اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف تبیین مبانی و تراث تفسیر امامیه

نخستین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) منتشر شد

مدیر اجرایی و کارشناس فصلنامه علمی تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) از انتشار نخستین شماره از این فصلنامه با هدف تبیین مبانی و تراث تفسیر امامیه به همت پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث خبر داد.

نخستین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) منتشر شد

مهدی خسروی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به انتشار نخستین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) اظهار کرد: تفسیر امامیه، از کهن‌ترین جریان‌های پویا، زنده و ریشه‌دار قرآن‌پژوهی در جهان اسلام به شمار می‌آید و پیشینه بس کهن آن به عهد نبوی و علوی می‌رسد.

وی با اشاره به مقالات موجود در نخستین فصلنامه علمی تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) گفت: مقالات «نسخ قرآن در روایات اهل بیت» نوشته محمد محمدی ری شهری، «اعتبارسنجی منابع تفسیر روایی شیعی» نوشته عبد الهادی مسعودی، تفسیر ابو جارود نوشته علی شاه‌ علیزاده و روایات تفسیری ابن ولید نوشته مصطفی مطهری از جمله مطالب این شماره است.

مدیر اجرایی و کارشناس فصلنامه علمی تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: مقالات «منابع غیر اسلامی در تفسیر آیات مرتبط با یهودیت» نوشته سید محمد علی طباطبایی، «نگاهی به کتاب شناخت‌نامه قرآن» نوشته مهدی خسروی، نشست علمی «سیاست در رویکرد قرآنی»، چکیده مقالات به عربی و چکیده مقالات به انگلیسی در این نشریه ذکر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که دست‌اندرکاران این حوزه با نشر مقالات پژوهشی به قلم فرهیختگان حوزه و دانشگاه، بتوانند در بازنمایی جایگاه تفسیر اهل بیت(ع) در جهان اسلام گام‌های استواری بردارند.

خسروی خاطرنشان کرد: با توجه به این نیازها و با هدف شناساندن نظریه تفسیری اهل بیت(ع) و تبیین مبانی و تراث تفسیر امامیه، مجله «تفسیر اهل بیت» در پژوهشکده تفسیر اهل بیت مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به بخشی از سخن سردبیر در نخستین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) گفت: پس از عهد معصومان، بزرگان و مفسران امامیه با تأسی به تراث اهل بیت(ع)، برای توسعه و تدوین تفسیر شیعه همت کردند.

مدیر اجرایی و کارشناس فصلنامه علمی تخصصی تفسیر اهل بیت(ع)، خاطرنشان کرد: تفسیر امامیه بنا به عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، همواره آماج نقد و رد مخالفان بوده است. بیشتر این اشکالات در اختلافات کهن کلامی ریشه دارد و از فقدان درک درست نظام‌واره تفسیری امامیه ناشی می‌شود.

وی یادآور شد: مقصود از نظام تفسیر امامیه، مؤلفه‌های بنیادین دانش تفسیر و شیوه‌های اسلوبی است که در مذهب امامیه به کار رفته است. توجه به این مؤلفه‌ها و شیوه‌ها، نقش اساسی در تصور مفهوم تفسیر، نزد مفسران امامیه دارد. صحت هر تفسیری، تابع اعتبار همین مؤلفه‌ها و رعایت شیوه‌ها هنگام تفسیر از سوی مفسر است.

نخستین شماره فصلنامه علمی تخصصی تفسیر اهل بیت(ع) به مدیر مسئولی عبدالهادی مسعودی، سردبیری علی راد و کارشناسی مهدی خسروی منتشر شد.

علاقمندان می‌توانند برای ارسال مقالات خود با نشانی قم، بزرگراه امام علی(ع)، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) کد پستی 3714854913 مکاتبه کنند یا آثار خود را به نشانی اینترنتی Exegesis@hadith.net ارسال کنند.

انتهای پیام/78003/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول