اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خط‌کشی‌های رنگ باخته از خجالت تابستان / حرکت بین خطوط نامرئی

با توجه به اهمیت خط‌کشی خیابان و صرف هزینه‌های هنگفت و محدودیت‌های اجرایی، طول عمر و کیفیت ماندگاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

خط‌کشی‌های رنگ باخته از خجالت تابستان / حرکت بین خطوط نامرئی

خبرگزاری فارس – سارا دوستی: «برای عبور از خیابان باید از خط کشی عابر پیاده استفاده کرد»، «همیشه باید در بین خطوط رانندگی کرد»، «دور زدن در خیابانی که خط کشی ممتد دارد ممنوع است» و ... از جملاتی هستند که بارها شنیده‌ایم و رعایت این قوانین زمانی امکان‌پذیر است که خط کشی وجود داشته باشد.

خط کشی خیابان جزو مبلمان شهری محسوب می‌شود که عامل مهمی در نظم ترافیکی و کاهش تصادفات و آلودگی دیداری است؛ در کلانشهری همچون قم نظم و انضباط شهری در حمل و نقل حرف اول را می‌زند؛ در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا با خط‌کشی منظم خیابان‌ها اعم از خط‌کشی وسط خیابان، خط حاشیه، خطوط راهنمای مسیر، خط عابر پیاده و... تحول عظیمی در ترافیک شهری ایجاد کرده و به کاهش آمار تصادفات منجر شده است.

اکرم زمانی از شهروندان ساکن منطقه هفت قم، می‌گوید: میدان شهید مطهری از میادین مرکزی شهر قم است که همیشه ترافیک بالایی دارد اما برای عبور از خیابان خط‌کشی‌ها به قدری کمرنگ شده که اصلا قابل دیدن نیست؛ البته این تنها مختص این میدان نیست و در بسیاری از خیابان‌های شهر خط‌کشی استاندارد وجود ندارد.

*خط‌کشی معابر بر اساس مقررات انجام می‌شود

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس قم در خصوص مقررات خط‌کشی خیابان‌ها اظهار کرد: خط‌کشی خیابان‌ها کاری است در راستای روان‌سازی و کاهش ترافیک و بر اساس دستورالعمل و مواد قانونی راهنمایی رانندگی انجام می‌شود.

محسن صالحی با بیان اینکه نصب تابلوهای راهنمایی، فاصله خطوط، نوع خطوط و... همگی به نوع خیابان، محدودیت سرعت و خیلی موارد دیگر بستگی دارد، گفت: خط کشی طولی برای حرکت رانندگان بین خطوط و عدم انحراف به راست و چپ است؛ از نظر قانونی بین خطوط ممتد و منقطع تفاوت است.

*معابر در سال دوبار خط‌کشی می‌شوند

رنگ مهم‌ترین بخش عملیات خط‌کشی است که برای ماندگاری بیشتر آن باید به نوع رنگ، شرایط محیطی و روش‌های اجرایی آن توجه شود. از پارامترهای کیفیت رنگ می‌توان به میزان و قدرت مواد فرار رنگ، قدرت پوشانندگی، دانه‌بندی رنگ، سختی و انعطاف‌پذیری رنگ، مقاومت در برابر سایش و... اشاره کرد؛ به توصیه کارشناسان قبل از کاربرد رنگ‌های ترافیکی باید ابتدا سطح را کاملا تمیز کرد تا هیچ گونه آلودگی، چربی، گرد و خاک و ذرات رنگ قدیمی نباشد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به سوال نحوه زمان‌بندی خط‌ کشی معابر گفت: در سال دو مرتبه معابر خط‌کشی می‌شوند، یک سری بعد از یخ‌بندان و بارندگی فصل زمستان است که در اواخر این فصل یا اوایل فصل بهار انجام شده و مرحله دیگر اوایل فصل پاییز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رنگ استفاده شده برای خط کشی خیابان‌ها باید با شرایط آب‌ و هوایی شهر قم یعنی دمای 12 درجه زیر صفر و 40 درجه بالای صفر تطبیق داشته باشد؛ در چند سال اخیر کارشناسان سازمان به نقطه نظراتی برای ترکیب رنگ رسیده‌اند که بر اساس آن به کارخانه تولید رنگ سفارش می‌دهند.

صالحی با اشاره به کاهش سفیدی و شفافیت خط کشی معابر گفت: به دلیل کمبود بارندگی در استان، سطح آسفالت خیابان همیشه کثیف و دارای ذرات گرد و غبار است و به دلیل این آلودگی خط کشی خیابان‌ها عمر کوتاهی دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان قبل از انجام خط کشی معابر شست‌ و شو شود، بیان کرد: همیشه قبل از انجام خط‌کشی با ماشین شستشو این کار انجام می‌شود اما به نظر من اگر بعد از آن هم خیابان‌ها شست‌وشو شوند، خط‌کشی‌ها شفافیت بیشتری خواهند داشت.

صالحی با بیان اینکه هرچه ضخامت رنگ بیشتر باشد ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت، گفت: برای خطوط طولی از ضخامت 700 تا 800 میکرون، خطوط عابر پیاده هزار تا هزار و 500 و برای علایم هشداردهنده و جداکننده دو هزار میکرون استفاده می‌شود.

گرچه سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قم از خط‌کشی منظم و استفاده از رنگ مناسب با شرایط اقلیمی شهر قم خبر می‌دهد؛ اما شهیدی از شهروندان قم می‌گوید: خط‌کشی معابر انجام می‌شود اما بعد از مدتی اثری از این خطوط باقی نمی‌ماند، با توجه به اینکه هزینه زیادی برای این کار انجام می‌شود بهتر است از رنگ با کیفیت‌تر استفاده شود تا بیت‌المال اسراف نشود.

ایمن‌سازی راه‌ها با استفاده از تجهیزات گوناگون و علایم مختلف به ویژه با خط‌کشی راه‌ها انجام می‌شود؛ انجام خط‌کشی خیابان‌ها علاوه بر ایمنی راه‌ها و پیشگیری از حوادث جاده‌ای که خسارت مالی و جانی سنگین در پی دارد با قرار گرفتن وسایل نقلیه در مسیر صحیح و همچنین استفاده از خط‌کشی عرضی برای گذر عابران موجب بالا رفتن کارکرد خیابان‌ها می‌شود.

با توجه به اهمیت خط‌کشی خیابان و صرف هزینه‌های هنگفت و محدودیت‌های اجرایی، طول عمر و کیفیت ماندگاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/2258/ع40/آ3004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول