اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌گزارش فارس از تلاش بی‌وقفه نیروی انتظامی برای تأمین امنیت دیار نخل و کویر

تبلور امنیت در سیستان و بلوچستان ‌با اقتدار سبزپوشان ناجا/ناامنی که به امنیت محض تبدیل شد

طی سال‌های نه چندان ‌در سیستان و بلوچستان ‌هر روز شاهد درگیری اشرار و قاچاقچیان بودیم و مردم این استان خواب راحت نداشتند اما امروز با اقدامات ناجا این استان به امنیت مطلوبی دست یافته و همگان نیز به این موضوع اذعان دارند.

تبلور امنیت در سیستان و بلوچستان ‌با اقتدار سبزپوشان ناجا/ناامنی که به امنیت محض تبدیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، استان سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره با فراز و نشیب‌های امنیتی و اقتصادی روبه رو بوده است.

صرف‌نظر از جنبه‌های مثبت مرز و توانایی‌هایی که در این حوزه وجود داشته و دارد، ایجاد و تأمین امنیت با ارائه یک برنامه مدون تنها در صورتی به نتیجه منجر می‌شود که بافت قومی و منطقه‌ای در زمینه اجرای طرح‌ها به همکاری فراخوانده شوند تا مزیت‌های حضور خود تامین کننده امنیت باشد.

سیستان‌وبلوچستان از جمله استان‌هایی است که شرایط جغرافیایی و مرزی آن زمینه  برای انجام فعالیت‌های قاچاق، شرارت، کالاهای فرهنگی مستهجن و سایر موارد را  برای یک سری افراد سودجو فراهم کرده است، این امر متولیان امور امنیتی و انتظامی را مجاب می‌کند تا با اجرای طرح‌های مختلف در قالب مانورها و عملیات‌های پاکسازی نسبت به حداقل رساندن تبعات جرم، جنایت، سرقت و قاچاق اقدام کنند.

طبیعی است در جریان انجام طرح‌های نیروی انتظامی عده‌ای که منافع آنها در گرو همین ناامنی‌ها و دامن‌زدن به شرایط است به میدان آمده و با دست آویز قراردادن مسایل حاشیه‌ای سعی در مخدوش جلوه‌دادن اجرای طرح‌های پاک‌سازی که از سوی نیروی انتظامی اجرا می‌شود، دارند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان معتقد است‌: سیستان و بلوچستان به برکت خون شهدا و عزت خانواده شهدا سال اخیر و 6 ماهه نخست امسال با همدلی و همکاری و همیاری و مشارکت اعضای شورای تامین در بهترین شرایط ممکن امنیتی بوده است.

سردار حمید فهیمی‌راد می‌گوید:‌ با اقدامات انجام شده دستگاه‌های امنیتی و تلاش جان برکفان نیروی انتظامی، هم‌اکنون سیستان و بلوچستان از لحاظ احساس امنیت رتبه 16 را در مقایسه با دیگر استان‌های کشور دارد.

حمید فهیمی راد ادامه می‌دهد طی 6 ماه نخست امسال بیش از 28 هزار و 400 نفر از اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند، بیش از نیمی از آنها در شهریور ماه امسال دستگیر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از این تعداد به صورت سازماندهی شده و در قالب باندهای قاچاق انسان وارد استان شده‌اند، اذعان دارد: بیشتر اتباع بیگانه که قصد ورود به خاک ایران اسلامی و حرکت به شهرهای مرکزی کشور را داشتند در مرز سراوان دستگیر شدند.

این مسئول ادامه داد: در نیمه نخست امسال بیش از 24 تن مواد مخدر توسط ماموران نیروی انتظامی کشف و ضبط شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 18 درصد افزایش داشته است.

*کنترل مرزهای زمینی معضل قاچاق را به سمت دریا کشانده است

وی اضافه کرد: کنترل و بسته شدن مرزهای زمینی استان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی سبب شده است که بیشترین قاچاق به سمت دریا کشیده شود.

فهیمی‌راد با بیان اینکه در کشفیات سوخت نیز در مدت فوق 55 درصد کاهش داشته‌ایم، ادامه داد: در زمینه توقیف خودروهای حامل سوخت قاچاق 56 درصد و در زمینه درگیری با اشرار 58 درصد افزایش داشته‌ایم ‌که تمام عوامل‌ نیز دستگیر شده‌اند.

وی اضافه کرد: کنترل و بسته شدن مرزهای زمینی استان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی سبب شده است که بیشترین قاچاق به سمت دریا کشیده شود.

این مسئول با بیان اینکه در یک سال اخیر هیچگونه راه‌بندی را شاهد نبوده‌ایم گفت: در وقوع قتل‌های مسلحانه در 6 ماهه نخست امسال 34 درصد افزایش و به دنبال آن در شناسایی قاتلان نیز 60 درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

‌وی عامل قتل‌های مسلحانه را بیشتر اختلافات قومی و طایفه‌ای عنوان کرد و افزود: در وقوع قتل‌های عادی نیز 14 درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

فهیمی‌راد اضافه کرد: از هفته ناجا سال گذشته تاکنون 819 قبضه سلاح، پنج میلیون و 532 هزار لیتر سوخت قاچاق و 147 هزار عدد محصولات فرهنگی مبتذل کشف و ضبط شده است.

وی د ادامه داد: از هفته ناجا سال گذشته تاکنون 51 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف شد که در مقایسه با سال پیش از آن 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین در این مدت 56 هزار و 67 نفر اتباع بیگانه در مرزهای سیستان و بلوچستان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال 90 - 91 حدود 13 درصد کاهش داشته است.

فهیمی‌راد کشف 819 قبضه سلاح، پنج میلیون و 532 هزار لیتر سوخت قاچاق و 147 هزار عدد محصولات فرهنگی مبتذل را از دیگر اقدامات ماموران انتظامی از 31 شهریور 91 تا 31 شهریور امسال ذکر کرد.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با تقدیر از عملکرد بسیار خوب پلیس فتا استان افزود: وقوع کمترین جرائم فضای مجازی مربوط به این استان است و تاکنون پلیس‌های فتا مستقل در زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل راه اندازی شده و موفقیت‌های بسیار خوبی نیز داشته است.

فهیمی راد در ادامه نبود امکانات تفریحی، بیکاری و اعتیاد را در سیستان و بلوچستان را از جمله بسترهای ناهنجاری های اجتماعی نام برد و گفت: این مشکلات به ناامنی و ناهنجاری دامن می‌زند.

اما حاتم نارویی استاندار سیستان و بلوچستان از امنیت مطلوب در این استان سخن می گوید و اعتقاد دارد نیروی انتظامی در این برقراری امنیت نقش به سزایی دارد.

وی تاکید می کند امروز دیگر ناامنی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و این استان می تواند به قطب گردشگری شرق کشور تنبدیل شود.

سخن آخر

مرزهای مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان علاوه بر یک فرصت ویژه برای توسعه منطقه، استان سیستان و بلوچستان را در معرض خطرات بسیاری از جمله قاچاق مواد مخدر،  قرار داده و سبب شده  تا این منطقه به عنوان مسیر ترانزیت این مواد خانمان‌سوز همواره مد نظر مافیای بین‌المللی قاچاق مواد ‌مخدر و به دنبال آن نا امنی و شرارت و معضلات اجتماعی قرار داشته باشد و علاوه بر کاهش ضریب امنیت در استان سیستان و بلوچستان، هویت این منطقه را نیز خدشه‌دار کند.

در این میان نباید تلاش ماموران نیروی انتظامی را در مقابله با ناهنجاری‌های ناشی از مرز و مخلان نظم و امنیت در منطقه نادیده گرفت زیرا که تعداد شهدا و جانبازان و کشفیات نیروی انتظامی در این زمینه‌ها، بیانگر عزم جدی این سبزپوشان جان برکف در مسیر مقابله با این مشکلات است.

هفته ناجا که امسال با شعار «مردم‌مداری، قانون‌مداری و روز‌آمدی» از 13 مهر ماه آغاز می‌شود، فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با عملکرد نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان در زمینه‌های مختلف است.

_________________________

گزارش: ‌شیبا سرگزی

___________________________ 

انتهای پیام/75004/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول