اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم:

مهم‌ترین مشکل صنایع غذایی کمبود اقدامات علمی است

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهم‌ترین مشکلی که در زمینه صنایع غذایی وجود دارد کمبود فعالیتهای علمی گسترده در این حوزه است.

مهم‌ترین مشکل صنایع غذایی کمبود اقدامات علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی دومین همایش ملی روز جهانی غذا، اسماعیل قادری‌فر با اشاره به اهمیت پژوهش در زمینه توسعه صنایع غذایی اظهار کرد: اگر در زمینه صنایع غذایی به پژوهش توجه نشود در سالهای آینده با چالش عمده‌ای در زمینه تامین غذا و آب سالم مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: برای تولید پایدار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات ارگانیک چاره‌ای جز فعالیت‌های تحقیقاتی در کشور وجود ندارد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از آنجا که تنها پژوهشکده علوم و صنایع غذایی کشور در مشهد استقرار دارد دست‌اندرکاران اجرایی کشور در حوزه صنایع غذایی وظیفه دارند با توجه به اهداف پژوهشکده از این ارگان حمایت کرده و با تامین تجهیزات لازم برای تحقیق و پژوهش در این حوزه به گسترش تحقیقات در زمینه غذا کمک کنند.

قادری‌فر در ارتباط با مشکلات صنایع غذایی در کشور تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل در این زمینه نبود کار علمی و تحقیقاتی در حوزه غذا و صنایع وابسته به آن است.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی و تولیدی برای تولید غذای سالم نیاز به کار گسترده تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارد در حال حاضر در حوزه تولید محصولات کشاورزی مشکلی در کشور وجود ندارد اما در زمینه فناوری و تبدیل آن به غذای سالم توفیق چندانی حاصل نشده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: وارد کردن غذا به کشور با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی که در ایران وجود دارد تنها نشان‌دهنده ضعف در زمینه‌های علمی، دانشگاهی و نبود ارتباط منسجم با صنعت در حوزه غذا است.

قادری‌فر با اشاره به مقوله گرسنگی پنهان در کشور خاطرنشان کرد: وقتی در کشور با این مقوله مواجه هستیم مردم در واقع از گرسنگی ظاهری رنج نمی‌برند ولی مواد غذایی لازم به بدن آنها نرسیده و نیازهای افراد برای یک معیشت سالم و در کنار آن تحصیل و یا کار سالم تامین نمی‌شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید به بحث زنجیره غذایی سالم بیش از گذشته پرداخته شود و تامین غذای سالم برای مردم مبتنی بر یک برنامه علمی باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در صورتی که به این موضوع رسیدگی شود افزایش بهره‌وری و نشاط عمومی جامعه حاصل خواهد شد که در نهایت منجر به پیشرفت جامعه می‌شود.

قادری‌فر با بیان اینکه غذا یکی از مواردی است که باید در موضوع پدافند غیر عامل به طور گسترده به آن پرداخته شود، متذکر شد: این مقوله که در سالهای اخیر به طور جدی مطرح شده در واقع نوعی مدیریت بحران در مواقع ویژه است که غذا را به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسانی مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه نیز باید کار جدی و علمی انجام شود زیرا ایران از جمله کشورهایی است که در معرض بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله قرار دارد که علاوه بر این تهدیدات نظامی دنیای امروز لزوم توجه به پدافند غیر عامل در حوزه غذا را بیشتر مشخص می‌کند.

دومین همایش ملی روز جهانی غذا با حضور مسئولان کشوری و سفیران کشورهای خارجی به همت پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، 22 مهر ماه جاری امسال در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2202/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول