اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا:

راه‌اندازی مراکز جدید عرضه قلیان در شهرضا ممنوع است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت: براساس سیاست‌گذاری انجام گرفته، راه‌اندازی هر گونه مرکز عرضه قلیان در شهرستان شهرضا ممنوع است.

راه‌اندازی مراکز جدید عرضه قلیان در شهرضا ممنوع است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، حجت‌‌الله تنهایی ظهر امروز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: از سال 88 به دنبال گزارش‌های مرکز بهداشت اصفهان مبنی بر وضعیت استعمال دخانیات در سطح سفره خانه‌ها و چایخانه‌های سنتی طرح جلوگیری از صدور پروانه کسب جهت فعالیت این مراکز در دستور کار مراجع مسئول در سطح استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح اجرای این اصل مهم در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی فروردین ماه سال 91 مورد بررسی قرار گرفت و مجمع امور صنفی شهرضا موظف به سامان‌دهی قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و سایر مراکز عرضه قلیان شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه هرگونه تبلیغات محیطی پیرامون مصرف قلیان ممنوع است، بیان کرد: مطابق آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی اتحادیه رستوران‌داران شهرضا در سال 90 تعداد مراکز فعال عرضه قلیان و چای 12 مورد بود، که نسبت به بازرسی و ارائه نکات لازم به متصدیان این اماکن از سوی مجمع امور صنفی اقدام شده است.

وی با تشریح آثار مخرب ناشی از استعمال و یا قرار گرفتن در معرض دود ناشی از انواع تنباکو و توتون بر سلامتی افراد گفت: در سال‌های اخیر هیچ‌گونه مجوز بهداشتی در خصوص فعالیت مراکز عرضه قلیان صادر نشده است و انتظار داریم متصدیان این مراکز با درک جایگاه بهداشت فردی و اجتماعی نسبت به تغییر کاربری واحد صنفی خود اقدام کنند.

تنهایی افزود: براساس تمهیدات اتخاذ شده از سوی مسئولان امر زمینه ارائه خدمات رایگان به بیماران خاص در شهرستان شهرضا به شکل شایسته مهیا شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: در حال حاضر 13 نفر در سطح شهرستان به بیماری تالاسمی مبتلا هستند که همه خدمات درمانی، مشاوره‌ای و آزمایشگاهی این افراد در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان به صورت رایگان ارائه می‌شود و همچنین مراحل دریافت خون، داروهای دفع‌کننده آهن اضافی بدن، داروهای هیدروکسی و خدمات دندانپزشکی به این بیماران بدون دریافت هرگونه وجه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های کلیوی جزو بیماری‌های مزمن محسوب می‌شود و مشکلات قابل توجهی را برای مبتلایان به همراه دارد،بیان کرد: در حال حاضر تعداد 234 نفر در سطح شهرستان مبتلا به نارسایی همه در مراحل نخست هستند و تعداد 75 نفر نیز تحت دیالیز قرار گفته‌اند که تمامی هزینه‌های این بیماران که در ماه رقم 200 میلیون ریال است به شکل کامل از سوی دولت تامین می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه بیماری فنیل کتونوری جزو بیماری‌های ارثی منجر به عقب ماندگی محسوب می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر تعداد 6 نفر در سطح شهرستان مبتلا به این بیماری هستند که تمامی خدمات این بیماران در بیمارستان امین اصفهان به شکل رایگان ارائه می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه عرضه هرگونه مواد غذایی به شکل دورهگردی ممنوع است و شهرداری‌ها مسئولیت برخورد با مصادیق این موضوع را بر عهده دارند، تاکید کرد: لزوم رسیدگی به وضعیت بهداشتی جمعه بازار آستانه شاهرضا(ع) از اردیبهشت ماه سال 90 در سطح کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد کمیته‌ای متشکل از اداره صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی، اماکن نیروی انتظامی، فرمانداری، شهرداری، شبکه بهداشت و آستانه امام زاده شاهرضا(ع) با محوریت این موضوع تشکیل شود.

تنهایی در ادامه عنوان کرد: این کمیته از مردادماه سال 90 با رویکرد برخورد با متخلفین فعالیت خود را آغاز کرد و مکاتبات مختلفی را با مراجع مختلف انجام داد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت موضوع لزوم رسیدگی به وضعیت بهداشتی جمعه بازار در شهریور ماه سال جاری در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بر اساس تعامل انجام گرفته، مقرر شد از تاریخ ششم مهرماه از عرضه هرگونه مواد غذایی و آشامیدنی در حریم و محوطه جمعه بازار جلوگیری شود که تاکنون به نتیجه سازنده‌ای منجر نشده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه در ساخت مواد غذایی غیرمجاز از افزودنی‌هایی از قبیل فلزات سنگین استفاده می‌شود، بیان کرد: استفاده طولانی مدت از این مواد خوراکی زمینه بروز سرطان‌ها گوارش و کبد را در انسان مهیا می‌کند و بر این اساس انتظار داریم در آینده نزدیک  شاهد جلوگیری از تداوم عرضه این مواد غذایی در شهرضا باشیم.

وی با تشریح فعالیت‌های مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا در طول سال‌های گذشته گفت: این مرکز از سال 85 فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر 230 مورد فعال جهت ترک اعتیاد در دو نوبت صبح و عصر به این مرکز مراجعه می‌کنند.

تنهایی اضافه کرد: این مرکز با برخورداری از کادر متخصص و مجرب در بخش پزشک، مسئول فنی، روانشناس بالینی، پرستار مرد و زن، متصدی امور عمومی و آزمایشگاه و صندوق دار به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ترک اعتیاد در سطح استان اصفهان مطرح است.

وی با اشاره به اینکه افراد پس از مراجعه به این مرکز با انجام مصاحبه انگیزشی و آزمایش‌های لازم وارد چرخه درمانی می‌شوند، افزود: با پیگیری‌های انجام گرفته از ماه گذشته زمینه جذب روانشناس بالینی در این مرکز مهیا شده است و انتظار داریم مطابق سیاست‌گذاری‌های انجام گرفته شاهد تحقق اهداف زیرساختی در این امر باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا عنوان کرد: اینکه براساس ابلاغ جدید امکان جذب بیش از یکصد بیمار در سطح مراکز دولتی ترک اعتیاد وجود ندارد، در وضعیتی که تمامی مراکز خصوصی ترک اعتیاد شهرستان به لحاظ محدودیت ظرفیت امکان درمان معتادان جدید را ندارند و از سوی دیگر هزینه‌های استفاده از خدمات این مراکز نسبت به بخش دولتی رقم قابل توجهی است انتظار داریم متولیان امر در سطح استان اصفهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب زمینه افزایش ظرفیت مرکز ترک اعتیاد شهرضا را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به نیازهای کادر فعال در مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا باید مدنظر مسئولان امر باشد، متذکر شد: در طول 6 سال گذشته حقوق کادر درمانی و اداری فعال در این مرکز هیچ‌گونه افزایشی نداشته است و امیدواریم مسئولان با درک وضعیت شغلی حاکم بر این مجموعه نسبت به این امر مهم اهتمام داشته باشند.

تنهایی در پایان با اشاره به اینکه انجام کار پژوهشی در حوزه اعتیاد به الکل مستلزم اختصاص منابع مالی و تحقیقاتی مناسب است، اذعان کرد: ارائه آموزش‌های لازم در حوزه بهداشت خانواده و آثار مخرب ناشی از اعتیاد به الکل می‌تواند زمینه اطلاع‌رسانی عمومی را در این حوزه فراهم کند.

انتهای پیام/63011/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول