اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تخریب درختان بلوط توسط روستائیان و عشایر دورودی‌

روستائیان و عشایر یکی از عوامل تخریب درختان و مراتع در لرستان و شهرستان دورود هستند.

تخریب درختان بلوط توسط روستائیان و عشایر دورودی‌

 به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، اهمیت و نقش مراتع و جنگل‌ها در کشور ما و تمام نقاط جهان بر کسی پوشیده نیست، اهمیتی که روز به روز با از بین رفتن این مراتع و جنگل‌ها در کشور ما و نمایان شدن عوارض نبودشان در اکوسیستم محیط افزوده می‌شود.

به طور کلی مراتع و جنگل‌ها فواید بسیاری در کنار خود دارند، به عنوان مثال می‌توان به کنترل آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیر زمینی، مبارزه با آلودگی هوا، مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، جلوگیری از سرو صدای محیط، تفرجگاه برای انسان، تعدیل آب و هوای یک منطقه، لطیفی هوا، جلوگیری‌ از وقوع‌ بهمن‌ به عنوان پاره‌ای از این فواید اشاره کرد.

از دیر باز تاکنون استان لرستان با توجه ظرفیت بالای خود که در بخش مراتع و جنگل‌های کوهستانی یکی از استان‌های حائز اهمیت بوده است.

 امروزه با تغییراتی که در ساختار زندگی مردم رخ داده است، جنگل‌ها و مراتع کوهستانی که به نوعی می‌توان از آنها به عنوان گنجینه‌ای زنده و زیبا یاد کرد، در معرض خطر قرار دارند، خطری که با از بین رفتن این گنجینه روز به روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود.

تخریب و از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع دلایل بسیاری دارد که یکی از این عوامل آتش سوزی است، به نحوی که در شش ماه نخست امسال در شهرستان دورود 44 مورد آتش سوزی گزارش شده است که نتیجه این آتش سوزی‌ها از بین رفتن بیش از 200 هکتار از بهترین اراضی شهرستان دورود بوده است.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، تخریب درختان و جنگل‌ها توسط عشایر و روستائیان به منظور استفاده از آنها به عنوان سوخت در طول سال و همچنین استفاده از سر شاخه‌های درختان به عنوان پرچین زمین و یا دام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دورود در این خصوص گفت: درختان و جنگل‌ها با توجه به نقش و تأثیری که در اکوسیستم دارند، بسیاز دارای اهمیت و مورد توجه است.

محمد حسن کیانی‌فر افزود: در استان لرستان و شهرستان دورود با توجه به وجود روستاهای جنگل نشین کوهستانی و همچنین عشایر بسیار در این مناطق یکی از عوامل تخریب درختان و مراتع در استان لرستان همین گروه هستند که اغلب برای این کار خود بهانه‌های نیز به همراه دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دورود ادامه داد: اغلب استفاده از هیزم برای سوخت یکی از بهانه‌های این اهالی است که طی چند سال گذشته سوخت‌های مثل نفت به کرات در اختیار این گروه قرار داده شده است.

وی افزود: روستائیان و عشایر دیگر دلیل این کار خود استفاده از چوب درختان برای ساخت پرچین برای دام‌ها و زمین‌های خود می‌دانند که به همین منظور و برای رفع این مشکل جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان دورود و رؤسای بانک‌های عامل شهرستان دروود برگزار کرده‌ایم، تا راه‌های برطرف ساختن این مشکل را بررسی کنیم.

کیانی فرد خاطر نشان کرد: در این جلسه پیشنهادی را با عنوان اعطای وام به عشایر و روستائیان جهت نصب فنس و توری در اطراف محل استقرار دام‌ها مطرح شد که با موافقت حاضرین همراه بود و مقرر شدکه این موضوع به مراکز شعبه‌های استان جهت تأمین بودجه در صورت موافقت استان منعکس شود.

در ادامه سرپرست فرمانداری دورود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دورود در خصوص راه‌های پیشگیری از تخریب مراتع توسط روستائیان و عشایر گفت: اغلب دلایل برخی روستائیان برای تخریب درختان و جنگل‌های کوهستانی که کاری ناپسند است، تأمین سوخت و استفاده از درختان در پرچین و محافظ دام‌ها است که در مرحله اول در طول مدت گذشته با تأمین نیازهای سوختی این گروه سعی کرده‌ایم، از تخریب درختان توسط این گروه جلوگیری کنیم.

حسن احمدی افزود:  تنها درصد بسیار کمی از این گروه از روستائیان هستند که دست به تخریب درختان می‌زنند، چراکه درصد قابل توجهی از اهالی به اهمیت درختان و جنگل‌ها واقف هستند.

سرپرست فرمانداری دورود ادامه داد: برای رفع این مشکل در جلسه‌ای با رؤسای شعبه‌های بانک‌های عامل در شهرستان دورود خواستار همکاری این بانک‌ها در صورت امکان با اداره منابع طبیعی شهرستان دورود شده‌ایم.

وی افزود: از اداره منابع طبیعی نیز خواسته شد، نظارت دقیقی بر اجرای 100 درصدی عملیات فنس کشی توسط افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند، انجام شود و به نحوی نباشد که برخی پس از دریافت این تسهیلات اقدامی انجام ندهد و در جایی دیگر از آنها استفاده کنند.

==============

گزارش از: توحید وانشانی

==============

انتهای پیام/2304/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول