اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

پایداری ائتلاف‌ها در افغانستان تا زمان تامین منافع است

کارشناس و روزنامه‌نگار افغان با اشاره به عدم پایداری ائتلاف‌ها در افغانستان گفت: تاریخ سیاسی این کشور نشان می‌دهد، ائتلاف‌ها معمولا با هدف منافع ملی تشکیل نشده بلکه بر اساس منافع گروهی، منطقه‌ای و معاملات سیاسی صورت گرفت است.

پایداری ائتلاف‌ها در افغانستان تا زمان تامین منافع است

«میر حامد حسین میری» کارشناس و روزنامه نگار افغان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در رابطه با صف بندی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار داشت که مردم افغانستان در طول تاریخ این کشور شهامت نشان دادند اما گروه‌های متعددی با داعیه‌های مختلف کارهایی انجام دادند که مقبول مردم افغانستان قرار نگرفته است، زیرا صلاح مردم مد نظر نبوده و اشخاص و گروه‌ها در دوره‌های مختلف همیشه در این کشور بدنبال استفاده جویی‌های شخصی، گروهی، نژادی و منطقه‌ای بوده‌اند و در نتیجه هیچگاه صلاح مردم هدف نبوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که پایداری ائتلاف‌ها تا زمان تامین منافع است و هر زمان که بنحوی به منافع تعریف شده و زد و بندهای بین آن‌ها نرسند، بنابراین ائتلاف‌ها بسرعت از بین می‌روند.

کارشناس افغان صف آرایی در انتخابات افغانستان را به 2 بخش پشتون‌ها و غیرپشتون‌ها تقسیم کرد و افزود: در حقیقت رقابت‌های در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بین پشتون‌ها در قالب ساختار تیم حامد کرزی و همچنین غیرپشتون‌ها و فارسی زبان‌ها پیرامون دکتر عبدالله عبدالله است.

میری در مورد و وضعیت طالبان نیز خاطرنشان کرد که طالبان از قدیم تعامل لازم را با پروسه سیاسی در افغانستان نداشتند و همیشه بر طبل جنگ کوبیده‌اند این در حالی است که حتی اگر انگلیس یا آمریکا به هر نحوی برای طالبان امتیازی قائل شوند تا به پروسه سیاسی وارد شوند، به نظر من تلاشی بیهوده است.

روزنامه نگار افغان در پایان افزود: ممکن است افرادی به نام طالبان یا نماینده آن‌ها در پروسه سیاسی این کشور شرکت کنند اما بدنه اصلی این گروه، ساختار سیاسی کنونی و حضور نیروهای خارجی را برنمی‌تابند و در نتیجه با توجه به دیدگاهی که دارند، بعید می‌دانم آنطور که باید در روند صلح و جلب نظر کشورهای غربی مشارکت کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول