اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ده‌سرخ؛ روستایی میزبان قدم‌های سبز رضوی

مصلی یا تخت امام رضا (ع) بسیار دیدنی است، نمی‌توانی تصور کنی در جایی ایستاده‌ای که روزی مولا و پیشوایمان امام رضا(ع) به اقامه نماز ایستاده بودند.

ده‌سرخ؛ روستایی میزبان قدم‌های سبز رضوی

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، چشمه حضرت یا زمزم رضوی، مصلای حضرت امام رضا(ع) و حرم امامزاده عبدالعزیز(ع) در ده‌سرخ واقع است؛ چون این چشمه از مستندترین آثار مربوط به سفر امام رضا(ع) از مدینه به طرف شهر توس است، تصمیم گرفتیم برای تهیه گزارش به این روستا که روزی میزبان ثامن‌الحجج(ع) بوده، برویم.

برای رفتن به این روستا در مسیر بزرگراه شهید شوشتری (مشهد- نیشابور) به سه‌راهی باغچه یا همان شهر ملک‌آباد رفتم و بعد 16 کیلومتر مسیر را که اهالی و مسئولان فرهنگی بدان جاده ولایت می‌گویند، طی کردم تا به ده‌سرخ رسیدم؛ جاده‌ای چشم‌نواز که خاک اطراف آن به رنگ زرد و قرمز به همراه مزارع پربار کشاورزی و درختان سبز سر به فلک کشیده و شاخه‌ها و تنه‌های به‌هم پیچیده بود.

قبل از ورود به روستا، خانه‌های قدیمی و خشتی نظرم را به خود جلب کرد طوری که بعضی از آنها به خرابه و ویرانه تبدیل شده است؛ جاده روستا اصلا خاکی و سنگلاخی نبود و تازه تعریض، تعمیر و آسفالت شده بود، چون رنگ سفید خط‌کشی وسط جاده گواه بر این موضوع بود.

اطراف چشمه زمزم رضوی ده‌سرخ را دیوار سیمانی احاطه کرده است؛ چند تابلو راهنمایی در سمت چپ چشمه، تاریخچه آن و مصلی را می‌گوید؛ چند پله پایین می‌روم تا به چشمه امام رضا(ع) می‌رسم، آبی بسیار خنک و گوارا از دالان‌های کوچک سیمانی به بیرون می‌ریزد، دست به سوی چشمه دراز می‌کنم و آب را با یاد حضرت رضا(ع) می‌نوشم، نوشیدن این آب گوارای وجود مشتاقان امام رضا(ع).

در تاریخ این چشمه آمده است: امام رضا(ع) وقتی به ده‌سرخ آمدند، چون هنگام ظهر می‌شود، قصد اقامه نماز می‌کنند که در این مکان آبی یافت نمی‌کنند، بنابراین برای گرفتن وضو دست مبارک‌شان را به زمین می‌زنند که به ناگاه به اذن خداوند زیر گام حضرت آب بالا می‌آید و همراهان امام با آب جوشان وضو می‌گیرند و در زمینی که کمی بالاتر از زمین‌های اطراف است با همراهان‌شان به نماز می‌ایستند؛ قدمگاه و چشمه مذکور از ثابت‌ترین قدمگاه‌های امام رضا(ع) است.

مصلی یا تخت امام رضا(ع) دیدنی است، نمی‌توانم تصور کنم که در جایی ایستاده‌ام که روزی مولا و پیشوایمان امام رضا(ع) به اقامه نماز ایستاده بودند، وضو می‌گیرم و در مصلی دو رکعت نماز برای شادی حضرت امام رضا(ع) می‌خوانم.

** چشمه رضوی، معجزه امام رضا(ع)

مردم بسیاری را دیدم که به محل چشمه می‌روند، می‌نوشند و وضو می‌گیرند و به حق معتقدند آب این چشمه معجزه امام رضا(ع) است و آب آن با بقیه آب‌ها فرق می‌کند؛ مردم روستاهای اطراف و جاهای دیگر که از اثر شفابخشی این آب مطالبی شنیده‌اند به این روستا می‌آیند و از آب این چشمه برای شفای بیماران خود می‌برند.

انتهای پیام/2202/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول