اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

پیدایش پدیده مجردی امری ناپسند است/ موانع ازدواج برداشته شود

امام جمعه دماوند گفت: پیدایش پدیده مجردی امری ناپسند است و در برهه کنونی، باید موانع ازدواج برداشته شود.

پیدایش پدیده مجردی امری ناپسند است/ موانع ازدواج برداشته شود

حجت‎الاسلام محمد علاءالدینی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران به مناسبت پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و روز ازدواج اظهار داشت: خلق و خوی افراد را می‎توان به قبل و بعد از ازداوج تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه افراد در هر کدام از این دوره‎ها خلقیات متفاوتی دارند، افزود: اصولاً باید برخی از روحیات دوران مجردی از بین برود و برخی دیگر در مسیر همسر و فرزند قرار گیرد.

علاءالدینی در این باره مثال زد: اگر جوانی در دوران مجردی فردی رفیق‏‌باز است، در دوان تأهل هم باید دوست و رفیق خوبی برای همسر و فرزندان خود باشد.

وی انتخاب را خصیصه‎ای مختص انسان برشمرد و بیان داشت: انتخاب و معیارهای انتخاب در ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است و در ازدواج باید از یک الگوی درست پیروی کرد.

اسلام معیارهای ازدواج را معرفی کرده است

امام جمعه دماوند ادامه داد: اسلام این معیارها و الگوها را معرفی کرده است و در قرآن، الگوهای صادقی هم از جهت نظری و هم از جهت عملی داریم.

وی نخستین الگو در اسلام را ازدواج مقدس حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) دانست و افزود: الگوی مهم دیگر، ازدواج مقدس حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بوده که دلیل اهمیت بالای آن عصمت طرفین ازدواج است.

علاءالدینی تصریح کرد: گویا این انتخابی بوده که توسط خداوند باری تعالی صورت گرفته است؛ زیرا داوطلبان برای ازدواج با حضرت فاطمه (س) زیاد بودند، اما هیچ کدام نتوانستند لبخند رضایت را بر لبان مبارک حضرت محمد (ص) جاری کنند تا اینکه تقاضای حضرت علی (ع) برای ازدواج با حضرت فاطمه (س) توانست رضایت قلبی پیامبر اسلام (ص) را به بار آورد.

وی این رضایت را شاهدی بر رضایت خداوند خواند و بیان کرد: می‎توان کفویت این دو بزرگوار را نیز از همین‎جا استنباط کرد، براساس آنچه حضرت ختمی مرتبت (ص) فرمودند «اگر علی با فاطمه ازدواج نمی‎کرد، دیگر کفوی برای او نبود».

پیدایش پدیده مجردی امری ناپسند است

امام جمعه دماوند در ادامه در خصوص بحث ازدواج در جامعه امروز به پیدایش پدیده مجردی اشاره کرد و افزود: وقتی درباره پدیده مجردی سخن به میان می‎آید، فقط دختران و پسران جوان و مجرد در اذهان تداعی می‎شوند؛ در صورتی که مردان و زنانی که یک بار ازدواج کرده و به هر دلیل، در حال حاضر مجرد هستند نیز باید مدنظر باشند.

وی در خصوص ازدواج مجدد پس از مرگ همسر گفت: بعضی‎ها به دلیل عشق به همسر مرحوم خود، از ازدواج امتناع می‎کنند که این مسئله می‎تواند آسیب‎های زیادی به همراه داشته باشد.

علاءالدین ادامه داد: حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) که الگوی ازدواج اسلامی هستند، در این زمینه نیز می‎توانند الگوی خوبی باشند؛ چرا که در وصایای حضرت فاطمه (س) داریم که می‎فرمایند «علی جان بعد از من ازدواج کن و حتی دختر خواهر خود را برای ازدواج به آن حضرت معرفی می‎کنند؛ چون با فرزندانشان مهربان است».

وی اضافه کرد: در تاریخ هم می‎بینیم که حضرت علی (ع) با وجود تمام عشق و علاقه‎ای که داشتند، هنوز 40 روز از وفات همسرشان نگذشته، ازدواج می‎کنند و اینکه باید 40 روز یا یک سال از فوت فرد بگذرد، افکار نادرستی است.

مخالفت‏‌های نادرست والدین از میان برداشته شود

امام جمعه دماوند در ادامه به بحث مخالفت والدین با ازدواج فرزندان خود پرداخت و بیان کرد: در قرآن داریم، «انکحوا اولادکم»؛ یعنی فرزندانتان را مزدوج کنید و بستر و زمینه ازدواج را برایشان فراهم کنید.

وی ایجاد این بستر را یکی از مهم‎ترین وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان خواند و ادامه داد: متأسفانه می‎بینیم که برخی از والدین، نه تنها این بستر را فراهم نمی‎کنند بلکه اگر هم بستر مناسبی فراهم شود، با آن مخالفت می‎کنند.

علاءالدینی این جریان را بسیار خطرناک و ناهمگون با اسلام و قرآن برشمرد و افزود: از خانواده‎هایی که اشتغال و تحصیل و مسکن را مانعی برای ازدواج فرزندان خود می‎دانند، می‎پرسیم مگر خودشان زمانی که ازدواج کردند، همه این‎ها را داشتند؟!

وی با بیان اینکه منکر اهمیت این موانع نیستم، تأکید کرد: براساس روایات و نیز منطق زندگی می‎‎توان فهمید که دینداری و خلق نیکو مهم‎تر از این موانع است.

انتهای پیام/2568/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول