اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد

اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه بورآلان ماکو به صورت پایلوت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح ترسیب کربن در منطقه بورآلان ماکو به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه بورآلان ماکو به صورت پایلوت

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بورالان ماکو به دلیل موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص به عنوان تنها منطقه بیابانی آذربایجان‌غربی شناسایی و در حال حاضر با معضل فرسایش بادی و حرکت شن‌های روان مواجه شده است.

وی ادامه داد: این مسئله مشکلات عدیده‌ای برای روستاییان و راه‌های مواصلاتی منطقه ایجاد کرده است.

پیرمرادی یادآور شد: پدیده شن‌های روان از سال‌های دهه 70 به دلیل عوامل انسانی، چرای بی‌رویه دام و شرایط خاص جغرافیایی منطقه در اثر وجود سنگ‌های بازالتی و وجود تندبادهای شدید به همراه بارش باران‌های فصلی در منطقه اتفاق افتاده و اثرات این پدیده هنوز در منطقه قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: حدود سه هزار سال پیش‌ گدازه‌های آتشفشانی ناشی از فوران رشته کوه‌های آرارات تاثیرات نامطلوبی بر این منطقه به جا گذاشت و به دنبال آن هوازدگی، فرسایش خاکی و بادی و چرای بی‌رویه دام امروز پدیده شن‌های روان را در منطقه ایجاد کرده‌ است.

پیرمرادی با بیان اینکه منطقه بورآلان ماکو در آخرین نقطه مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که با کشور ترکیه مرز مشترک دارد و بخش کوچکی نیز از کشور ارمنستان در این منطقه مرز دارد، عنوان کرد: در خصوص منطقه بورآلان ماکو مذاکرات و رایزنی‌هایی نیز انجام شده ولی باید روند این تعاملات بیش از پیش افزایش یابد و گام‌های اساسی در خصوص طرح‌های اجرایی با کشورهای همسایه در خصوص وضعیت منطقه بورآلان ماکو برداشته شود.

وی با بیان اینکه طرح ترسیب کربن که در منطقه بورآلان ماکو به صورت پایلوت اجرا خواهد شد، ابراز داشت: مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امید است طی یک ماه آینده با تخصیص اعتبارات لازم کار اجرایی آن آغاز شود.

پیرمرادی تصریح کرد: کار کارشناسی طرح ترسیب کربن به همت مسئولان استانی و سازمان جنگل مورد بررسی قرار گرفت و این طرح در مجموعه سازمان جنگل به تصویب رسید.

وی ادامه داد: مقرر گردید از طریق دفتر نمایندگی سازمان ملل UNDP اعتباری مشخص برای این طرح تعیین شده و با کمک استانداری آذربایجان غربی این پروژه در منطقه بورآلان ماکو در راستای جلوگیری از پدیده شن‌زایی اجرا گردد.

پیرمرادی اعلام کرد: از محل اعتبارات استانی 3 میلیارد ریال برای اجرای طرح ترسیب کربن که در منطقه بورآلان ماکو در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در صورت اتمام کارهای موافقتنامه‌ای این طرح، از محل اعتبارات سازمان ملل نیز تخصیص دریافت خواهد شد و با دریافت اعتبارات لازم طرح مبارزه با پدیده شن‌زایی در منطقه بورآلان به صورت جامع و کامل اجرا می‌شود.

پیرمرادی اذعان داشت: طرح ترسیب کربن هم اکنون در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی در حال اجرا است و استان آذربایجان‌غربی نیز با اتمام کارهای نهایی طرح ترسیب کربن به این چند استان در مقوله مقابله با بیابانزایی خواهد پیوست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در پایان با اشاره به عملیات اجرایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه بورآلان ماکو، اعلام کرد: در حال حاضر در این منطقه بیش از یک هزار و 500 هکتار حصارکشی شده است.

انتهای پیام/61005/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول