اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرهنگ شهروندی در آستانه فراموشی

زباله‌هایی که در ورودی روستا خوش‌آمد می‌گویند

امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص مسائل دینی نیست بلکه در همه زمینه‌ها وقتی ضرورت ایجاد شود باید انسان این کار را مورد توجه قرار داده و فرد را از اشتباهش آگاه کند چه بسا که دین مبین اسلام نیز بر رعایت نظافت تاکید داشته است.

زباله‌هایی که در ورودی روستا خوش‌آمد می‌گویند

خبرگزاری فارس - صبا صداقت: در این روزها که هوا هنوز تابستانی است و گرما همچنان با استقامت ایستادگی می‌کند، مردم قم چاره‌ای ندارند تا همچنان از فرصت استفاده کرده و جمعه‌ها را به یکی از این روستا‌های اطراف بروند تا هوایی تازه کنند.

هوای روستا‌های اطراف قم به نسبت خود شهر بسیار دلپذیر‌تر و خنک‌تر است و همین مسئله موجب استقبال مردم از روستاهای ییلاقی شده و عده‌ای که قدرت مالی دارند، خانه‌ای در این روستا‌ها تهیه کرده و عده‌ای هم برای تفریح از باغ‌هایی که به عنوان رستوران و یا سفره‌خانه‌های سنتی طراحی شده، استفاده می‌کنند.

تفریح بدون زباله

گذراندن ساعاتی خوش در این روستا‌ها مهم‌ترین چیزی است که مدنظر همه مردم قرار دارد و حضور در طبیعت چشم‌نواز نیز می‌تواند آرامش خاصی به انسان انتقال دهد.

وقتی روز جمعه‌ برای رسیدن به این آرامش و تفریح در کنار خانواده از خانه خارج شدیم و به سمت یکی از روستا‌ها رفتیم در ورودی روستای «مِیَم» نخستین چیزی که جلوی چشم ما قرار گرفت، زباله‌هایی بود که بر روی هم انباشته شده بودند و مگس دورشان می‌چرخید.

بوی زباله در فضا پیچیده بود و جالب‌تر از همه اینکه نرده‌هایی مانند حصار دور تا دور کشیده بودند تا مردم زباله‌های خود را در آن بریزند و در تابلویی این درخواست از مردم شده بود که زباله‌هایشان را درون این جعبه میله‌ای بیندازند اما تمام اطراف جعبه پر بود از زباله و تا کنار خیابان کشیده شده بود.

دیدن چنین صحنه‌ای موجب رنجش خاطر می‌شود چراکه در داخل شهر شاید به دلیل افزایش جمعیت دیدن چنین رفتار‌هایی چندان بعید هم نباشد اما در روستایی کوچک که همه مردم در آرامش خاصی زندگی می‌کنند مشاهده این رفتار ناخوشایند است.

از آنجایی که روستا‌ها همواره مکان‌هایی پاکیزه و بدون آلودگی دود ماشین و زباله نامبرده شده‌اند، بنابراین مواجه شدن با چنین وضعیتی تعجب‌آور است.

همه ما می‌دانیم که فرهنگ شهروندی تنها مختص یک شهر و یا نقطه خاصی نیست بلکه در هر جایی که هستیم حتی دور افتاده‌ترین مکان، باید به این فرهنگ توجه داشته باشیم و زباله‌های خود را طبق فرهنگ تعریف شده در مخازن مخصوص به خود بریزیم تا موجب آزار و اذیت اطرافیان نشویم.

شهردار قم همواره بر اهمیت ارتقای فرهنگ شهروندی تاکید دارد و همین موضوع نقطه عطفی است تا این فرهنگ نهادینه شود و مردم همانگونه که در منازل خود نظافت را رعایت می‌کنند بدانند که در شهر یا روستا هم نباید زباله بریزند.

باید عقب‌ماندگی‌ها در زمینه فرهنگ شهروندی جبران شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری قم عقیده دارد توسعه فرهنگ شهروندی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار شهرداری است و این کار اساسی‌ترین وظیفه معاونت اجتماعی شهرداری به حساب می‌آید.

محسن نصیری با اشاره به اینکه باید کاستی‌ها در این زمینه جبران شود، می‌افزاید: متاسفانه در شهر قم غفلت‌هایی در خصوص پرداختن به این موضوع صورت گرفته است که به دنبال جبران این عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته در شهرداری قم تلاش خوبی در زمینه تولید محتوا در خصوص فرهنگ شهروندی صورت گرفته است و شهرداری قم این محتواها را به بقیه کلان شهرها عرضه می‌کند اما باید به نشر این محتوای تولید شده در جامعه پرداخت.

نصیری با اشاره به حقوق شهروندی بیان می‌کند: یک شهروند باید از حقوقی که دارد، اطلاع داشته باشد و برای یک زندگی شهری تعریف قوانین ضروری است که در این راستا قوانینی در کشور وجود دارد اما باید این قوانین به‌روزرسانی شود.

زباله‌هایی که در گوشه خیابان جا خوش کرده‌اند

گاهی دیده می‌شود که افراد بدون اینکه حتی ذره‌ای معذب باشند از خودرو‌های خود زباله‌ها را بیرون می‌ریزند و این رفتار موجب می‌شود که فرزندان آن‌ها نیز همین‌گونه بیاموزند و اصلاً فکر نکنند چقدر این کار زننده و زشت است.

محسن دشتی از شهروندان قمی می‌گوید: اینکه در روستا‌ها به دلیل فقدان محل‌هایی برای جمع‌آوری زباله به این‌گونه مسائل توجه نشود شاید اندکی قابل توجیه باشد اما برای مردمی که در شهر زندگی می‌کنند واقعاً کار ناپسندی است که در زمینه ریختن زباله در سطح شهر بخواهند بی‌تفاوت باشند.

وی می‌افزاید: وقتی شهرداری در هر نقطه توسط بنر‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده و به مردم آگاهی داده که نباید زباله‌های خود را در شهر بریزند بنابراین اصلاً انتظار نمی‌رود که چنین رفتار‌هایی از برخی از مردم دیده شود.

این شهروند قمی عقیده دارد که افراد باید در صورت مشاهده چنین رفتار‌هایی در شهر یا روستا به یکدیگر تذکر دهند و این موجب می‌شود تا فرد از کار خود شرمنده شده و برای دفعات بعدی عبرت بگیرد.

امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص مسائل دینی نیست بلکه در همه زمینه‌ها وقتی ضرورت ایجاد شود باید انسان این کار را مورد توجه قرار داده و فرد را از اشتباهش آگاه کند چه بسا که دین مبین اسلام نیز بر رعایت نظافت تاکید فراوانی داشته و همین کافی است که مردم ضامن پاکیزگی در جامعه باشند.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول