اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک منتقد و داستان‌نویس:

رسانه‌ها با نمادسازی سطح سلیقه بصری مخاطبان را بالا ببرند

یک منتقد و داستان‌نویس ضمن انتقاد از برخی برنامه‌های سطح پایین تلویزیون گفت: این رسانه‌ها هستند که باید با نمادسازی سطح سلیقه بصری مردم و مخاطبان را بالا ببرند.

رسانه‌ها با نمادسازی سطح سلیقه بصری مخاطبان را بالا ببرند

سید محمد عبداللهیان، منتقد و داستان‌نویس در حاشیه جلسه نقد داستان بهترین داستان‌های کوتاه محمد گلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این داستان اظهار کرد: نسل بعد از جنگ تحمیلی، خوابند و تبدیل به عروسک شده‌اند.

نویسنده کتاب لب‌پر گفت: در این داستان، راوی جانباز است و شخصیت‌پردازی داستان نیز جالب است و نویسنده با ایجاد تعلیق، نشان می‌دهد که نسل پس از جنگ تحمیلی، منتظر آگاهی است.

عبداللهیان افزود: در این داستان تقابل کودک و بزرگسالی به خوبی تبیین شده و نشان می‌دهد هیچکس نیست که به کودک معاصر، آگاهی بدهد.

نویسنده کتاب انارهای بادریز با بیان اینکه در خانواده‌های کنونی، چیزی به نام ارتباط اجتماعی وجود ندارد، یادآور شد: کودک و نسل حاضر، در واقع رها شده، خواب است و لکنت دارد و به سوال‌های او درباره گذشته، پاسخ داده نمی‌شود.

وی گفت: نویسنده در این داستان از شگرد سعدی و باب باغ خاموش بهره گرفته و گمنام بودن شهدا را در بخش‌های داستان به خوبی در تصویر داستان خلق کرده است؛ پایان باز داستان نیز مخاطب را در نمای تصویر باز قرار داده است.

عبداللهیان درباره نمادهای داستان گفت: پد و مادر نماد مردمی است که جنگ را تجربه کردند و از آن صدمه دیدند و نبات، نماد شفافیت و شکستن استخوان‌ها است.

وی ضمن انتقاد از برخی برنامه‌های سطح پایین تلویزیون گفت: این رسانه‌ها هستند که سلیقه و سطح توقع مردم را پایین آوردند در حالی که با نمادسازی باید سطح سلیقه بصری مردم و مخاطبان را بالا ببرند.

عبداللهیان در پایان گفت: محمد گلی داستان‌نویس خوبی است و شیوه او در داستان نوشتن این است که مخالف آوردن استعاره و تشبیه در داستان است و وظیفه ما در نقد این است که داستان مورد گفت‌وگو و نقد از چند جهت دیده و بررسی شود.

انتهای پیام/2202/ق30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول