اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار خراسان رضوی

مشکلات کارخانجات قند خراسان رضوی بررسی شد

استاندار خراسان رضوی گفت: سیستم بانکی استان به لحاظ پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و کارخانجات قند و شکر واجد شرایط، محدودیتی ندارد.

مشکلات کارخانجات قند خراسان رضوی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدحسین فروزان مهر در جلسه‌ای که به منظور بررسی مشکلات کارخانجات قند و با حضور رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند ایران، مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و دست‌اندرکاران صنعت قند و شکر تشکیل شد، ضمن بیان این که این استان رتبه دوم تولید چغندر قند کشور را داراست، اظهار داشت: 20 درصد سطح اراضی زیرکشت استان به تولید این محصول اختصاص یافته است.

وی از چغندر به دلیل ایجاد اشتغال قابل توجه و جایگاه قند در سبد مصرف خانوار به عنوان محصولی راهبردی برای استان یاد کرد.

استاندار خراسان رضوی ضمن تشریح وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی استان خاطر نشان کرد: 92 درصد تقاضای آب، مربوط به بخش کشاورزی است که از این میزان تنها 35 درصد دارای بازده مثبت است.

فروزان مهر با اشاره به آب مورد نیاز برای کشت چغندر که به ازای هر هکتار 12 هزار متر مکعب به روشهای سنتی است، افزود: می‌توان با ارایه الگوی کشت متناسب با ظرفیت مناطق و استفاده از روشهای نوین آبیاری میزان مصرف آب را تا 50 درصد کاهش داد.

استاندار خراسان رضوی گفت: رعایت تناوب در کشت، ساماندهی میزان آبیاری و استفاده صحیح از سموم دفع آفات نباتی از جمله روشهایی ست که به افزایش بازده تولید این محصول و کاهش هزینه ی تولید می‌انجامد.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای نوسازی خطوط تولید و ماشین‌آلات صنعتی در کارخانجات قند استان تصریح کرد: همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، استفاده از فناوری‌های روز در صنایع به منظور کاهش هزینه‌ها و حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به سهم 13 درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان بر استفاده از ظرفیت تسهیلات توسعه بخش کشاورزی و منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای توسعه‌ای کارخانجات قند و شکر تاکید کرد.

فروزان مهر در بخش دیگری از سخنانش واقعی شدن اقتصاد در حوزه تولید و مصرف را یک الزام برشمرد و گفت: تحقق این مهم به طور حتم با ریزشها و رویش‌هایی در صنعت مواجه خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی از درون‌گرایی به عنوان مهم‌ترین چالش حوزه صنعت یاد کرد و اظهار داشت: برخی صنایع استان متناسب با راهبردهای توسعه‌ای شکل نگرفته و صرفا به نیازهای داخلی توجه شده در نتیجه تولید بر اساس مقیاسهای اقتصادی و مزیتهای رقابتی صورت نپذیرفته که این چالش باعث عدم رقابت‌پذیری تولیدات صنعتی خراسان رضوی شده است.

فروزان مهر با بیان این که تنوع کالا و خدمات به سرعت در حال افزایش است، افزود: اگر بخواهیم در بازار پررقابت بین المللی حضوری چشم گیر و فعال داشته باشیم باید علاوه بر کاهش هزینه های تولید و ارتقای کیفیت محصولات به نیاز بازار توجه کرد و مزیت‌های رقابتی تولیدات را بالا برد.

انتهای پیام/2202/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول