد حسینی قزوینی، استاد محمدحسین خاکساران، دکتر باقر ساروخانی، دکتر محمد سلطانیه، آیت‌الله سید حسن موسوی شالی، دکتر سید جلال‌الدین شایگان، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، سرتیپ عبدالمجید فنودی، دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، دکتر محمد وفایی، دکتر اسماعیل یزدی و پهلوان محمد مهدی یعقوبی به عنوان چهره‌های ماندگار تجلیل شد که به حق هم از بزرگان و شایسته تقدیر هستند.

مسئولان برگزارکننده این همایش نیز برخی از اهداف این همایش را تشکیل اتاق فکر و تشکیل زیرکمیته‌ها با حضور نخبگان، آینده‌نگری در موضوعات کاربردی، تولید و فناوری، بهره‌مندی از توان و ظرفیت نخبگان و فرهیختگان قزوینی برای توسعه و رشد شهر قزوین، تشکیل اتاق فکر در راستای چشم‌انداز تحول در قزوین، ارائه پژوهش‌های کاربردی و راهبردهای تولیدی، خدماتی و شهری، بسترسازی برای تبدیل تئوری‌های پیشنهادی و کاربردی نخبگان به مرحله عمل، معرفی طرح‌های کاربردی و اقتصادی نخبگان در زمینه‌های مختلف، ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی نخبگان و دستاوردهای آنها و معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار و نخبه شهر قزوین اعلام کرده‌اند.

بی‌تردید این فهرست بلند از اهداف جای تقدیر دارد و اینکه معرفی و تجلیل از نخبگان قزوین جزو آخرین اهداف ذکر شده نشان از هدف والای مجریان دارد که اعتلای قزوین را از نظر می‌گذرانند.

مجریان این همایش در تعریف چهره‌های ماندگار می‌گویند: این چهره‌های ماندگار و مفاخر، کسانی هستند که به نوعی در اعتلای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و به ویژه استان قزوین نقش‌آفرین بوده‌اند و این موضوع شامل مفاخری می‌شود که در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، مذهبی، هنری، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، دفاع از انقلاب و ایران اسلامی، ایثارگری و ... فعالیت داشته و منشا تأثیر، تحول، رشد، بالندگی و سرافرازی گشته‌اند.

بی‌تردید در انتخاب نخبگان تا اینجا نمی‌توان ایرادی داشت اما به انتخاب نشدن برخی دیگر از افراد نه تنها باید تأمل کرد بلکه باید انتقاد هم داشت.

جدا از تعاریفی که در ذهن مجریان همایش تجلیل از نخبگان برای تعریف نخبه است، لازم است یادآوری کنیم سه مؤلفه نظامی، اقتصادی و علمی پایه‌های قدرت در هر جامعه محسوب می‌شود که باید به آنها توجه داشت.

نه تنها استان قزوین بلکه همه کشور به خاطر همه داشته‌های خود مدیون شهدا هستند و نمی‌توان تنها شهدا را از مؤلفه‌های نظامی دانست چراکه خون شهید امروز ضامن امنیتی است که علم و قدرت نظامی در سایه آن کسب شده است.

ولی در عرصه نظامی هستند افرادی که شاید درجه هایشان را با برخی اعضای بدن خود به آسمان‌ها فرستاده‌اند و باید به عنوان مهندسان دفاع مقدس از علمشان بهره جست.

مگر نویسندگان و روزنامه‌نگاران قزوینی کم در عالم رسانه‌ها می‌درخشند که باید کم‌تر از آنها یاد شود، محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت که همیشه حرفی برای گفتن دارد را نمی‌توان چهره ماندگار ندانست.

شاید موی سپید یکی از مؤلفه‌های نانوشته همایش تجلیل از نخبگان قزوین باشد که مرتضی موسی‌خانی را با تألیف 100 جلد کتاب و مقاله علمی و ظرفیت دانشگاهی که در استان ایجاد کرده به عنوان نخبه نمی‌شناسد.

شاید به این علت که وی تازه از بهار 45 سالگی عبور کرده و یکی از شرایط نخبه بودن از نظر مجریان دارای حداقل سن 45 سال است و در تبصره آن تنها برای ورزشی‌ها استثنا قایل شده که اگر اینچنین باشد باید در این شاخص‌های انتخاب قدری تأمل کرد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه با تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار گذشته و دیروز قزوین بهتر شناخته می‌شود، می‌گوید: با احترام به جایگاه فاخر علمی می‌توان آینده استان را بهتر ساخت.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد با اظهار اینکه تمام فرهیختگان ریشه در دانش، علم و معرفت دارند، عنوان می‌کند: تمام عالم طبیعت و جهان ماده ریشه در دانش و معرفت دارند بر این اساس قرآن تأکید بسیاری دارد تا انسان به فراگیری علم و در مسیر دانش حرکت کند.

وی‌ می‌افزاید: انسان از ظرفیت بالای فراگیری علم برخوردار است و بالاترین نعمتی که خداوند به انسان داده است، علاوه بر ظرفیت فراگیری علم، فرصتی است که در اختیار او است و قدرت نگارش دارد و در پرتو قلم می‌تواند به مقام علمی دست یابد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: اگر قرائت و علم از توحید تهی شد، انسان را به طغیان، سرکشی و تباهی زندگی می کشاند؛ این بشر است که دنیا را در معرض تهدید و خطر بمب هسته‌ای قرار داده است و اگر امروز آمریکا بدون اعتنا به قوانین بین‌المللی عربده کشی می‌کند با تکیه بر علم و تکنیک است.

نکته قابل توجه در سخنان ابوترابی‌فرد نیز تکیه این مسئول کشوری بر علم است و این مهم، گوشزد می‌کند که علم باید در این همایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

قطع یقین پررنگ شدن این همایش از شخصیت‌های علمی ذکر شده می‌توانست علاوه بر حرکت منطقی‌تر این همایش، بر شناساندن قزوین به عنوان یک استان دانشگاهی و علمی نیز کمک کند.

امروز نام قزوین به واسطه خون شهیدانی چون بابایی، رجایی، لشگری و بهشتیانی همچون ابوترابی و شالی در کشور و حتی جهان شناخته شده است، قزوینی که نه تنها به پایتختی خود در دوران صفویه بلکه به تمدن چند هزار ساله شهرنشینی خود است که امروز نامش چون ستاره‌ای می‌درخشد.

اما باید دانست که همدلی و همکاری مسئولان استان امری نیست که به این سادگی به دست بیاید یا با برگزاری چند جلسه هماهنگی برگزاری همایش بتوان به آن افتخار کرد، هم‌دلی یعنی هم دل شدن مسئولان برای اعتلای نام قزوین جدا از هرگونه دخالت‌های فکری و جناحی.

بی‌تردید نخبگان قزوین همچنان می‌درخشند و ستاره‌های این نخبگی که بیش از سه هزار پرستوی گلگون‌کفن هستند برای همیشه تاریخ چراغ این شهر، استان و کشور را روشن نگه می‌دارند.

انتهای پیام/2667/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول