اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان تجارت:

صدور خدمات مهندسی به قزاقستان برای ایران سودآور است

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان تجارت گفت: براساس آمارهای موجود یکی از فعالیت‌های تجاری سودآور برای ایران، صدور خدمات فنی و مهندسی به قزاقستان است.

صدور خدمات مهندسی به قزاقستان برای ایران سودآور است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عبدالحمید اسدیان در نشست بررسی همکاری‌های تجاری و صنعتی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان که شنبه‌شب در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشور قزاقستان پهناور بودن و هم مرز بودن با کشورهای مختلف است.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی این کشور 200 میلیارد دلار است که عدد قابل توجهی به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به تولیدات این کشور در بخش کشاورزی، عنوان کرد:‌ غلات، پنبه و دام زنده از جمله تولیدات مهم این کشور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته میزان واردات دام زنده از کشور قزاقستان به ایران زیاد بود.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان تجارت تصریح کرد: در بخش صنعت و معدن نیز در بخش‌هایی مانند ماشین‌آلات کشاورزی و مصالح ساختمانی شرایط به نسبت مطلوبی دارند و درصدی از تولیدات خود در این بخش‌ها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

اسدیان بیان کرد: این کشور با وجود دارا بودن سه فرودگاه و پنج بندر شرایط خوبی برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها و تجارت با آنان دارد.

وی با اشاره به خط راه‌آهن مشترک کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران گفت: این خط راه‌آهن پس از ورود به ایران از مرز ترکمنستان به گرگان وصل و از آنجا به شبکه سراسری راه‌آهن کشورمان متصل می‌شود.

این مسئول با اشاره به شاخص‌های کلان تجاری کشور قزاقستان بیان کرد: صادرات این کشور از 71 میلیارد دلار در سال 2008 به 85 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافته که نشان از سرعت رشد اقتصادی این کشور دارد.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک المنافع سازمان تجارت اظهار کرد:‌ تراز تجاری 58.7( 58 ممیز7) که تراز تجاری مثبت است، نشان از ظرفیت‌های بالای این کشور دارد.

اسدیان با اشاره به اقلام صادراتی کشور قزاقستان خاطرنشان کرد: نفت خام، آلیاژهای آهن، گازهای نفتی، مس، گندم و روی ناخالص از جمله اقلام صادراتی این کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقلام وارداتی این کشور بیان کرد: ماشین‌آلات، دارو، دستگاه‌های پردازش و انواع شیرآلات از جمله اقلام وارداتی این کشور است که نشان از نیاز مبرم این کشور به بخش‌های تکنولوژی دارد.

این مسئول افزود: در حال حاضر صادرات این کشور به چین 19.2 درصد، ایتالیا 18 درصد، هلند 8.7 درصد، فرانسه 65 درصد و سوئیس 5.8 درصد است.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک المنافع سازمان تجارت اضافه کرد: عمده واردات این کشور نیز از چین به میزان 28 درصد، اوکراین به میزان 11 درصد، آلمان 8.6 (هشت و شش دهم) درصد، آمریکا 7.5(هفت و نیم) درصد و ایتالیا 3.6( سه وشش دهم) درصد است.

اسدیان با اشاره به روابط تجاری ایران با قزاقستان گفت:‌ آمارهای موجود نشان می‌دهد که صادرات ایران به قزاقستان از 65 میلیون دلار در سال 83 به 79 میلیارد دلار در پنج ماه نخست سال جاری رسیده است.

وی با اشاره به اقلام صادراتی ایران به قزاقستان اظهار کرد:‌ انواع پسته، سیمان، ظروف شیشه‌ای، خرما، سیب زمینی، سیب و لوازم ساختمانی از جمله اقلام صادراتی ایران به کشور قزاقستان است.

این مسئول عنوان کرد: از جمله اقلام وارداتی ایران از قزاقستان نیز شامل گندم، شمش آهن و سبوس است.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک المنافع سازمان تجارت با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص موافقتنامه تجاری ایران و قزاقستان گفت: در حال حاضر ایران با قزاقستان موافقتنامه ترجیحات تجاری و تجارت آزاد ندارد.

اسدیان افزود: طرف ایرانی نقطه نظرات خود در خصوص امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی آزاد و اتحادیه گمرکی با سه کشور روسیه، بلاروس و قزاقستان ارسال کرده اما طرف قزاقی تاکنون پاسخی ارسال نکرده است.

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک یک قطب اقتصادی با محوریت روسیه در آسیای میانه تشکیل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه یکی از بازارهای خوب ایران صدور خدمات فنی و مهندسی به قزاقستان است، گفت: ایران در سال‌های 81 تا 89، 39 پروژه خدمات فنی و مهندسی به ارزش 1.69( یک ممیز 69) میلیارد دلار در کشور قزاقستان اجرا کرده است.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک المنافع سازمان تجارت افزود: مهم‌ترین شرکت‌های ایرانی فعال در قزاقستان دیداس، پل و دژ، ساکو، توسعه راه‌های ایران، استراتوس، دژپاد و دنارهساز است.

اسدیان با اشاره به روابط بانکی دو کشور عنوان کرد:‌ دفتر بانک توسعه صادرات ایران در قزاقستان تأسیس شده، اما تاکنون به شعبه تغییر نیافته و فعال نیست.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ها و دستاوردهای یازدهمین اجلاس ایران-قزاقستان تصریح کرد:‌ برقراری پرواز مستقیم و افتتاح سیلوی مشترک از جمله دستاوردهای این اجلاس بوده است.

این مسئول با بیان اینکه در روابط تجاری دو کشور مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود، خاطرنشان کرد:‌ ناکافی بودن تخصیص اعتبارات لازم و طولانی بودن پروسه تصویب آن و سپری شدن زمان طولانی از مرحله تحویل صورت وضعیت از جمله مشکلات موجود در روابط تجاری دو کشور ایران و قزاقستان به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر اروپایی، آمریکایی و کشورهای مشترک المنافع سازمان تجارت با اشاره به پیشنهادات توسعه روابط تجاری دو کشور عنوان کرد: تأکید بر ایجاد شرکت‌های مشترک بازرگانی و کشتی‌رانی در دریای خزر و برگزاری همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از جمله راهکارهای توسعه روابط تجاری دو کشور است.

انتهای پیام/77010/ذ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول