اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز جهانی کودک

خوشبختی، محبت و تفاهم سهم کودکان از زندگی

کودکی در مبانی دینی اهمیت وی‍‍ژه‌ای دارد و در کلام دینی گفته شده «حق الولد علی الوالد» کودک برکت خانه و نعمت حسنه‌ای است که خداوند به والدین ارزانی کرده است.

خوشبختی، محبت و تفاهم سهم کودکان از زندگی

خبرگزاری فارس – سعیده سخایی: هفت ساله به نظر می‌رسد، لباس آستین کوتاه طوسی رنگی پوشیده و صورتش آفتاب سوخته است، دمپایی آبی رنگی به پا دارد و فال می‌فروشد؛ می‌گوید: کلاس اول است و پدرش چون از ساختمان افتاده چند ماهی می‌شود که نمی‌تواند کار کند برای همین او و برادرش از وقتی این اتفاق افتاده فال می‌فروشند و مادرش نیز کار می‌کند؛ موضوع جالب در صحبت‌هایش تلاش او برای موجه جلوه دادن پدر و مادرش است.

آسمان کودکان آبی و همیشه آفتابی است اما این موجودات معصوم و بی‌پناه گاهی آسمانشان سیاه و ابری می‌شود کودکانی که برای برآوردن نیازهایشان پشتیبانی ندارند؛ کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار، کودکان بیمار و ... از این دسته هستند.

بعد از جنگ جهانی دوم مجمع عمومی سازمان ملل برای یادبود و احترام به کودکان، سازمانی به نام «یونیسف» ایجاد و هشت اکتبر را به نام روز جهانی کودک نامگذاری کرد تا بهانه‌ای باشد برای توجه به دنیای کودکان، دنیای خنده‌ها و گریه‌های واقعی، دنیایی که غم عمر کوتاهی دارد و دوستی‌ها بی‌آلایش هستند؛ برای ورود به این دنیا باید خیلی موضوعات را فراموش کرد و زبان کودکانه آموخت و در این روز باید فکر کرد به آنچه همه کودکان حق دارند داشته باشند و ندارند.

از آغاز تولد تا پایان 13 سالگی دوران کودکی نامیده می‌شود این سنین از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی انسان است که پدران و مادران می‌توانند بنای یک زندگی سودمند و سالم را در آن برای فرزندان خود پی‌ریزی کرده و از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کنند؛ سلامت جسمی و روانی انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد که می‌توان گفت سلامت جامعه مدیون سلامت کودکان است.

کودکی در مبانی دینی اهمیت وی‍‍ژه‌ای دارد و در کلام دینی توصیه‌های زیادی به آن شده است مثل «حق الولد علی الوالد»؛ کودک برکت خانه و نعمت حسنه‌ای است که خداوند به والدین ارزانی کرده است.

امسال شعار روز جهانی کودک «شعار زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» نام گرفته است و کمیته ملی کودک و نوجوان در استان قم از 15 تا 21 مهرماه با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز بهداشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، محیط زیست، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری، معاونت فرهنگی آستان حضرت معصومه (س) و ... برنامه‌‌های متنوعی را در حوزه کودک و نوجوان و ارتقای آگاهی جامعه برنامه‌ریزی کرده است.

برگزاری نشست خبری، مسابقه، برپایی کلاس آموزشی پیرامون تغذیه کودکان، زنگ مسواک، مسابقه نقاشی در دهکده سلامت و مراکز بهداشتی، راهپیمایی کودک و نوجوان به سمت دهکده سلامت، برگزاری کارگاه فرزندپروری، مشاوره رایگان برای ارتباط‌گیری با کودکان و نوجوانان، بازدید رایگان از موزه‌های شهر و ثبت‌نام رایگان در کتابخانه‌ها بخشی از برنامه‌هایی است که توسط کمیته کودک و نوجوان در قم برگزار می‌شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از برگزاری بیش از 10 ویژه‌برنامه در هفته کودک خبر داد و گفت: نخستین روز از این هفته با توجه به اهمیت بازی در فرآیند رشد و شخصیت کودک به نام «کودک و بازی» نامگذاری شده و جشنواری «بازی، شادی، تماشا» در قالب بازی، بازی‌های فرهنگی هنری رایانه‌ای، بازی اقوام ملل، اسباب‌بازی و ... با حضور بیش از 200 کودک و مسئولان از ساعت 8:30 تا 12 در بوستان مهدی برگزار خواهد شد.

محمد مخلصی از نشست تخصصی بازی‌های رایانه‌ای در 17 مهرماه در بوستان نرگس خبر داد و گفت: «کودک و نیایش» عنوان آخرین روز از هفته کودک است که برنامه مشترکی توسط سازمان‌های متولی به نام «جشن شکوفه‌های زندگی» از ساعت 9 تا 11:30 در سالن اجتماعات حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

به گفته علی سنگی، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت در ایران هفت میلیون کودک زیر پنج سال وجود دارد؛ مرگ و میر در کودکان زیر یک سال هم‌اکنون 18 نفر در هر یک‌هزار تولد زنده و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، 20 مورد در هر یک‌هزار تولد زنده است که بیماری‌های مادرزادی، حوادث، بیماری‌های گوارشی، تنفسی، غرق‌شدگی و گیر کردن جسم خارجی در مجاری تنفسی مهم‌ترین علت مرگ و میر در کودکان است.

کودکان از نظر کمیت و کیفیت با بزرگسالان تفاوت‌های اساسی داشته که به موجب خواسته‌ها و نیاز‌ها و ویژگی‌های خاص خود به قوانین و مراقبت‌های متفاوت با بزرگسالان نیاز دارند؛ برآورده شدن نیازهای دوست‌داشتن، توجه و احساس امنیت موجب رشد شخصیت قابل قبول در کودک شده اما با خدشه‌دار شدن هر یک از این نیازها با کودکی روبه‌رو هستیم که از لحاظ روانی و روحی آسیب‌پذیر است.

در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده است: « کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود» به امید آن‌که همه والدین از وظایف خود نسبت به امانت‌های الهی و نیازهای آن‌ها مطلع شوند.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول