اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حاکمیت ملی افغانستان تحت تاثیر اقدامات خودسرانه نیروهای خارجی

اذعان کرزی به تخلف آمریکا و ناتو در افغانستان

حامد کرزی با متخلف خواندن آمریکا و متحدان آن، بیان داشت آمریکا و ناتو به حاکمیت ملی افغانستان احترام نگذاشتند.

اذعان کرزی به تخلف آمریکا و ناتو در افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، رئیس جمهوری افغانستان امروز با حضور در یک کنفرانس خبری در کابل، بیان داشت: آمریکا و ناتو هر زمانی که فرصت به دست آوردند علیه منافع افغانستان اقدام کردند.

کرزی با متخلف خواندن آمریکا و متحدان آن افزود: هر عمل خلافی که نظامیان خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان انجام می‌دهند، خلاف نظر دولت افغانستان است.

این مقام افغان با اشاره به مذاکره امنیتی بین افغانستان و آمریکا گفت: اگر پس از امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، بازهم نظامیان خارجی به عملیات‌های خودسرانه در افغانستان ادامه دهند، در این صورت مردم افغانستان به آنان اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد.

کرزی با تأکید بر این که امضای پیمان امنیتی با آمریکا باید متضمن منافع ملی افغانستان باشد، تصریح کرد: آمریکا باید بداند که امضای پیمان امنیتی با این کشور نمی‌تواند به قیمت جان مردم افغانستان تمام شود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ جان شهروندان افغان در برابر خشونت نظامیان آمریکایی، احترام به حاکمیت ملی افغانستان، تقویت نیروهای امنیتی افغان و تقویت اقتصاد افغانستان از جمله شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا است.

رئیس جمهور افغانستان با بیان این که امضای پیمان امنیتی با آمریکا فعالیت‌های این کشور را در افغانستان محدود می‌کند، گفت: به همین دلیل تاکنون با آمریکا در خصوص امضای این پیمان به توافق نرسیده‌ایم.

کرزی افزود: اگر آمریکا و متحدان آن شرایط افغانستان را در پیمان امنیتی بپذیرند، حضور آنان در افغانستان به صلاح کشور خواهد بود.

وی با اشاره به حملات تویخانه‌ای پاکستان به شرق افغانستان و اعزام عاملان انتحاری از پاکستان به افغانستان گفت که آیا آمریکا تاکنون برای جلوگیری از این عمل چه اقدامی انجام داده است؟

رئیس جمهور افغانستان در خصوص آزادی «ملابرادر» فرد شماره 2 طالبان از زندان پاکستان گفت که وی از زندان آزاد شده اما تاکنون آزادی عمل ندارد.

کرزی ضمن استقبال از حضور «قطب‌الدین هلال» از اعضای ارشد «حزب اسلامی» افغانستان در انتخابات، تصریح کرد که از طالبان نیز می‌خواهیم از طریق شرکت در انتخابات در بازسازی کشور خود سهیم شوند.

وی با اشاره به بی طرفی خود و معاونانش در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: دولت افغانستان از هیچ از نامزدی در انتخابات حمایت نخواهد کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول