اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنفی دامداران گیلان خبر داد

کاهش دامداری‌های صنعتی در گیلان

رئیس انجمن صنفی دامداران گیلان گفت: در یک سال اخیر تعداد دامداری‌های صنعتی گیلان از 16 واحد به 10 واحد صنعتی کاهش یافته است.

کاهش دامداری‌های صنعتی در گیلان

حسین متقی‌طلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت وضعیت صنعت دامداری در گیلان را مطلوب ندانست و اظهار کرد: باید برای برون‌رفت از این بحران چاره‌ای اندیشیده شود.

*کاهش دامداری‌های صنعتی گیلان

وی،‌ افزود: در یک سال اخیر تاکنون تعداد دامداری‌های صنعتی گیلان از 16 به 10 واحد صنعتی کاهش یافته است.

عضو نظام دامپزشکی گیلان، با اشاره به تضعیف صنعت دامداری در این استان، گفت: اگر برای وضعیت نامطلوب دامداری در گیلان چاره‌ای اندیشیده نشود، صنعت مرغداری تبدیل به تنها صنعت تولید فرآورده‌های خام در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در کنار تولید گوشت سفید در استان به افزایش تولید گوشت قرمز نیز توجه شود، ادامه داد: این وضعیت نامطلوب نه تنها بین دامداران بلکه در بین کشاورزان نیز به همین منوال است.

*کشاورزان به معیشت تک محصولی اکتفا نکنند

متقی‌طلب، بی‌تفاوتی کشاورزان نسبت به از دست دادن زمین‌های کشاورزی برای دستیابی به سود بیشتر و روی آوردن به درآمدزایی از طریق غیر از کشاورزی از زمین‌ها را مشکل مهمی در این بخش خواند.

وی، گیلان را استانی مستعد برای انواع تولیدات کشاورزی به ویژه پرورش دام، ماهی، زنبور، قارچ، ‌ورمی کمپوست،‌ اجرای کشت دوم و ... عنوان کرد و یادآور شد: باید در راستای عدم وابستگی روستاییان به معیشت تک محصولی راهکارهای نوین ارائه شود.

رئیس مرجع صدور و تأییدیه بهداشتی گیلان، بهبود وضعیت دامداری این استان را نیازمند همت و تلاش و حمایت همه‌جانبه همگان به ویژه استانداری و مسئولان جهاد کشاورزی ذکر کرد.

وی، خاطرنشان کرد: در این راستا اجرای طرح «ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی» با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تدوین الگوهای نوین سبک زندگی ایرانی اسلامی در روستاها ضرورت دارد.

متقی‌طلب نزدیک کردن سطح کیفی تولیدات روستا به استانداردهای جهانی و تکمیل زنجیره تولید و توزیع در روستاهای گیلان را از دیگر اهداف طرح مذکور برشمرد و متذکر شد: با اجرای این طرح در روستاهای گیلان، تشکل‌های مردمی نیز تقویت می‌شوند.

*فعالیت 323 خودروی حمل فرآورده‌های دامی گیلان

وی به تعداد خودروهای حمل فرآورده‌های دامی در سطح گیلان اشاره کرد و افزود: در سطح گیلان از مجموع 323خودروی حمل، تعداد 219 خودروی یخچال‌دار، 71 خودروی حمل طیور، 31 خودروی حمل جوجه یک‌روزه،‌ یک‌ خودروی حمل دام سبک و یک خودروی حمل دام سنگین شناسایی شده و مجوز دریافت کرده‌اند.

به گفته این مسئول، بحث کنترل و نظارت بر خودروهای حمل و نقل ویژه فرآورده‌های دامی، آبزیان، مواد پروتئینی، گوشت سفید و قرمز، جوجه یک‌روزه و حتی حمل دام سبک و سنگین نیز از جمله وظایف مرجع صدور تأییدیه بهداشتی و دامپزشکی گیلان است.

وی تصریح کرد: بیشتر خودروهای حمل دام سبک و سنگین در استان‌ها دیگر دارای مجوز بهداشتی هستند که این امر موجب پیشگیری از بسیاری آلودگی‌ها می‌شود.

*ضرورت دریافت مجوز بهداشتی برای خودروهای حمل دام‌های زنده

عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران، خاطرنشان کرد: اغلب خودروهای حمل دام در گیلان، وانت‌نیسان است که پس از جابه‌جایی دام‌های مورد نظر به حمل و نقل موارد دیگری مانند میوه، تره‌بار و مواد غذایی می‌پردازند و تنها راهکار آنها برای جلوگیری از آلودگی شست و شو به وسیله آب است که در ضدعفونی کردن خودرو نقش چندانی ندارد.

وی با تأکید براینکه خودروهای حمل دام زنده در گیلان مجوز بهداشتی بگیرند، متذکر شد: دریافت مجوز بهداشتی برای خودروهای حمل دام زنده موجب می‌شود تا برای جلوگیری از آلودگی خودرو با دستورالعمل شست و شو و روش‌های ضد عفونی کردن خودرو پس از حمل دام آشنا شوند.

انتهای پیام/84002/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول