اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان

تئاتریست‎هایی که با گلایه پا به "سن" گذاشتند

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان به کار خود پایان داد اما گلایه‎های هنرمندان از وضعیف تئاتر اصفهان همچنان ادامه دارد.

تئاتریست‎هایی که با گلایه پا به "سن" گذاشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اصفهان شامگاه گذشته با انتخاب نفرات برتر به کار خود پایان داد.

استقبال از این جشنواره نیز بسیار امیدوارکننده بود و تمامی کارگردانان و فعالان عرصه تئاتر، این دوره از جشنواره را در سطح بالاتری نسبت به سال‎های گذشته عنوان کردند، اما گلایه‎های آنها از عدم حمایت مالی از تئاتر همچنان ادامه دارد.

حضور پیشکسوتان و سرشناسان عرصه تئاتر به عنوان داور در این جشنواره یکی از نکات مثبت و قابل توجهی بود که امید کارگردانان اصفهانی را برای داوری منصفانه بالا برده بود، و شاید این امر تنها انگیزه آنها در این جشنواره بود.

حسین عبدالهی کارگردان نمایش منتخب در بیست و پنجمین دوره از این جشنواره در خصوص سطح این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‎های تئاتر گفت: استقبال از این جشنواره به نسبت سال‎های گذشته بیشتر بوده است و عوامل تئاتر در اصفهان از این جشنواره و آثار آن استقبال زیادی کردند.

وی گفت: در این جشنواره بزرگان تئاتر ایران به عنوان هیئت داوران حضور دارند که این امر نشان‌دهنده سطح بالای این جشنواره نسبت به گذشته است.

*حمایت مادی خواسته هنرمندان تئاتر اصفهان است

پیمان کریمی یکی از کارگردانان منتخب در این دوره از جشنواره تئاتر حضور داوران شاخص و پیشکسوت تئاتر در این جشنواره را به فال نیک گرفت و گفت: حضور این بزرگان به طور قطع نوید داوری منصفانه را می‎دهد.

وی با بیان اینکه،حمایت مالی از هنر تئاتر در اصفهان به خوبی صورت نمی‎گیرد، متذکر شد: حمایت مالی و بسترسازی در خصوص امکانات برای تئاتر از سوی انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان باید صورت بگیرد تا برای توسعه تئاتر ایجاد انگیزه کند.

امید نیاز نیز که با نمایش "مردگان مشغول کارند" در این جشنواره حضور یافته بود گفت: هماهنگی و حمایت ضعیف اداره ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی اصفهان از هنرمندان و کارگردانان این هنر فشار‎های بسیاری بر آنها تحمیل می‌کند که موجب سکوت هنرمند یا رجعت آنها به پایتخت و یا کشورهای دیگر می‎شود.

وی گفت: جشنواره تئاتر استانی در مدت کوتاهی برگزار می‎شود، اما بعد از آن موج تئاتر خاموش می‎شود و حمایت از آن به سکوت فرو می‎رود.

جواد ایزددوست کارگردان نمایش "سال سی‎ام" نیز  از وضع حمایتی در عرصه تئاتر اصفهان گله کرد و گفت: به دلیل عدم حمایت مالی از جشنواره تئاتر از سوی مسئولان، کارهای راه‌یافته به این جشنواره تکراری هستند و در طول سال چند بار روی صحنه رفته بودند.

وی تأکید کرد: بودجه تئاتر در اصفهان به نسبت سایر استان‎ها بسیار کم است و این یک ضعف برای تئاتر اصفهان محسوب می‌شود.

احسان فاضلی کارگردان نمایش "خیال بی خیال" نیز که برگزیده بیست و پنجمین دوره از تئاتر اصفهان است در خصوص سطح برگزاری این جشنواره ادامه داد: تئاتر اصفهان هنوز جایگاه  واقعی خود را نیافته است، چرا که تئاتر اصفهان به دلیل ظرفیت‎های بالای خود باید بالاتر از این باشد.

کارگردان تئاتر خیال‎ بی‎خیال اذعان داشت: نمایش‎های خوبی در جشنواره تئاتر اصفهان حضور یافته است اما جای این بود که نمایش‎های بهتری از نظر فرم و محتوا در این جشنواره حضور داشته باشد.

