اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز جهانی پست

نمایشگاه تاریخچه پستی ایران در موزه‌ آستان قدس رضوی برپا شد

به مناسبت روز جهانی پست، مجموعه‌ای تاریخی مشتمل بر تمبرها و تاریخچه پستی ایران در دوران قاجار در گنجینه تمبر و اقلام پستی موزه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش درآمد.

نمایشگاه تاریخچه پستی ایران در موزه‌ آستان قدس رضوی برپا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمدرضا شاهرودی‌زاده کارشناس تمبر و پژوهش‌های تمبرشناسی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس با بیان این مطلب گفت: در این نمایشگاه ده‌ها مجموعه تمبر پستی نفیس تاریخی، مربوط به دوران سلطنت سه تن از شاهان قاجار و مجموعه تاریخچه پست ایران با قدمت حدود 150 سال شامل نامه‌های دست‌نوشته، پاکت‌های پستی با نقش تمبر، پاکت‌ نامه تمبردار، ورقه پستی، کارت ‌پستال مصور و تلگراف در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به تمبر و تاریخچه پست ایران و جهان قرار گرفته است.

شاهرودی‌زاده افزود: از میان تمبرهای پستی نفیس به ‌نمایش‌ درآمده در این مجموعه می‌توان به تمبرهای شیر و خورشیدی به عنوان نخستین تمبرهای کشور، نخستین مجموعه تمبر با تصویر ناصرالدین شاه قاجار معروف به مجموعه ناصری چهارجور، مجموعه دور الوان، تمبرهای چاپ سنگی خورشیدی (لیتوگراف)، تمبرهای گراوه خورشیدی، تمبرهای ناصری چاپ گراوه، تمبرهای شویدی، تمبرهای مجموعه محرابی معروف به کاغذ سفید و کاغذ سبز، تمبرهای تایپست چاپ تهران و تمبرهای محمّدعلی شاه قاجار اشاره کرد که از سال 1244 تا 1288 خورشیدی در فرانسه، اسکاتلند، اتریش، هلند و ایران چاپ شده‌اند.

وی با بیان اینکه در کنار تمبرها، مجموعه تاریخچه پستی، شاملِ نامه‌های دست‌نوشته با قدمت حدود یک و نیم سده نیز به نمایش گذاشته شده گفت: در این نمایشگاه، علاوه بر این نامه‌ها که با هدف نشان دادن رسم‌الخط ایرانیان و شیوه‌های نگارشی آن دوران در معرض دید قرار داده شده، پاکت‌های تمبردار پستی با مهر 6 و 12 شاهی روی نقش تمبرهای شیر و خورشیدی، پاکت تمبردار پستی با نقش تمبر پنج شاهی مجموعه ناصری چهارجور، کارت‌ پستال‌های پرسانا و ... که در پاریس و وین چاپ شده‌اند نیز به نمایش درآمده‌ است.

گنجینه تمبر و اقلام پستی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با در اختیار داشتن صدها هزار تمبر و دیگر اقلام پستی، تنها موزه تمبر در کشور است که در سال‌های اخیر به جمع‌آوری تاریخچه پستی ایران به عنوان یکی از شاخه‌های تخصصی مجموعه‌داری در علم تمبرشناسی اهتمام ورزیده و ضمن تفکیک، شناسایی و مستندسازی این مجموعه‌ها، به مطالعه نرخ خدمات، سیاست‌ها، مدیریت، نظارت پستی و تأثیر سیاست، تجارت و فرهنگ بر تشکیلات پُستی ایران قدیم و نمایش و معرفی این مجموعه می‌پردازد.

یادآور می‌شود، همه علاقه‌مندان به تمبر و تاریخچه پستی ایران می‌توانند با مراجعه به گنجینه تمبر و اقلام پستی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) از ساعت 8 تا 17 روز چهارشنبه 17 مهر ماه جاری، از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول