اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی دماوند:

باغ‏های سیب درختی دماوند کیل‎گیری شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: کیل‎گیری و توناژگیری باغ‏های سیب شهرستان برای انتخاب کشاورز نمونه کشوری در چند باغ نمونه انجام شد.

باغ‏های سیب درختی دماوند کیل‎گیری شد

حمیدرضا خلیلی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با بیان اینکه نمونه‎گیری توسط ستاد کیل‎گیری کشوری انجام می‎شود، افزود: خبرگان کشاورزی کشور، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان نظام مهندسی کشاورزی کشور و نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، اعضای ستاد کیل‎گیری را تشکیل می‎دهند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در تشریح چگونگی کیل‎گیری بیان کرد: در زراعت غالباً کادری به مساحت یک متر در یک متر در چند نقطه سطح زیرکشت در نظر گرفته می‎شود و پس از برداشت محصول از این کادرها، میزان تولید به کل سطح کشت تعمیم داده می‎شود.

خلیلی ادامه داد: در باغ‎داری به شیوه سنتی که 400 اصله درخت در هر هکتار وجود دارد، محصول 10 اصله درخت در نقاط مختلف از یک هکتار برداشت شده و به کل باغ تعمیم داده می‎شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه در سال گذشته سه باغ نمونه کشوری از شش باغ نمونه استان تهران از شهرستان دماوند بود، اظهار داشت: توناژ محصول سیب باغات ما نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر است و امید زیادی برای انتخاب نمونه کشوری داریم.

خلیلی با ذکر اینکه افتخار ما تولید بیشترین محصول با بهترین کیفیت است، تصریح کرد: در باغات نمونه سعی شده است که از کودها و سموم شیمیایی کم‏ترین استفاده شود.

وی در بیان شاخص‎های عملکرد مورد نظر در کیل‎گیری گفت: استفاده از شیوه‎های نوین کشاورزی و باغ‎داری، زیرپوشش شبکه IPM بودن و تولید محصول سالم و استفاده حداقلی از سموم و کودهای شیمیایی در کنار میزان تولید از معیارهای انتخاب باغ نمونه کشوری است.

خلیلی با ذکر اینکه کیل‎گیری در دو باغ شهرستان برای کیفیت و کمیت و در یک باغ برای کیفیت و تولید محصول ارگانیک انجام شد، بیان داشت: این سه باغ در بررسی‎های اولیه جهاد کشاورزی شهرستان از بین 40 باغ نمونه و با توجه به شاخص‎های مدّنظر ستاد کشوری کیل‎گیری انتخاب شده‎اند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به حمایت از باغات نمونه شهرستان جهت بالا بردن عملکرد کمی و کیفی محصول سیب ادامه داد: میانگین تولید باغات شهرستان در روش سنتی 35 تن در هکتار است که در نظر داریم این میانگین را به 60 تن در هکتار برسانیم.

خلیلی با بیان اینکه پیشینه تولید شهرستان خیلی بیشتر از میانگین تولید است، تصریح کرد: پیشینه تولید چیزی بیشتر از پنج برابر میانگین یعنی 35 تن است و به همین دلیل آمادگی بالا بردن میانگین تولید را داریم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ضمن تأکید بر اینکه قرار است این افزایش تولید بدون افزایش واحد سطح صورت گیرد، اظهار کرد: افزایش واحد سطح هزینه‎ها و مشکلات زیادی دارد و محدودیت منابع آبی و خاکی شهرستان به ما اجازه این کار را نمی‎دهد.

وی در چگونگی بالا بردن میانگین تولید بیان داشت: با استفاده از شیوه‎های نوین کشاورزی و باغ‎داری و اصلاح باغات و با استفاده از شیوه کشت متراکم می‎توانیم به این هدف خود برسیم.

خلیلی خاطرنشان کرد: نتایج نهایی این ارزیابی و کیل‎گیری پس از بررسی تمام محصولات کشاورزی در کل کشور اعلام خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه عمده‎ترین محصولات شهرستان دماوند سیب درختی و سیب زمینی است، افزود: کیل‎گیری محصول سیب‎زمینی شهرستان طی چند روز آینده انجام خواهد شود و در این زمینه نیز امیدواریم همچون سال‎های گذشته در لیست نمونه‎های کشوری باشیم.

انتهای پیام/2568/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول