به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اصفهان شامگاه گذشته با انتخاب نفرات برتر به کار خود پایان داد.
استقبال از این جشنواره نیز بسیار امیدوارکننده بود و تمامی کارگردانان و فعالان عرصه تئاتر، این دوره از جشنواره را در سطح بالاتری نسبت به سالهای گذشته عنوان کردند، اما گلایههای آنها از عدم حمایت مالی از تئاتر همچنان ادامه دارد.
حضور پیشکسوتان و سرشناسان عرصه تئاتر به عنوان داور در این جشنواره یکی از نکات مثبت و قابل توجهی بود که امید کارگردانان اصفهانی را برای داوری منصفانه بالا برده بود، و شاید این امر تنها انگیزه آنها در این جشنواره بود.
حسین عبدالهی کارگردان نمایش منتخب در بیست و پنجمین دوره از این جشنواره در خصوص سطح این جشنواره نسبت به سایر جشنوارههای تئاتر گفت: استقبال از این جشنواره به نسبت سالهای گذشته بیشتر بوده است و عوامل تئاتر در اصفهان از این جشنواره و آثار آن استقبال زیادی کردند.
وی گفت: در این جشنواره بزرگان تئاتر ایران به عنوان هیئت داوران حضور دارند که این امر نشاندهنده سطح بالای این جشنواره نسبت به گذشته است.
*حمایت مادی خواسته هنرمندان تئاتر اصفهان است
پیمان کریمی یکی از کارگردانان منتخب در این دوره از جشنواره تئاتر حضور داوران شاخص و پیشکسوت تئاتر در این جشنواره را به فال نیک گرفت و گفت: حضور این بزرگان به طور قطع نوید داوری منصفانه را میدهد.
وی با بیان اینکه،حمایت مالی از هنر تئاتر در اصفهان به خوبی صورت نمیگیرد، متذکر شد: حمایت مالی و بسترسازی در خصوص امکانات برای تئاتر از سوی انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان باید صورت بگیرد تا برای توسعه تئاتر ایجاد انگیزه کند.
امید نیاز نیز که با نمایش "مردگان مشغول کارند" در این جشنواره حضور یافته بود گفت: هماهنگی و حمایت ضعیف اداره ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی اصفهان از هنرمندان و کارگردانان این هنر فشارهای بسیاری بر آنها تحمیل میکند که موجب سکوت هنرمند یا رجعت آنها به پایتخت و یا کشورهای دیگر میشود.
وی گفت: جشنواره تئاتر استانی در مدت کوتاهی برگزار میشود، اما بعد از آن موج تئاتر خاموش میشود و حمایت از آن به سکوت فرو میرود.
جواد ایزددوست کارگردان نمایش "سال سیام" نیز از وضع حمایتی در عرصه تئاتر اصفهان گله کرد و گفت: به دلیل عدم حمایت مالی از جشنواره تئاتر از سوی مسئولان، کارهای راهیافته به این جشنواره تکراری هستند و در طول سال چند بار روی صحنه رفته بودند.
وی تأکید کرد: بودجه تئاتر در اصفهان به نسبت سایر استانها بسیار کم است و این یک ضعف برای تئاتر اصفهان محسوب میشود.
احسان فاضلی کارگردان نمایش "خیال بی خیال" نیز که برگزیده بیست و پنجمین دوره از تئاتر اصفهان است در خصوص سطح برگزاری این جشنواره ادامه داد: تئاتر اصفهان هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است، چرا که تئاتر اصفهان به دلیل ظرفیتهای بالای خود باید بالاتر از این باشد.
کارگردان تئاتر خیال بیخیال اذعان داشت: نمایشهای خوبی در جشنواره تئاتر اصفهان حضور یافته است اما جای این بود که نمایشهای بهتری از نظر فرم و محتوا در این جشنواره حضور داشته باشد.
*تئاتریها باید درآمدزا باشند
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان در پاسخ به انتقادات و گلایههای تئاتر اصفهان، اظهار کرد: گروههای نمایشی اصفهان، گروه های نمایشی برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در به موضوعات مخاطب محور توجه داشته باشند و از این حیث درآمدزا باشند.
وی افزود: گروههای تئاتر اصفهان نباید صرفاً وابسته به حمایت مالی از سوی ادره ارشاد باشد، چرا که وظیفه فرهنگ و ارشاد فراهمسازی بستر و فضا و امکانات برای آنها است.
علی تمنایی در خصوص وضعیت سالنهای اصفهان، گفت: در اصفهان دو سالن فرشچیان و تالار هنر برای گروهای نمایشی استفاده میشود که اولویت با گروههای ثبت شده است.
وی اضافه کرد: مجتمع استاد فرشچیان با دریافت اعتبار از سوی وزارتخانه تا دو ماه دیگر به عنوان مجموعه تئاتر شهر اصفهان افتتاح می شود و در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان در پاسخ به دلایل تکراری بودن نمایشهای منتخب در این جشنواره، ادامه داد: براساس آئین نامه و هدف جشنواره استانی در سراسر کشور، نمایشهایی پذیرفته میشوند که در طول سال حداقل 15 شب در استان و شهرستانها اجرا شده باشد.
وی با بیان اینکه، برای جلوگیری از تخلف و تبانی در جشنواره داوران یک روز قبل از آغاز جشنواره معرفی شدند، گفت: از داوران پیشکسوت و فعال عرصه تئاتر که از سوی وزارتخانه معرفی شده بود در این جشنواره استفاده شده بود.
*عدم تفاهم مسئولان و هنرمندان بر سر مشکلات تئاتر اصفهان
به گزارش فارس، تئاتر در اصفهان از رونق سالهای طلایی خود که مردم برای دیدن آن صف طولانی میکشیدند و به بازیگران تئاتری خود همچون ارحام صدر میبالیدند، فاصله گرفته است.
اصفهان شهری است که ظرفیتهای تئاتری در آن نسبت به گذشته بیشتر شده است اما این استعدادها به دلایل مختلف اغلب بیبهره میمانند.
هنوز مسئولان هنری اصفهان و هنرمندان بر سر اختلافات و نظرات مختلف در خصوص کم سویی چراغ تئاتر اصفهان به نقطه مشترکی نرسیدهاند و این به دلیل عدم برگزاری جلسات مشترک میان آنها است.
هنرمندان اصفهان از توجه به متن و محتوای قوی در آثار خود غافل میمانند و این امر را دلیل بر بیانگیزی که ناشی از عدم حمایت مسئولان است عنوان میکنند،مسئولان نیز از هنرمندان انتظار دارند که روی پای خود بایستند و برای تئاترشان مخاطب جمع کنند و درآمدزا باشند.
اما با نیمنگاهی به تئاتر سایر شهرستانها و پایتخت و مقایسه آن با تئاتر اصفهان قطعاً به دلایل رکود تئاتر در اصفهان پی میبریم.
در اختیار قرار دادن سالن تئاتر، فضا و امکانات در سایر شهرها از وظایف اداره فرهنگ و ارشاد است و زیرشاخه حمایت قرار نمیگیرد، چرا که حمایت به منزله تأمین هنرمندان تئاتر از حیث مسائل مادی و معنوی است، حمایتی که اگر به آن توجه شود قطعاً تئاتر اصفهان طعم رونق را خواهد چشید.
بهترین راهکار برای بهبود تئاتر اصفهان این است که ابتدا مسئولان وارد عمل شده و امکانات، تبلیغات و فضا را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهند و از گروههای تئاتر تا رسیدن به یک نقطه برای درآمدزایی حمایت کنند، هنرمندان تئاتر نیز از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و به ارتقای سطح کیفی هنر تئاتر در اصفهان بپردازند، بدین صورت میتوان به آینده تئاتر در اصفهان امیدوار بود در غیر این صورت باید هر لحظه منتظر افول تئاتر اصفهان باشیم.
----------------------------
گزارش از مریم سرلک
----------------------------
انتهای پیام/63019/ل40/ژ1001