*تئاتری‎ها باید درآمدزا باشند

معاون هنری سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اصفهان در پاسخ به انتقادات و گلایه‎های تئاتر اصفهان، اظهار کرد: گروه‎های نمایشی اصفهان، گروه های نمایشی برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در به موضوعات مخاطب محور توجه داشته باشند و از این حیث درآمدزا باشند.

وی افزود: گروه‎های تئاتر اصفهان نباید صرفاً وابسته به حمایت مالی از سوی ادره ارشاد باشد، چرا که وظیفه فرهنگ و ارشاد فراهم‌سازی بستر و فضا و امکانات برای آنها است.

علی تمنایی در خصوص وضعیت سالن‎های اصفهان، گفت: در اصفهان دو سالن فرشچیان و تالار هنر برای گروهای نمایشی استفاده می‎شود که اولویت با گروه‎های ثبت شده است.

وی اضافه کرد: مجتمع استاد فرشچیان با دریافت اعتبار از سوی وزارتخانه تا دو ماه دیگر به عنوان مجموعه تئاتر شهر اصفهان افتتاح می شود و در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.

معاون هنری سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اصفهان در پاسخ به دلایل تکراری بودن نمایش‎های منتخب در این جشنواره، ادامه داد: براساس آئین نامه و هدف جشنواره استانی در سراسر کشور، نمایش‎هایی پذیرفته می‎شوند که در طول سال حداقل 15 شب در استان و شهرستان‎ها اجرا شده باشد.

وی با بیان اینکه، برای جلوگیری از تخلف و تبانی در جشنواره داوران یک روز قبل از آغاز جشنواره معرفی شدند، گفت: از داوران پیشکسوت و فعال عرصه تئاتر که از سوی وزارتخانه معرفی شده بود در این جشنواره استفاده شده بود.

*عدم تفاهم مسئولان و هنرمندان بر سر مشکلات تئاتر اصفهان

به گزارش فارس، تئاتر در اصفهان از رونق سال‎های طلایی خود که مردم برای دیدن آن صف طولانی می‎کشیدند و به بازیگران تئاتری خود همچون ارحام صدر می‎بالیدند، فاصله گرفته است.

اصفهان شهری است که ظرفیت‎های تئاتری در آن نسبت به گذشته بیشتر شده است اما این استعدادها به دلایل مختلف اغلب بی‎بهره می‎مانند.

هنوز مسئولان هنری اصفهان و هنرمندان بر سر اختلافات و نظرات مختلف در خصوص کم سویی چراغ تئاتر اصفهان به نقطه مشترکی نرسیده‎اند و این به دلیل عدم برگزاری جلسات مشترک میان آنها است.

هنرمندان اصفهان از توجه به متن و محتوای قوی در آثار خود غافل می‎مانند و این امر را دلیل بر بی‎انگیزی که ناشی از عدم حمایت مسئولان است عنوان می‎کنند،مسئولان نیز از هنرمندان انتظار دارند که روی پای خود بایستند و برای تئاترشان مخاطب جمع کنند و درآمدزا باشند.

اما با نیم‌نگاهی به تئاتر سایر شهرستان‎ها و پایتخت و مقایسه آن با تئاتر اصفهان قطعاً به دلایل رکود تئاتر در اصفهان پی می‎بریم.

در اختیار قرار دادن سالن تئاتر، فضا و امکانات در سایر شهرها از وظایف اداره فرهنگ و ارشاد است و زیرشاخه حمایت قرار نمی‎گیرد، چرا که حمایت به منزله تأمین هنرمندان تئاتر از حیث مسائل مادی و معنوی است، حمایتی که اگر به آن توجه شود قطعاً تئاتر اصفهان طعم رونق را خواهد چشید.

بهترین راهکار برای بهبود تئاتر اصفهان این است که ابتدا مسئولان وارد عمل شده و امکانات، تبلیغات و فضا را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهند و از گروه‎های تئاتر تا رسیدن به یک نقطه برای درآمدزایی حمایت کنند، هنرمندان تئاتر نیز از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و به ارتقای سطح کیفی هنر تئاتر در اصفهان بپردازند، بدین صورت می‎توان به آینده تئاتر در اصفهان امیدوار بود در غیر این صورت باید هر لحظه منتظر افول تئاتر اصفهان باشیم.

----------------------------

گزارش از مریم سرلک

----------------------------

انتهای پیام/63019/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول