اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم مطرح کرد

نظارت دامپزشکی بر فعالیت 362 واحد دامداری در استان قم

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه در استان قم 362 واحد پرورش دام وجود دارد، گفت: ظرفیت‌های دام‌های موجود در استان 35 هزار راس دام شیری، 100 هزار راس گاو پرواری، 900 هزار راس گوسفند و 3 هزار نفر شتر است.

نظارت دامپزشکی بر فعالیت 362 واحد دامداری در استان قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد جواد امیدواریان در نشستی که بعد از ظهر امروز در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد، با اشاره به روز 14 مهر به عنوان روز دامپزشکی گفت: در روز 14 مهر دانشکده دامپزشکی تاسیس شده و به این مناسبت این روز به نام روز ملی دامپزشکی نامیده شده است و با توجه به اینکه این دانشکده نخستین دانشکده دانشگاه تهران است، نشان از اهمیت این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه در روز ملی دامپزشکی به صورت نمادین گزارشی از عملکرد دامپزشکی ارائه می‌شود، گفت: اهمیت دامپزشکی به حدی است که در دنیا روزی به عنوان روز دامپزشکی نامیده شده است و سال 2011 نیز به عنوان سال دامپزشکی نامیده شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم افزود: دامپزشکی نقش بسیار موثری در بحث تامین غذا و امنیت غذایی در جامعه دارد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی فقط درمان دام نیست، گفت: بعد از صنعت نفت دومین صنعت کشور صنعت دام و طیور است و قرار شده است تا پایان برنامه پنجم توسعه 12 تا 13 درصد صادرات غیر نفتی کشور را شامل شود.

امیدواریان افزود: تامین بهداشت مواد غذایی و بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی دو وظیفه مهم دامپزشکی است.

وی با بیان توانمندی‌های استان قم در بخش مرغ گفت: در استان قم 380 واحد نیمه گوشتی به ظرفیت هفت میلیون و 100 هزار قطعه، 185 واحد تخم‌گذار به ظرفیت 8 میلیون و 300 هزار تخم‌گذار و 4 واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت 185 هزار قطعه وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم افزود: در استان قم همچنین 203 واحد کولونی زنبور به ظرفیت 252 تن عسل وجود دارد.

وی در مورد پرورش آبزیان بیان کرد: در استان قم 158 واحد گرم‌آبی، 47 واحد سرد آبی، دو واحد خاویاری و چند واحد پرورش میگو وجود دارد.

امیدواریان با اشاره به اینکه در استان قم 362 واحد پرورش دام اعم از روستایی، دامداری و مجتمع وجود دارد، گفت: ظرفیت‌های دام‌های موجود در استان 35 هزار راس دام شیری، 100 هزار راس گاو پرواری ، 900 هزار راس گوسفند و بز پرواری و 3 هزار نفر شتر است.

وی در خصوص صنایع وابسته به دام تصریح کرد: در استان قم 68 واحد کشتارگاهی، بسته‌بندی و فرآوری وابسته داریم که کار کشتار، بسته‌بندی و عرضه را انجام می‌دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم در خصوص حوزه تخصصی کارشناسان دامپزشکی که کارهای مربوط به نظارت و آزمایشگاه را انجام می‌دهند، گفت: 28 واحد درمانی، 14 واحد داروخانه، یک واحد بیمارستان، سه واحد آزمایشگاهی، 10 واحد مایه‌کوبی، پنج واحد پخش استانی دارو و واکسن، چهار واحد خرده‌فروشی واکسن و چهار شرکت دارویی و مکمل‌سازی وجود دارد و در مجموع 69 واحد تخصصی دامپزشکی داریم که 114 نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد: در خصوص بیماری تب مالت در 6 ماهه اول امسال نزدیک به 47 هزار و 150 راس گوسفند و بز زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 77 درصد رشد داشته است.

امیدواریان همچنین در مورد بیماری تب مالت گفت: در 6 ماهه اول امسال 9100 راس دام سنگین زیر پوشش مایه‌کوبی قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد داشته است.

وی در بحث خون‌گیری برای تب مالت بیان کرد: در 6 ماهه نخست امسال 19 هزار و 708 راس دام را خون‌گیری کرده‌ایم که این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم در خصوص بیماری سل گفت: در شش ماه اول امسال 22 هزار و 771 راس دام مورد تست سل قرار گرفتند که این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/2258/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول