اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی:

گرسنگی پنهان گریبانگیر بسیاری از خانواده‌هاست

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی با بیان اینکه در ایران آمار گرسنگی آشکار بسیار پایین است، گفت: گرسنگی پنهان گریبان بسیاری از خانواده‌ها را به دلیل ناآگاهی گرفته است.

گرسنگی پنهان گریبانگیر بسیاری از خانواده‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رسول کدخدایی ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش روز جهانی غذا که در سالن اجتماعات ساختمان اداری پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از چالش‌های مهم در جهان است که به همین مناسبت یک روز در سال به نام روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی که در حال حاضر مورد بررسی تمام کشورها است، ابعاد مختلفی دارد.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی ادامه داد: بنابراین تعریف امنیت غذایی یعنی همه آحاد و اقشار مردم در هر زمانی که مدنظر آنها است به مواد غذایی مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مدیریت ناهمگونی که در چرخه تولید تا مصرف مواد غذایی وجود دارد، مهم‌ترین چالشی است که صنعت غذایی در حال حاضر با آن روبه‌رو است.

کدخدایی افزود: برای رسیدن به امنیت غذایی در وهله نخست بحث دسترسی مطرح می‌شود که هم دسترسی فیزیکی و هم دسترسی اقتصادی باید مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر باید دسترسی‌ها به گونه‌ای باشد که همه اقشار مردم بتوانند غذای مورد نیاز خود برای سالم زندگی کردن را تهیه کنند و از آن بهره‌مند باشند.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی خاطرنشان کرد: در این امنیت غذایی علاوه بر سیری شکمی باید سیری سلولی نیز در نظر گرفته شود به این معنا که علاوه بر اینکه افراد گرسنگی ظاهری نداشته باشند مواد مورد نیاز برای تامین سلامتی آنها نیز در رژیم غذایی آنها گنجانده شود و این مشکلی است که دنیای امروز را با چالش مواجه کرده است.

کدخدایی ادامه داد: علاوه بر اینکه 842 میلیون نفر در جهان گرسنه ظاهری هستند و در فقر مطلق به سر می‌برند گرسنگی پنهان نیز بیداد می‌کند و عده زیادی از افراد با مشکلات زیادی که در اثر تغذیه نامناسب است، درگیر هستند.

وی متذکر شد: تحقق امنیت غذایی در سطح جهان مقوله بسیار پیچیده‌ای است که در دنیا در مورد آن کمبودهای زیادی وجود دارد.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی با اشاره به مبحث پدافند غیرعامل در مورد صنایع غذایی تاکید کرد: با توجه به اینکه زنجیره تولید تا مصرف غذا یکی از خطرپذیرترین زنجیره‌ها در سطح جهان است در تمام کشورها به‌ویژه کشور ایران ضرورت دارد که نسبت به آمادگی دفاعی در این زمینه اقداماتی انجام شود.

کدخدایی اضافه کرد: در این زمینه نیز باید در کشور اقداماتی انجام شود تا بتوان از مشکلات احتمالی در کشور که در اثر بروز سیل و زلزله و یا حمله نظامی رخ می‌دهد، پیشگیری کرد.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه زنجیره غذایی و رژیم غذایی در دنیا رژیم نادرستی است، اذعان کرد: غذاهایی که جوانان و نوجوانان به آنها تمایل دارند از جمله فست‌فودها و موارد مشابه می‌تواند زمینه بسیاری از بیماری‌ها و یا تغییرات ژنتیکی را در نسل‌های بعدی ایجاد کند.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی با اشاره به اینکه در کشور ایران بر خلاف برخی از کشورهای آفریقایی آمار گرسنگی آشکار بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: با این حال دیده می‌شود که مسئله گرسنگی پنهان گریبان بسیاری از خانواده‌ها را به دلیل ناآگاهی گرفته است.

کدخدایی ادامه داد: نوسان در میزان ضریب هوشی کودکان، چاقی بیش از حد و شیوع دیابت در آنها و کوتاهی قد از جمله اثراتی است که گرسنگی پنهان در نسل جدید گذاشته است.

انتهای پیام/2202/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول