اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی خبر داد

نیاز 9 میلیارد ریالی دامپزشکی استان برای نظارت و پلاک‌کوبی دام‌ها

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تعداد 40 مرکز در استان برای پلاک‌کوبی دام سنگین وجود دارد که به علت نبود اعتبارات کافی فقط مجوز برای دام‌‌هایی که از استان خارج می‌شود، صادر می‌شود.

نیاز 9 میلیارد ریالی دامپزشکی استان برای نظارت و پلاک‌کوبی دام‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان‌ازغدی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن روز ملی دامپزشکی در محل شبکه دامپزشکی مشهد ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: به طور کلی گوسفند، طیور، کرم ابریشم، زنبور عسل، آبزیان و حیوانات حیات وحش و ... از مؤلفه‌های دام به حساب می‌آیند.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی گفت: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از محصولات دامی، کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است.

وی افزود: هشت درصد از کل جمعیت دام کشور در خراسان رضوی قرار دارند که از لحاظ رتبه‌بندی تولیدات دامی در رتبه چهارم کشور هستیم.

مرگان‌ازغدی در ادامه یادآور شد: تعداد 7 میلیون رأس دام سالم که از این تعداد حدود 350 هزار رأس آن دام سنگین است و از این تعداد حدود 100 میلیون قطعه دام گوشتی در استان پرورش یافته است.

وی در ادامه از وجود واحدهای جدید و همچنین دانشکده دامپزشکی که در مقاطع کارشناسی و دکترا دانشجو جذب می‌نماید و همچنین مرکز سرم‌سازی رازی که آزمایشات گوناگون را انجام می‌دهد، خبر داد و افزود: همه اقشار مردم از تولیدات دامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌کنند که در حالت مستقیم تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی و در حالت غیرمستقیم مصرف‌کنندگان می‌باشند.

وی با اشاره به این نکته که بعد از نفت، دام و طیور بزرگترین حوزه را در اقتصاد دارا می‌باشد، افزود: تفاوت این دو حوزه در این است که نفت برگشت‌پذیر اما دام برگشت‌ناپذیر است.

مرگان‌ازغدی در خصوص قانون اصل 44 خصوصی‌سازی، گفت: دامپزشکی نیز در این قانون پیشقدم بوده و از اوایل تصویب این قانون این اصل را اجرایی نموده است.

وی اضافه کرد: دامپزشکی فقط بحث نظارت را انجام می‌دهد و در مورد صادرات و واردات تولیدات دامی نیز تأییدیه دامپزشکی ضروری می‌باشد که در صادرات دامپزشکی مبدأ و در واردات مقصد است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان دو شاخصه در استان که یکی وجود آزمایشگاه‌های ملی مواد غذایی و دیگری وجود مرکز بررسی بیماری‌های دامی که محل آن در گلمکان است، افزود: مهم‌ترین سرمایه در شبکه دامپزشکی وجود نیروی انسانی است.

مرگان‌ازغدی در مورد قاچاق و دام‌های غیرمجاز نیز گفت: موضوع مبارزه با قاچاق در مرز‌ها بر عهده نیروی انتظامی می‌باشد اما در مورد دام‌های غیرمجاز و مقابله با آن برعهده دامپزشکی است. در مورد قاچاق طی 6 ماه گذشته از طرف نیروی انتظامی موردی به ما گزارش نشده اما در مورد دام‌های غیرمجاز به علت محدودیت‌هایی که برای دامداران و دیگر تولیدکنندگان به وجود آمده نسبت به سال گذشته تعداد ترددهای غیر مجاز در استان و برون استان افزایش داشته است.

به گفته وی، در مورد دام‌های غیر مجاز سه راه پیشگیری قرنطینه بین استانی وجود دارد که این مراکز نسبت به گذشته فعال‌تر شده است، گشت مشترک با نیروی انتظامی، پلاک‌کوبی بر روی دام‌ها وجود دارد که در مورد پلاک‌کوبی از اوایل شهریور ماه سال جاری برای دام‌های سنگین اجرا می‌شود.

این مقام مسئول افزود: تعداد 40 مرکز در استان برای پلاک‌کوبی وجود دارد که به علت نبودن اعتبارات کافی فقط مجوز برای دام‌‌هایی که از استان خارج می‌شود، صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی استان خراسان رضوی نیازمند 9 میلیارد ریال اعتبار می‌باشد که این طرح را برای همه دام‌ها اعم از سنگین و سبک و همچنین تمامی مراکز و شهرستان‌های استان انجام دهد.

مرگان‌ازغدی در ادامه در مورد نظارت سایر دام‌ها نیز گفت: طرح تضمین کیفیت از اواخر سال 90 به شبکه دامپزشکی ابلاغ شده که نظارت بر همه فرآورده‌های گوشتی را شامل می‌شود.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول