اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/ فارس به بهانه بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد

مادران و دغدغه‌ مسیر مدرسه فرزندان

جلوگیری از بروز حوادث تلخ برای دانش‌آموزان در مسیر مدرسه نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق، نظارت درست و ارائه آموزش‌های مختلف در بحث قوانین راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان و رانندگان سرویس مدارس است.

مادران و دغدغه‌ مسیر مدرسه فرزندان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سرمایه‌گذاری بر روی انسان، به معنای سرمایه‌گذاری بر روی مولد فن‌آوری است و امر آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری افزوده است، آموزش و پرورش به طور مستقیم در تحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی نیز نقش بنیادی دارد و ضعف و قوت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی منجر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ممکن است حتی به نظر برخی ساده و پیش پا افتاده باشد، بحث چگونگی عبور دانش‌آموزان از عرض خیابان است چرا که بخش عمده‌ای از حوادث در این حوزه رخ می‌دهد.

اکنون که سال تحصیلی جدید آغاز شده شهر شلوغ‌تر شده و حال و هوایی خاص پیدا کرده است.

فرشته‌های طالب علم هر روز خانه را ترک می‌کنند تا مسیر رسیدن به خانه دوم‌شان که همان مدرسه است را بپیمایند، آری آنان رهسپار می‌شوند تا آرزوهایشان را دنبال کنند. آرزوهایی برای رسیدن به فردای روشن.

ترس رسیدن و بازگشت سالم فرزندان مهم‌ترین دغدغه‌ والدین و خانواده‌ دانش‌آموزان است، مادران با مهربانی فرزندشان را برای رفتن به مدرسه آماده و راهی می‌کنند و تنها آرزویشان برگشت فرزند در کمال سلامتی است.

بر اساس آمار، 268 هزار و 636 دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان حضور دارند که 13 هزار و 500 نفر از آنان نوآموز پیش‌دبستانی، 142 هزار و 684 اول ابتدایی و 40 هزار و 452 دوم ابتدایی هستند که با وجود اینکه هنوز سن و سالی ندارند گاه باید مسیر رفت برگشت از خانه به مدرسه را به تنهایی بپیمایند و این نیاز به توجه بیش از پیش رانندگان برای جلوگیری از وقوع هر نوع حادثه‌ای افزایش داده است.

خوشبختانه هر ساله با کمک ارگان‌های مختلف طرح‌های مختلفی در این راستا در سطح استان‌ها اجرا می‌شود که نقش بسزایی در کاهش وقوع حوادث برای دانش‌آموزان دارد.

استقرار 300 پاس پیاده برای کنترل ترافیک در کردستان

رئیس پلیس راهور کردستان از استقرار 300 پاس پیاده به منظور کنترل ترافیک مقابل مدارس از اول مهرماه جاری در این استان خبر داد و گفت: همزمان با بازگشایی مدارس اکیپ‌های راهنمایی و رانندگی در تمامی مسیرهای منتهی به مدارس سطح استان مستقر شده است.

به گفته سیدعارف قادرزاده، علاوه بر پاس پیاده نیروهای راهور، 30 تیم خودرویی و 40 تیم موتوری نیز در راستای کنترل ترافیک در مقابل مدارس فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، پلیس‌های مدارس در مسیرهایی که احتمال به خطر افتادن سلامتی دانش‌آموزان وجود دارد می‌توانند بر اساس قوانین با رانندگان متخلف برخورد کنند.

وی خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی زیرپوشش آموزش‌های راهنمایی و رانندگی متناسب با وضعیت سنی خود قرار می‌گیرند.

به گفته قادرزاده، پلیس مدارس می‌توانند به رانندگان متخلف نمره منفی دهند و آنها را نیز جریمه کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان بر صلاحیت لازم راننده سرویس‌های مدارس تاکید کرد و گفت: وجود کمک راننده در سرویس مدارس الزامی است تا راهنمای دانش‌آموزان هنگام سوار و پیاده شدن از خودرو باشند.

وی در ادامه بر دقت والدین هنگام انتخاب سرویس مدارس تاکید کرد و گفت: سرویس مدارس باید ایمنی و استاندارد لازم را داشته باشد.

مدیر یکی از آموزشگاه‌های رانندگی سنندج نیز ضمن اشاره به میانگین سرعت راننده‌ها گفت: میانگین سرعت داخل شهر باید 50 کیلومتر بر ساعت باشد و آشنایی کامل آنان با نقاط  مختلف شهر ضروری است.

محمد صادقی ضمن اشاره به ضرورت ایجاد و نصب سرعت‌گیر در نزدیکی مدارس عنوان کرد: متاسفانه با وجود تعدد سرعت‌گیرها در سطح شهر در کنار مدارس شاهد نصب کم‌ترین میزان سرعت‌گیرها هستیم.

به گفته وی، سرعت‌گیرهای سنندج بی‌رنگ بوده و همین امر موجب بی‌توجهی راننده‌ها و بروز خسارت‌های جانی و مالی برای آنان شده که باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

صادقی از برخی از راننده‌های بی‌احتیاط  انتقاد کرد و گفت: بی‌احیتاطی رانندگان در کنار کم‌ عرض بودن برخی از خیابان‌های سطح شهر نیاز به دقت بیش از پیش دانش‌آموزان برای عبور و مرور از عرض خیابان‌ها را بیشتر می‌کنند.

کژال منصوری والده یک دانش‌آموز دبستانی است که جلوی درب ورودی مدرسه سیدجمالدین اسدآبادی سنندج در حالی که با مهربانی از کودکش خداحافظی می‌کند نظرم را به خود جلب می‌کند.

از او می‌پرسم هر روز خودتان فرزندتان را به مدرسه می‌رسانید، می‌گوید: مسیر خانه تا مدرسه کمی دور است هزینه‌ای هم برای پرداخت سرویس مدرسه نداریم از ترس اینکه برای فرزندم اتفاقی بیفتد هر روز این مسیر را طی می‌کنم.

وی افزود: با فرا رسیدن ماه مهر همه والدین دغدغه این را دارند که در مسیر رفت و برگشت فرزندانشان به مدرسه اتفاق خاصی نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: نقش رانندگان در جلوگیری از وقوع حوادث برای دانش‌آموزان تعیین کننده است.

بدون شک جلوگیری از بروز حوادث تلخ برای دانش‌آموزان در مسیر مدرسه نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق، نظارت درست و ارائه آموزش‌های مختلف در بحث قوانین راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان است که امید است این مهم از سوی دستگاه‌های متولی و خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد تا هیچ وقت شاهد خزان زندگی غنچه‌های بهار زندگیمان در برگ‌ریزان پائیز و سال تحصیلی نباشیم.

============

گزارش از ویان توکلی

============

انتهای پیام/79002/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول