اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ سرپرست وزارت علوم در نشست خبری:

برای تجدید نظر در متون دانشگاهی نیازمند تولید محتوا هستیم

سرپرست وزارت علوم گفت: برای تجدید نظر در متون درسی رشته‌های علوم انسانی نیازمند تولید محتوای متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی خود هستیم که حوزه علمیه یکی از جایگاه‌های اصلی این کار است.

برای تجدید نظر در متون دانشگاهی نیازمند تولید محتوا هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جعفر توفیقی پنجشنبه شب در پایان دیدارهای خود با مراجع تقلید و علما در قم در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، اظهار کرد: تحقق آرمان‌های علمی و رسیدن به رتبه نخست علمی در منطقه نیازمند تعامل گسترده وزارت علوم با حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب حرکت علمی را اولویت کشور دانسته‌اند و می‌فرمایند برای پیشرفت در همه امور نیازمند رشد علمی در کشور هستیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحول در علوم انسانی و اسلامی‌سازی دانش‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی از دیگر اولویت‌های وزارت علوم به شمار می‌رود و این اقدامات باید در قالب همکاری میان حوزه و وزارت علوم انجام شود.

وی ادامه داد: طی سفر امروز به قم مقدمات همکاری‌های آتی و تشکیل ساختارهای مشترک میان حوزه و وزارت علوم به وجود آمد تا نظام اسلامی کشور که امروز مایه افتخار ماست گام‌های استوارتری به سمت جلو بردارد.

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با سرپرست وزارت علوم اختصاص داشت.

توفیقی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد رأی اعتماد مجلس به خود خاطرنشان کرد: وظیفه‌ای که بر دوش من است شامل برقراری ارتباط با نمایندگان و حضور در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف با هدف آگاهی‌بخشی و پاسخگویی به سئوالات و ابهامات می‌شود و من هم از ابتدای مسئولیت خود این ارتباطات را برقرار کرده‌ام؛ استنباط من این است که به مرور و با برطرف شدن ابهامات کمک خوبی به همراهی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد.

*اتکا به سند دانشگاه اسلامی

وی در جواب به سوال دیگری با موضوع اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها و مسائل پیش‌رو در این زمینه گفت: برای اینکه از رفتارهای سلیقه‌ای خارج شویم به سند دانشگاه اسلامی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است متکی خواهیم بود؛ از این پس به استناد این سند اقدام خواهد شد ضمن اینکه احترام به دانشگاهیان و دانشگاه اصلی اساسی محسوب می‌شود و جلوگیری از هرگونه برخورد و اتخاذ تصمیماتی که به حرمت دانشگاهیان لطمه بزند شایسته نیست و هیچ سندی هم در جمهوری اسلامی چنین برخوردهایی را تجویز نمی‌کند.

*انجام مذاکرات اولیه برای تقویت ارتباط با حوزه

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارتباط میان حوزه و وزارت علوم عنوان داشت: در سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و امروز برخی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها در حوزه و بالعکس مشغول تدریس هستند و مراکز آموزش عالی مشترک میان وزارت علوم و حوزه فعالیت می‌کنند؛ معتقد هستیم ظرفیت‌ها بیش از این مقدار است و علاوه بر این مسئولیت‌های ما برای توسعه علمی هم بیشتر شده است بنابراین باید ساختار همکاری‌های بیشتر را تقویت کنیم؛ مذاکرات اولیه امروز با مدیران حوزه صورت گرفته و برای تدوین برنامه جامع در این زمینه در آینده نزدیک اقداماتی انجام خواهد گرفت زیرا چارچوب کنونی چندان ساختارمند نیست.

وی در ادامه به حادثه برق‌گرفتگی دانشجوی دانشگاه سمنان و فوت یکی از دانشجویان اشاره کرد و گفت: ظاهرا بی‌احتیاطی دانشجو در این زمینه منجر به حادثه شده و تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شده بود اما بررسی‌های لازم در حال انجام است.

توفیقی با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله جوادی آملی و مباحث مطرح شده در این دیدار عنوان داشت: این استاد برجسته حوزوی بر اسلامی شدن علوم انسانی و توجه به متون و تولید محتوا تاکید کرد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته تحول در علوم انسانی را تشکیل داده و اعضای این کمیته در حال حاضر مشغول تجدیدنظر در برخی رشته‌ها و نیز به وجود آوردن ساز و کارهایی به منظور غنی‌سازی محتوای درسی هستند و وزارت علوم هم همکاری خوبی با این کمیته دارد؛ برای تجدید نظر در متون درسی رشته‌های علوم انسانی نیازمند تولید محتوای متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی خود هستیم که حوزه علمیه یکی از جایگاه‌های اصلی این کار است.

*تقویت فضای نظریه‌‌پردازی در دانشگاه‌ها

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید فضای نظریه‌پردازی را در دانشگاه‌ها و حوزه تقویت کنیم و بدین ترتیب شاهد تولید محتوای جدید علاوه بر متون قبلی و بر اساس اندیشه اسلامی و منتقد نسبت به تفکرات غربی باشیم.

توفیقی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران با موضوع تعطیلی برخی رشته‌های دانشگاهی در چند سال اخیر اظهار کرد: اعتقاد دارم که به جای تعطیلی رشته‌ها باید به بازنگری و غنی‌سازی محتوای آنها پرداخت.

وی افزود: اسلام در موضوعات گوناگونی از جمله حقوق بشر نظرات خوبی دارد و ضرورتی نداریم که چنین رشته‌هایی را حذف کنیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه می‌توانیم به تدریج به سمت سازگاری برخی رشته‌ها با مفاهیم ارزشی خود باشیم گفت: دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ادیان و مذاهب مصداق همکاری حوزه و دانشگاه هستند و بستری برای گرایش‌های میان‌رشته‌ای به وجود آورده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نظارت وزارت علوم بر دانشگاه‌ها عنوان داشت: این وزارت‌خانه به جای مداخله باید از ابزار نظارت استفاده کند هرچند تاکنون کمتر از این ابزار استفاده شده است؛ نارضایتی دانشجویان موجب می‌شود هیئت‌هایی به دانشگاه‌ها اعزام شوند و زمینه برطرف کردن چالش‌ها را فراهم سازند.

*برخورد انتقادی با علوم غربی

سئوال دیگری که از توفیقی شد در مورد تدوین متون درسی جدید بود و وی در پاسخ گفت: نباید نگاه محدودی در این زمینه داشته باشیم زیرا علم عرصه‌ای راکد و ایستا نیست؛ دانش‌های گوناگون دائما در حال پیشرفت هستند بنابراین معتقد هستیم نباید علوم غربی را از صحنه خارج کنیم بلکه باید برخوردی انتقادی داشته باشیم و قدرت تشخیص خود را هم بالا ببریم به این ترتیب که این علوم در صحنه باشند و مورد نقد و ارزیابی قرار گیرند و دانشجویان ما هم با برخورد منطقی و استدلالی تشخیص دهند که کدام علم متعالی‌تر است.

توفیقی اضافه کرد: به نسبتی که دانشمندان اسلامی در علوم مختلف محتوای غنی تولید می‌کنند می‌توانند برتری‌ خود را به اثبات برسانند؛ اندیشه‌های سیاسی ما باید متناسب با فرهنگ و اعتقاداتمان باشد و نمی‌توانیم در این مسیر با یک بار تولید فکر و نگارش چند کتاب پرونده تولید علم را ببندیم ضمن اینکه علوم انسانی غربی را هم نمی‌توان پنهان کرد زیرا در یک رقابت اندیشه‌ای است که تفکرات مختلف می‌توانند برتری‌های خود را نشان دهند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها عنوان داشت: هدف از این کار رشد نظریه‌پردازی و نهضت نرم‌افزاری در علوم مختلف به ویژه دانش‌های انسانی است.

وی ادامه داد: علوم انسانی نیاز دارد که برای پیشرفت خود بر بستری از آزاداندیشی استوار شود.

*انبساط شدید در کمیت دانشجویان

توفیقی در مورد توسعه کمی دانشگاه‌ها گفت: در شرایط فعلی دچار انبساط شدید در کمیت دانشجویی کشور هستیم و باید با سیاست‌های مناسب مراقب کیفیت بحث آموزش هم باشیم.

سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: مسئولان آموزش عالی کشور باید در مقابل تصمیمات خود پاسخگو باشند؛ اگر فردی مراجعه کند و اعتقاد داشته باشد که حقی از او ضایع شده در این مورد پیگیری لازم را انجام خواهیم داد به همین دلیل کمیته رسیدگی به شکایات دانشجویان و اساتید در وزارت علوم تشکیل شده و اگر احیاناً مشخص شود که مطابق آیین‌نامه‌ها رفتار نشده برای احقاق حقوق آنها اقدام می‌شود و تاکنون هم برخی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی به تحصیل و تدریس خود باز گشته‌اند.

انتهای پیام/2258/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول