اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پزشک اپیدمیولوژی اعلام کرد

خواندن صحیح تست پوستی تشخیص سل نیازمند استانداردسازی روش‌ها

پزشک اپیدمیولوژی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: انجام مطمئن و خواندن صحیح تست پوستی (برای تشخیص بیماری سل) نیازمند استانداردسازی روش‌های کار، آموزش، نظارت و تمرین است.

خواندن صحیح تست پوستی تشخیص سل نیازمند استانداردسازی روش‌ها

زهرا خیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از نیشابور اظهار داشت: تست پوستی توبرکولین (تست مانتو) روش استانداردی برای تعیین آلودگی فرد با عامل بیماری سل است.

وی با بیان اینکه تست توبرکولین با تزریق 1/0 میلی‌لیتر از PPD به قسمت داخلی ساعد صورت می‌گیرد، اظهار داشت: اگر عمل تزریق به درستی انجام شود در این صورت یک ناحیه برآمده به قطر شش تا ده میلی‌متر در پوست به وجود می‌آید، واکنش پوستی 24 تا 48 ساعت بعد از تزریق خوانده می‌شود.

پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تفسیر تست پوستی وابسته به دو عامل اندازه‌گیری ایندوراسیون برحسب میلی‌متر و خطر آلودگی با سل و پیشرفت به سوی بیماری در صورت آلوده شدن است.

در همین زمینه، کارشناس بیماری سل گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نیز در مورد واکنش‌های منفی کاذب تست توبرکولین، گفت: تعدادی از اشخاص ممکن است با وجود اینکه با میکوباکتریوم آلوده شده باشند به تست توبرکولین پوستی واکنش نشان ندهند.

تهمینه آگاه اظهار داشت: علت مورد فوق ممکن است شامل آلرژی پوستی، عفونت اخیر سلی (تماس در عرض هشت تا ده هفته اخیر)، عفونت خیلی قدیمی، واکسیناسیون اخیر با واکسن‌های ویروسی زنده (سرخک و آبله مرغان)، بیماری سل پیشرفته، بیماری‌های ویروسی (سرخک و آبله) روش نادرست انجام تست پوستی و تفسیر نادرست واکنش است.

وی در مورد کسانی که تست پوستی را می‌توانند انجام دهند؛ بیان داشت: اکثر مردم می‌توانند با تست پوستی توبرکولین آزمایش شوند، این تست تنها در کسانی که سابقه نکروز، شوک انافیلاکتیک، تاول زدن پوست و یا اولسراسیون در تست قبلی داشته‌اند، انجام نمی‌شود.

آگاه خاطرنشان کرد: این تست برای شیرخواران، بچه‌ها، زنان باردار، افراد آلوده به HIV و یا کسانی که با BCG واکسینه شده‌اند منعی ندارد.

انتهای پیام/2202/ق20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول