اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای سال جاری صورت گرفت

نقشه‌برداری 724 زمین وقفی در بیرجند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از نقشه‌برداری 724 زمین وقفی و اخذ 121 سند مالکیت موقوفه از ابتدای سال جاری در حوزه ثبتی شهرستان بیرجند خبر داد.

نقشه‌برداری 724 زمین وقفی در بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل اوقاف و امور‌ خیریه خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام دادخدا خدائی از رشد چشمگیر فعالیت‌های ثبتی در این اداره خبر داد و اظهار داشت: در راستای تثبیت مالکیت موقوفات و اجرای الزام قانون برنامه پنجم توسعه، 724 نقشه یو.تی.ام از اراضی وقفی، در شش‌ ماهه نخست سال‌جاری در حوزه ثبتی بیرجند و حوزه‌های مرتبط (خوسف و درمیان) برداشت شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام بسیار فراتر از میزان مصوب برنامه سال جاری بود و رتبه نخست در سطح کشور محسوب می‌شود، افزود: 121 فقره سند ‌مالکیت وقفیات نیز از دیگر اقدامات این اداره در شش ‌ماهه نخست امسال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند ادامه داد: تعداد 191 مورد پذیرش ثبت و 154 مورد تحدید حدود نیز از موقوفات صورت گرفته است.

خدایی اضافه کرد: از اوایل امسال تعداد شش گروه برون‌سپاری تحت نظارت اداره ‌اوقاف بیرجند در قالب قرارداد، پیگیر صدور اسناد و نقشه‌برداری از اراضی‌ موقوفه هستند که چشم‌انداز پیش‌رو از رشد چند برابری اخذ اسناد ظرف چند ماه آینده خبر می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات در طول زمان دستخوشِ تملک و تبـدل حکام و سلاطین و دست‌نشاندگان آنها و سودجویان قرار گرفته است، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب ‌شکوهمند اسلامی ‌ایران، وظیفه شرعی مسئولان و دست‏اندرکاران موقوفات ایجاب می‏کرد برای بازیابیِ موقوفات تدابیر قانونی لازم را بیندیشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند ادامه داد: از این‏رو، کارهای مؤثری برای شناسایی و بازگرداندن موقوفات از دست‏رفته انجام دادند و قانون‌ کارساز و ارزنده اِبطال اسناد و فروشِ رقبات، آب و اراضیِ موقوفه را در سال 1363 به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندند.

خدائی با اشاره به اینکه در تاریخ 25 اسفندماه سال 1371 نیز اصلاحیه قانون یاد شده از تصویب مجلس گذشت، یادآور شد: این قانـون سبب احیای موقوفات از دست‏رفته‌ شد که بدون رعایت موازین شرعی به ملک تبدیل شده بودند و ارزش و بازدهی بسیاری دارد.

انتهای پیام/69008/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول