اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اخبار تحولات آفریقا/

تظاهرات بنغازی در محکومیت عملیات سری آمریکا در لیبی

تشدید قانون مبارزه با تروریسم در الجزایر، سفر نخست‌وزیر لیبی به مغرب، تظاهرات بنغازی، اشغال مقر نخست‌وزیری لیبی، حملات خمپاره‌ای به گائو در شمال مالی و زنده بودن گروگان‌های الجزایری در مالی از جمله اخبار تحولات آفریقاست.

تظاهرات بنغازی در محکومیت عملیات سری آمریکا در لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

الجزیره: گروگان‌های الجزایری در مالی زنده هستند

رمطان العمامره وزیر خارجه جدید الجزایر تاکید کرد که چهار الجزایری که در آوریل 2012 در مالی ربوده شدند در قید حیات هستند.

این وزیر الجزایری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سرنوشت دیپلمات ها و کارکنان کنسولگری الجزایر در شهر گائو در غرب مالی به دست عناصری از گروه توحید و جهاد در غرب آفریقا گفت: گروگان ها در قید حیات هستند و این اطلاعات را در روزهای اخیر به دست آورده ایم.

منابع غیر رسمی طی ماه های گذشته گزارش دادند که عناصر گروه توحید و جهاد خواستار آزادی زندانیان وابسته به این گروه در الجزایر در مقابل آزادی گروگان های الجزایری هستند.

العمامره از دادن توضیح درباره احتمال برقراری تماس با آدم رباها این پرونده اجتناب کرد و گفت: دولت الجزایر هرگز تسلیم نمی شود.

گروه توحید و جهاد در غرب آفریقا هفت الجزایری را در شهر گائو ربوده بود که سه تن از آنها را آزاد کرد.

القاعده در مغرب اسلامی همچنین هشت تبعه اروپایی از جمله پنج فرانسوی را در منطقه ساحل به گروگان گرفته است.

الجزایر قانون مبارزه با تروریسم را تشدید می‌کند

دولت الجزایر تصمیم دارد اقدامات قانونی در زمینه مبارزه با تروریسم را از طریق بازبینی حقوق جزایی این کشور تشدید کند.

خبرگزاری الجزایر گزارش داد: این پیش نویس قانون جدید که برای رای گیری به پارلمان ارائه خواهد شد، قصد دارد قوانین ملی الجزایر را با معاهده های بین المللی و قوانین مربوط به خشکاندن منابع مالی گروه های تروریستی، جلوگیری و مبارزه با تروریسم منطبق کند.

بر اساس این پیش نویس در حقوق جزایی کنونی باید موارد مربوط به مبارزه با منابع مالی تروریسم،‌ هرگونه تلاش برای اقدامات تروریستی و حمله با مواد و تسلیحات هسته ای لحاظ شود.

در این پیش نویس ضربه به تاسیسات هوایی، زمینی و دریایی و انهدام ابزارهای ارتباطی و گروگان گیری همگی به عنوان اقدامات تروریستی توصیف می شود.

سفر نخست وزیر لیبی به مغرب

علی زیدان، نخست وزیر لیبی دیروز دوشنبه وارد رباط،پایتخت مغرب شد و مورد استقبال عبدالاله بنکران نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

برنامه این سفر کاری نخست وزیر لیبی گفت‌وگو با همتای مغربی خود و گفت‌وگوها در سطح وزرا و گفت‌وگو با رئیس پارلمان مغرب و نمایندگان اتحادیه کل مشاغل در این کشور است.

وزیران کشور، خارجه و اقتصاد و همچنین معاون نخست وزیر، زیدان را در سفر به لیبی همراهی کرده اند.

دو کشور مغرب و لیبی در دیدارهای پیشین خود درباره بازپس گیری اموال قاچاق شده در دوره نظام معمر القذافی به مغرب و استرداد عناصر قذافی به طرابلس گفت‌وگو کردند.

اشغال مقر دولت طرابلس توسط سربازان لیبیایی

ده ها سرباز لیبیایی دیروز دوشنبه با اشغال مقر نخست وزیری در مقر دولت خواستار پرداخت حقوق به تعویق افتاده خود شدند.

این سربازان که بدون سلاح وارد مقر دولت شده بودند مانع ورود و خروج افراد به داخل ساختمان شدند و منتظر ماندند تا با یکی از مقامات دولت وارد مذاکره شوند.

این در حالی است که نخست وزیر لیبی در سفری سه روزه به مغرب سفر کرده بود و در طرابلس حضور نداشت.

انقلابیون سابق تاکنون بارها با اشغال مقر دولت خواستار پرداخت حقوق و پاداش های خود شدند.

با وجود گذشت سه سال از سقوط نظام قذافی که در اکتبر 2011 کشته شد مقامات لیبی در سیطره بر گروه های انقلابیون سابق ناتوان هستند.

حملات خمپاره‌ای به شهر گائو در شمال مالی

تندروها دیروز دوشنبه شهر گائو بزرگترین شهر شمال مالی را هدف حملات خمپاره ای قرار دادند.

این در حالی است که 9 روز پیش نیز شهر تمبکتو از دیگر شهرهای شمالی مالی هدف حمله انتحاری قرار گرفت و القاعده مسئولیت این حمله را که با کشته شدن شانزده نظامی همراه بود برعهده گرفت.

این حملات نشان دهنده تلاش گروه های تندرو برای بازگشت به شمال مالی و برهم زدن دوباره ثبات و امنیت شکننده این منطقه است.

گزارش شده که پنج انفجار بر اثر شلیک خمپاره ها به شهر گائو صورت گرفته که بر اثر آن دستکم دو منزل به آتش کشیده شد اما هنوز آماری از قربانیان احتمالی این حملات دریافت نشده است.

الشباب: نیروهای آمریکایی در حمله به جنوب سومالی زخمی شدند/یک فرمانده الشباب در پایگاه مورد حمله بود

معلم عبدالرحمن ابوعیسی یکی از فرماندهان الشباب از شهر براوی در 180 کیلومتری جنوب موگادیشو گفت: سه مبارز از جمله یک مبارز غیر سومالیایی در منزلی بودند که نیروهای آمریکایی شنبه گذشته به آن حمله کردند.

وی افزود: در این حمله یکی از مبارزان ما کشته و شماری از نظامیان آمریکایی زخمی شدند.

یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت که حمله روز شنبه عبد القادر محمد عبد القادر یک کنیایی سومالی تبار از فرماندهان گروه الشباب معروف به عکرمه را هدف گرفته بود

این مقام آمریکایی گفت که عکرمه با هارون فضل و صالح نبهان دو فعال القاعده که در انفجار سفارت آمریکا در نایروبی در سال 1998 و حملات مومباسا در کنیا در سال 2002 دست داشتند رابطه داشته است.

در سومالی کماندوهای نیروی دریایی آمریکا یکی از پایگاه‌های ساحلی الشباب را در پاسخ به حمله ماه گذشته اعضای این گروه به یک مرکز خرید در کنیا، هدف حمله قرار دادند اما نتوانستند به فرد مورد نظر خود که از اعضای القاعده بود دست پیدا کنند.

تظاهرات بنغازی در محکومیت عملیات نظامی مخفی آمریکا در طرابلس

شماری در شهر بنغازی در اعتراض به دستگیری یک شهروند لیبیایی در طرابلس به دست نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند.

آنها ضمن به آتش کشیدن پرچم آمریکا شعارهایی در محکومیت عملیات نظامی آمریکا در کشورشان سر دادند.

ابو انس اللیبی که به اتهام دست داشتن در حملات علیه سفارت خانه های آمریکا در نایروبی و تانزانیا در پانزده سال پیش تحت تعقیب بوده است روز شنبه گذشته به دست نیروهای آمریکایی در طرابلس بازداشت و به ناو آمریکایی سن آنتونیو در دریای مدیترانه منتقل شده است.

تظاهرات کنندگان دولت لیبی را دست نشانده آمریکا خوانده و تاکید کردند که به رغم اظهار بی اطلاعی دولت لیبی درباره عملیات نظامی امریکا در طرابلس لیبیایی ها در این امر با واشنگتن همدستی کرده اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول