اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سیسی: اگر ارتش دخالت نمی‌کرد اوضاع از کنترل خارج می‌شد/ ریشه اختلافات ارتش و اخوان

وزیر دفاع مصر که نقشی اساسی در برکناری محمد مرسی از قدرت داشت تأکید کرد پیش‌تر دریافته بوده مرسی رئیس‌جمهور همه مردم مصر نیست و در فوریه سال گذشته به او گفته که پروژه اخوان با شکست روبرو شده است.

سیسی: اگر ارتش دخالت نمی‌کرد اوضاع از کنترل خارج می‌شد/ ریشه اختلافات ارتش و اخوان

به گزارش خبرگزاری فارس «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در گفت‌وگو با روزنامه «مصری الیوم»، تأکید کرد که او پیشتر دریافته بود که «محمد مرسی» رئیس جمهور همه مردم مصر نیست.

وی که نقشی اساسی در برکناری مرسی و سرکوب حامیان وی بعد از بازداشت و حبس رهبران اخوان دارد مدعی شد که در فوریه سال گذشته به مرسی گوشزد کرده که پروژه اخوان در مصر با شکست روبرو شده است.

السیسی افزود: همیشه با مرسی گفت‌وگو می‌کردم با وجود اینکه درباره این مواضع باید احتیاط به خرج داد و آنها را بیان نکرد اما تعهد اخلاقی و ملی من ایجاب می‌کرد که با شفافیت سخن بگویم حتی اگر این مسئله به برکناری من منجر می‌شد بنابراین وقتی با مرسی دیدار کردم به او گفتم که حجم خواست مردمی برای برکناری شما از هر نظام دیگری بیشتر شده و این مسئله تنها در هشت ماه ایجاد شده است.

وزیر دفاع مصر همچنین درباره کودتا گفت که کودتا در ادبیات ارتش وجود ندارد و تحرک ارتش و حمایت از خواست ملت و منافع ملی در زمانی صورت گرفت که ارتش تلاش‌های زیادی کرده بود تا رژیم اخوان المسلمین موفق شود زیرا موفقیت آنها موفقیت دولت مصر بود اما اگر وضعیتی که در آن بودیم برای دو ماه ادامه پیدا می‌کرد و ارتش وارد عمل نمی‌شد کشور به جنگ داخلی کشیده می‌شد که دیگر مسئله از کنترل ارتش نیز خارج می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه زمانی قانع شده که مرسی نمی‌خواهد منافع ملی را بر منافع گروه اخوان ترجیح دهد گفت: امیدوار بودم که پیش بینی من درباره مرسی به حقیقت نمی پیوست و امیدوار بودم که دوره جدید را در کشور شاهد بودیم تا به دور از تهدیدات زمینه مناسب برای ایجاد امنیت و ثبات و رشد اراده جوانان فراهم شود؛ اما درباره اعتقاد من درباره اینکه مرسی منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد این مسئله با بررسی شخصیت مرسی و روابط او با اخوان و اهداف واقعی و سیستم این گروه حاصل شده بود.

وی درباره اختلاف ریشه دار نیروهای مسلح مصر و گروه‌ اخوان المسلمین گفت که این اختلافات از بعد از انقلاب سال 1952 ایجاد شده و مسئله اصلی آن تفاوت خوانش تاریخ از سوی اخوان و نیروهای مسلح بوده زیرا وفاداری ارتش به وطن است درحالی که وفاداری گروه اخوان به گروه و حزب است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول