اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

10 درصد تخم‌مرغ کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان با 80 هزار تن تولید، رتبه دوم کشور را با 10 درصد تولید کشور بعد از استان تهران داراست.

10 درصد تخم‌مرغ کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، غفور عبداللهی در آستانه 9 اکتبر روز جهانی تخم‌مرغ در نخستین جلسه ستاد استانی ترویج مصرف تخم مرغ با اشاره به اهمیت مواد پروتئینی در سبد غذایی خانوارها اظهار کرد: سرانه‌ مصرف تخم‌مرغ در کشورهای پیشرفته 300 عدد است که این رقم در ایران تنها 180 عدد است که با این حساب تقریباً می‌توان گفت فاصله بیشتری از مصرف استاندارد بین‌المللی داریم.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به ‌طور متعادل تأمین می‌کند، افزود: سعی خواهیم کرد از طریق این ستاد که دبیرخانه آن در اتحادیه مرغداران تخمگذار آذربایجان‌شرقی مستقر می‌شود در توسعه فرهنگ مصرف تخم‌مرغ قدم‌های مؤثری برداریم.

عبداللهی با بیان اینکه امروزه ثابت شده است که مزایا و نقش تخم‌مرغ در سلامتی بدن به قدری است که نباید آن ‌را از رژیم غذایی حذف کرد، افزود: خوب است بدانیم که عمده چربی تخم‌مرغ از نوع غیراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ تأثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به باورهای غلط در مورد کلسترول تخم‌مرغ افزود: متأسفانه تخم‌مرغ در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشت زیرا تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های قلبی، عروقی و خطر حمله قلبی افزایش می‌یابد ولی امروزه مطالعات بسیار معتبر متعددی که توسط محققان و در طول سال‌های متمادی روی افراد بسیاری در کشورهای مختلف صورت گرفته، ثابت کرده که مصرف تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها نه ‌تنها باعث افزایش کلسترول خون نشده بلکه برای قلب می‌تواند مناسب و مفید هم باشد.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ نه تنها بالاترین منبع پروتئین مطلوب قابل مصرف در مقایسه با سایر مواد پروتئینی است بلکه تقریبا تمام ویتامین‌ها (به‌جز ویتامین C) و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان را داراست، ادامه داد: ‌سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور، سالانه حدود 180 عدد است، در حالیکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه ‌یافته به میزانی بالغ بر 300 عدد هم می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در پی فرهنگ‌سازی‌‌های صورت گرفته سرانه مصرف تخم‌مرغ طی سه سال گذشته با 30 درصد افزایش به 180 عدد رسیده است، ادامه داد: امیدواریم با توجه به ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ که اصلی‌ترین هدف جشنواره روز جهانی تخم مرغ است شاهد افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در کشور باشیم.

وی ترویج مصرف تخم مرغ، افزایش کیفیت مصرف، تنوع بخشی به محصول و توسعه بازار را از اهداف بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ عنوان کرد و افزود: در این مراسم تلاش می‌شود تا در یکی از مدارس سطح تبریز و از طریق دانش‌آموزان که ترویج از طریق آنان پایداری بیشتری در توسعه فرهنگ مصرف تخم‌مرغ دارد نسبت به فرهنگ‌سازی و افزایش مصرف تخم‌مرغ و بالا رفتن سرانه مصرف در استان اقدامات لازم انجام پذیرد.

عبداللهی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی با 80 هزار تن تولید، رتبه دوم کشور را با 10 درصد تولید کشور بعد از استان تهران داراست، افزود: این استان با 210 واحد فعال و 8 میلیون قطعه مرغ تخمگذار یکی از مناطق تاثیرگذار در تولید تخم مرغ است.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول