اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اما و اگرها در گفتار نسل جا مانده از ازدواج

روز ازدواج بهانه‌ای برای پرداختن به موضوعی مهم و شاید فراموش شده به نام تشکیل خانواده است که تغییر الگوی زندگی و توقعات جوانان می‌تواند از دلایل مهم این موضوع باشد.

اما و اگرها در گفتار نسل جا مانده از ازدواج

خبرگزاری فارس - سعیده سخایی: امروز وارد 35 سالگی می‌شود؛ از صبح کلافه است و حوصله هیچ‌کاری را ندارد؛ از اینکه از بیش از سه دهه از عمرش می‌گذرد راضی نیست؛ زندگی‌ای بدون عشق و امید، بدون همسر و فرزند؛ این روزها احساس پوچی و بی‌هدفی می‌کند.

در گذشته دخترها با آموزش‌های خانه‌داری و همسرداری برای رفتن به خانه بخت در سنین 16 - 15 سالگی آماده می‌شدند و پسرها همین که پشت لبشان سبز می‌شد، دختری از فامیل را انتخاب می‌کردند و با او ازدواج می‌کردند.

امروزه دختران در سن 22 سالگی یعنی بعد از تحصیلات دانشگاهی به دنبال پیدا کردن شغل و برخی دیگر به فکر تحصیلات تکمیلی هستند و شاید 25 سالگی آمادگی خود را برای ازدواج اعلام کنند؛ پسران نیز در این مقوله از دختران دست کمی ندارند با این تفاوت که فرآیند زمان‌بر انتخاب شغل و رسیدن به جایگاه اقتصادی مطلوب سن آمادگی ازدواج را در پسران به 30 سالگی می‌رساند.

عمران پسری 28 ساله و مجرد است او بالا رفتن سن ازدواج را مسئله‌ای ریشه‌ای می‌داند که خانواده، دولت و اجتماع در این قضیه دخیل است و همچنین مشکلات اقتصادی و نبود آگاهی‌های فرهنگی و دینی نقشی اساسی در این زمینه دارد.

اما او معتقد است هیچ کدام از این موارد 100 درصدی نیستند، وقتی امنیت روانی جامعه پایدار نیست، پسرها امنیت شغلی و دخترها امنیت فکری ندارند، وقتی خانواده‌ها خواسته‌های غیرمنطقی دارند و مسئولان ما به همه چیز فکر می‌کنند جز مشکلات جوانان و از همه مهم‌تر نبود اراده و تفکر در جامعه برای ایجاد خانواده سالم؛ همه این موارد در کنار هم به بالا رفتن سن ازدواج جوانان منجر می‌شود. 

عمران راه‌حل کوتاه‌مدت مشکل ازدواج را در فرهنگ‌سازی ازدواج‌های راحت و بدون هزینه می‌داند و می‌گوید: در بلندمدت باید همه حفره‌های فرهنگی و اعتقادی جوانان در مورد ازدواج شناسایی و برای بهبود و ترمیم آن کاری انجام شود.

او از عدم تربیت صحیح فرزندان توسط خانواده برای پذیرش زندگی سخن می‌گوید و می‌افزاید: به نظر من نسل ما دنبال زندگی آرمانی و کامل بوده و همیشه در رویای این زندگی با خود در حال جنگ است. نسل من برای رسیدن به این زندگی آرمانی وسواس به خرج می‌دهد البته بدون امید به آینده.

رضوان ساکن قم و 30 ساله است، او که خود نیز در گروه مجردها قرار دارد، می‌گوید: بالارفتن ازدواج مختص به گروه دختران یا پسران و حتی یک شهر نیست؛ زمانی که پسری دیر آماده ازدواج شود به طبع یک دختر برای ازدواج به موقع فرصت کمتری خواهد داشت. باید پذیرفت که با توجه به مسئولیت مرد برای تشکیل زندگی و شرایط اقتصادی و سطح توقعات جامعه، پسران دیرتر به مرز مورد انتظار خانواده دختر می‌رسند؛ در اکثر موارد آقایان امنیت شغلی ندارند و مرد به عنوان سرپرست خانواده برای امرار معاش روی لبه تیغ حرکت می‌کند.

رضوان از پدر و مادرها هم گله دارد و می‌گوید: والدین ما به دلایل مختلف از تربیت نسل ایده‌آل غافل مانده‌اند؛ در جامعه‌ای که به سوی مدرن شدن حرکت می‌کند خانواده‌ها توجهی به آماده کردن فرزندان خود برای پذیرش مسئولیت نقش پدری و مادری ندارند.

ازدواج آسان، بهنگام و پایدار

از نظر مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم، می‌توان ازدواج را به سه دسته تقسیم کرد، ازدواج زود هنگام، بهنگام و دیرهنگام.

معصومه ظهیری به فارس می‌گوید: در استان قم نسبت به کل کشور سن ازدواج پایین‌تر است اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگ عمومی جامعه ازدواج برای یک نسل به تاخیر افتاده که به آن نسل جامانده از ازدواج می‌گوییم.

طبق آمار 6 ماه اول امسال در استان قم ازدواج در بین دختران 15 تا 22 سال و پسران 21 تا 25 سال اتفاق افتاده اما در سنین بالاتر از آن صورت نگرفته که این گروه سنی را می‌توان نسل جامانده از ازدواج نامید.

از عوامل موثر در تشکیل خانواده بهنگام فرهنگ‌سازی به صورت ترغیب به ازدواج است؛ وقتی در جامعه جایگاه اجتماعی با تحصیل و اشتغال بالا می‌رود و بر اساس آن به افراد امتیاز داده می‌شود، خود به خود موضوع ازدواج فراموش شده یا به وقت دیگری موکول می‌شود.

ظهیری دلیل بالا رفتن سن ازدواج را عدم تحقق فرهنگ عمومی ترغیب به ازدواج آگاهانه، بهنگام و پایدار می‌داند که موجب شده از فرهنگ صحیح اسلامی جا مانده و دچار رکود فرهنگی شویم.

او ارائه آموزش‌های لازم برای تشکیل خانواده به دختران و پسران در مدارس و همکاری رسانه در این موضوع را ضروری می‌داند و می‌گوید: زمانی ‌که خانواده و مدرسه بسترسازی نمی‌کنند طبیعی است دختر و پسر رغبتی برای تشکیل خانواده ندارد.

راه حل پیشنهادی مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم برای رفع مشکل تاخیر در ازدواج، برگزاری کلاس‌های مهارتی و آموزشی برای پسران در مورد نحوه انتخاب همسر و اصلاح شاخص‌های انتخاب همسر در دختران است.

واسطه‌گری برای ازدواج فراموش شده است

امروزه دیگر از ترس بالا رفتن آمار طلاق بزرگان فامیل مثل پدربزرگ و مادربزرگ برای ازدواج واسطه نمی‌شوند و کسی برای معرف شدن بین دختر و پسر تمایلی ندارد در صورتی که بهترین مکانیسم برای همسریابی از طریق خود خانواده‌ها تحقق پیدا می‌کند.

به گفته ظهیری، دخترانی به دفتر امور بانوان مراجعه می‌کنند و می‌گویند والدین ما به فکر همه چیز ما بودند جز ازدواج و زمینه آن‌را فراهم نکردند.

طرح ملی «رحمت» در زمینه تحکیم خانواده و طرح ملی «مطلع مهر» برای زوجینی که در پنج سال اول زندگی هستند، همچنین برگزاری کارگاه‌های مهارتی قبل از ازدواج، بدو ازدواج و تحکیم خانواده در فرهنگ‌سراهای مختلف شهر و چاپ کتاب بروشور و فلش کارت از جمله اقداماتی است که دفتر امور بانوان استانداری قم در زمینه ازدواج انجام داده است.

سن ازدواج بالا رفته و این را دیگر از کودک تا پیر همه می‌دانند؛ این تاخیر علاوه بر رفتارهای غیراخلاقی و ایجاد آسیب‌های اجتماعی مشکلات دیگری همچون احساس یاس و ناامیدی، از بین رفتن حالت نشاط، احساس بلاتکلیفی، سربار بودن در خانواده و ... را در جوانان ایجاد می‌کند.

امروز اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز ازدواج نام گرفته و امید است که با الگو گرفتن از این زوج آسمانی بتوان مسیری برای ازدواجی مقدس و رسیدن به کمال باز کرد.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول