اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خبرنگار فارس از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

حرکتی ارزشمند برای کاهش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی‌

امنیت و ثبات هر کشوری نماد اقتدار ملی و زمینه ساز پیشبرد اهداف نظام برای دستیابی به رفاه، توسعه و آرامش است که راه‎اندازی دفاتر هسته‎های مردمی صلح و سازش در سیستان و بلوچستان می‎تواند در ثبات امنیت و کاهش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی تاثیرگذار باشد.

حرکتی ارزشمند برای کاهش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، جامعه سنتی در مقایسه با جامعه مدرن امروزی، از آرامش بیشتری برخوردار بود زیرا به نقش بزرگان و ریش‎سفیدان نسبت به جامعه کنونی اهمیت بیشتری داده می‎شد و این امر در کاهش نزاع‌ها و اختلافات نقش بسزایی داشت.

امروزه نیز در بسیاری از مناطق به این نتیجه رسیده‌اند که معتمدان و ریش سفیدان نقش اساسی در برطرف کردن اختلافات به صورت ریشه‌ای دارند که باید با اتخاذ تدابیری مناسب از این وجود بزرگان استفاده کرد.

تشکیل هسته‎های مردمی صلح و سازش اقدامی ارزشمند است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: تشکیل هسته‎های مردمی صلح و سازش در مناطق مختلف یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی است که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در دستور کار قرار دارد‌.

این مسئول اذعان داشت: در جامعه امروز مهم‎‌ترین مشکل موجود وضعیت رشد جرائم و آسیب‎های اجتماعی است زیرا به موازات پیشرفت‎ها، جرائم و آسیب‏‎های اجتماعی نیز روز به روز بیشتر شده به گونه‎ای که رشد جرائم و اختلافات خانوادگی موجب شده در بسیاری از بخش‎های استان دادگاه مستقر شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز دیگر از طریق دادگاه و اقدامات پلیسی نمی‎شود، امنیت و آرامش را در جامعه نهادینه کرد گفت: سیستان و بلوچستان استانی سنتی و اصیل است و طی سالیان اخیر بسیاری از مشکلات و اختلافات مردم از طریق ریش سفیدان، بزرگان و معتمدان منطقه برطرف می‌شده است.

طاهری تاکید کرد: آمار پرونده‎های موجود در دستگاه قضایی در شان جامعه اسلامی ما نیست و حجم پرونده‌ها و نوع اختلافات، آثار و تبعات زیادی را به دنبال دارد که در این راستا باید تلاش کنیم از طریق صلح و دوستی بین دو طایفه اختلافات خانوادگی را خاتمه داده تا از حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی کاسته شود.

وی نقش علما، معتمدان و سران طوایف را در ترغیب مردم به صلح و سازش مؤثر دانست و بیان داشت: امنیت موجب رشد، توسعه و عمران هر منطقه می‌شود، اگر در هر منطقه‎ای نزاع و درگیری باشد هیچ کس احساس امنیت نمی‌کند و حاضر به سرمایه‌گذاری نیست به همین دلیل علما و معتمدان طوایف همواره در ایجاد امنیت و آرامش وظایف مهمی بر عهده دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با اشاره به اینکه امروز مردم می توانند با تکیه بر فرهنگ کدخدامنشی بسیاری از مناقشات را حل کنند، گفت:  هسته های مردمی صلح و سازش در همین راستا شکل گرفته است و این هسته ها به منظور تقویت و هم افزایی شوراهای حل اختلاف تشکیل و راه‌اندازی شده است.

 

استفاده مطلوب از فرصت های مرزی سیستان و بلوچستان را شکوفا می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان به طرح انسداد مرز اشاره کرد و گفت: طی سالیان اخیر موضوع انسداد مرز مورد توجه مسئولان بوده و این طرح ملی در راستای افزایش ضریب امنیتی کشور صورت گرفت که اقدامی شایسته و به جا بود. طاهری تصریح کرد: دولت با انسداد مرز تنها بعد امنیتی مرزها را در نظر گرفت و از فرصت‌های مرزی غافل شد که امروز دولت تدبیر و امید باید با ایجاد بازارچه‌های مرزی و اشتغال برای مرزنشینان تهدیدهای مرز را به فرصت تبدیل کند.

طاهری به فرصت‌های مرزی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: مرزهای این استان شرایط بسیار خوبی دارد و مسئولان باید با ایجاد بازارچه‌های مرزی کارآمد توسعه مناطق مرزی را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: ایجاد بازارچه‌های مرزی کار آمد در رونق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه اشتغال، جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان، توسعه گردشگری، افزایش رفاه عمومی، ایجاد امنیت و روابط تجاری نقش مهمی دارد و در واقع با توسعه بازارچه‎ها می‌توان امنیت اجتماعی، اقتصادی و مرزی را در منطقه افزایش و از آمار جرائم کاست.

تاکنون اقدامات زیادی برای رفع محرومیت در منطقه صورت گرفته اما کافی نیست و این ظرفیت تمام مردم منطقه را پوشش نمی دهد و با توجه به اینکه استان ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در مرز دارد باید از این فرصت به بهترین وجه استفاده کرد.

معتمدان و ریش سفیدان در رفع اختلافات خانوادگی نقشی اساسی دارند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تاکید بر نقش مهم و تاثیر‌گذار ریش سفیدان در رفع نزاع ها و اختلافات خانوادگی گفت: در این طرح معتمدین و ریش سفیدان در هر منطقه شناسایی و وظیفه دارند ، برای صلح و سازش پرونده‎هایی که از سوی مقامات قضایی استان ارجاع می‎شود،  تلاش کنند.

این مقام قضایی استان با تاکید بر اینکه هسته‎های صلح و سازش حسب مورد در مساجد یا مکان های دیگر شکل می گیرد گفت: شناسایی آسیب ها وانحرافات فرهنگی و اجتماعی شایع در محلات، کشف علل و زمینه بروز انحرافات و کمک به مصالحه و آشتی بین مردم، حل و فصل دعاوی و اختلافات در امور خانوادگی، رفع اختلافات محلی، اموری که ماهیت حاکمیتی ندارند یا از پیچیدگی کمتری برخوردارند ، حل اختلاف و برقراری صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی از عمده اقداماتی است که این هسته‌ها می‎توانند با همکاری دادگستری، انجام دهند.

وی با بیان این که عضویت در این هسته‎ها  نیاز به سواد و تحصیلات عالیه ندارد افزود: هر کسی که مردم او را قبول دارند و معتمد قوم و محله خود است می‎تواند در این زمینه عضویت داشته باشد.

‌هسته‎های مردمی صلح و سازش تاکنون در بخش‌های کورین، نصرت آباد و مسجد امام رضا(ع)، مسجد حضرت ابوالفضل (ع)،  میدان میوه و تره‌بار و منطقه شیر آباد شهرستان زاهدان افتتاح شد.

گزارش از مریم سرگزی

انتهای پیام/75005/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول