به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، انتخاب استانداران بعد از وزرا مهمترین گزینش دولت است که توجه و حساسیت ویژهای را معطوف به خود ساخته است، انتخاب استانداران در کشور همیشه با حرف و حدیثهایی همراه بوده و بعضا چالشهای جدی پدید آورده است چراکه استاندار بالاترین و عالیترین مقام کشوری در استان است و عملکرد او میتواند روی رضایت یا عدم رضایت شهروندان از دولت حاکم تاثیر مستقیم داشته باشد.
از سوی دیگر روسای جمهور و به دنبال آن دولتها هرگز نمیتوانند اهداف سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را از ستاد دولت محقق کنند مگر اینکه استانداران و فرمانداران منصوب وزیر کشور با اطلاع از گرایشهای فرهنگی، قومیتی، نژادی و جغرافیایی بهتر از مدیران اجرایی دیگر طرحهای مختلف دولت به ویژه طرح آمایش سرزمین را در سراسر کشور پیاده کنند.
عزل و نصبهای پیدرپی مدیران در دولتهای نهم و دهم و انتخاب مدیرانی کم سن و سال و بالطبع بیتجربه و عمدتا سیاسی کار نشان داد که عدم توجه به تجربه، تخصص و تعهد چه تاثیر مخربی بر توسعه کشور دارد.
در این میان وزیر کشور دولت یازدهم مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، رحمانی فضلی از نیروهای نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی است و عملکرد موفقش در دیوان محاسبات کشور رای اعتماد نمایندگان مجلس را برایش به ارمغان آورد، بنابراین انتظار میرود وی در انتخاب مدیران نیم نگاهی نیز به شناخت منتخبان از استان و به تعبیری بومی بودن آنها داشته باشد.
در واقع ابتکاری که در این میان شاهد آن بودیم مشورت وزیر کشور با مجمع نمایندگان استانها در انتخاب استانداران بود، چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نبوده و مجمع نمایندگان این استان مدتی است به صورت جداگانه به دیدار وزیر کشور رفته و ضمن تشریح نارساییها و مشکلات این استان با وی در رابطه با انتخاب استاندار همفکری و هماندیشی میکنند.
این فرصت خوبی را در اختیار نمایندگان استان قرار داده بود تا بتوانند با اجماع نظر و همفکری بر یک گزینه بومی و توانمند بتوانند گام مهمی در رفع مشکلات استان بردارند و از سوی دیگر با استاندار جدید در یک تعامل سازنده و موثر قرار گیرند.
این در حالی است که شنیدهها حاکی بر این است که این فرصت از طرفی نیز به تهدیدی آزاردهنده تبدیل شده است و نه تنها اجماعی صورت نگرفته بلکه برعکس گزینههای متعددی از سوی مجمع نمایندگان به وزارت کشور معرفی شده است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: طی روزها بحث و بررسی کارشناسی در نهایت مجمع نمایندگان استان بر ده گزینه پیشنهادی اجماعنظر کرده و آن را به وزیر کشور ارائه دادند.
سلطانی با خودداری از عنوان کردن اسامی این ده نفر، تصریح کرد: برخی از این گزینهها افراد نام آشنایی هستند که در این روزها اسامی آنها در گمانهزنیها نیز آورده شده است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند انتصاب استانداران در کشور با نظم و ترتیب خاصی انجام میگیرد، گفت: پیشبینی میشود تا اواخر مهرماه تکلیف تصدیگری استانداری استان ما نیز مشخص شود.
به نظر میرسد این عدم اجماع نظر روی یک گزینه نهایی نشانگر این باشد که مجمع نمایندگان استان از وحدت و انسجام لازم برخوردار نیست و از آنجا که هر چهار نماینده، اصولگرا هستند و در یک خط فکری مشترک قرار دارند انتظار میرفت در انتخاب فرد نهایی از انسجام بیشتری برخوردار میشدند.
عضو شورای شهر شهرکرد در همین رابطه به خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از آنجا که انتخاب یک استاندار کارآمد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهمترین مطالبات مردم به شمار میرود ضروری است گروهها و افراد تاثیرگذار در این رابطه درایت و دقت بیشتری به عمل آورند.
حمید فتحالهی افزود: به نظر میرسد در این مقطع زمانی که رویکرد دولت تدبیر و امید بر مشورت و تعامل است مجمع نمایندگان استان میتواند نقش مهمی در انتخاب استاندار برعهده داشته باشد و از این فرصت ایجاد شده به بهترین نحو استفاده کنند.
نائب رئیس شورای شهر مرکز استان با اشاره به حساسیتهای به وجود آمده در مبحث آب استان، تصریح کرد: در حال حاضر آنچه باید بیشتر از همه مدنظر دست اندرکاران انتخاب استاندار قرار بگیرد توجه به توانمندی ارشدترین مقام دولتی در استان برای کنترل بحرانهایی است که ممکن است در آیندهای نه چندان دور با بهرهبرداری از تونل گلاب و بهشتآباد از یک طرف و مشکلات ناشی از عدم توان سفرههای آب زیرزمینی برای تامین آب شرب بسیاری از شهرها و حتی روستاهای استان از طرف دیگر مردم و مسئولان را درگیر کند.
فتحاللهی با اشاره به قابلیتهای فراوان در زمینه سرمایهگذاری در استان به ویژه در بحث گردشگری گفت: اگر بدون توجه به همه قابلیتهای یک مدیر توانمند صرفا گرایشهای قومی و قبیلهای ملاک معرفی افراد برای تصدی سمت استاندار قرار بگیرد بزرگترین ظلم به استان و مردم آن روا شده است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد روالی که در حال حاضر برای انتخاب استاندار در حال انجام است به نفع استان نباشد و بنابراین افرادی که نفوذ و نقش مهمی در انتخاب استاندار دارند باید با شهامت و شجاعت و با رویکرد تامین مصالح استان و به دور از توجه به حاشیهها تلاش کنند بهترین گزینه ممکن برای احراز سمت استاندار انتخاب شود.
اما در این میان در حالی که به نظر میرسد تعدد گزینههای پیشنهادی به وزیر کشور نشاندهنده عدم وحدت نظر نمایندگان بر روی یک گزینه نهایی است اما مجید جلیل رئیس مجمع نمایندگان استان معتقد است که این تعدد افراد یک فرصت مهم و استراتژیک برای مردم استان به شمار میرود.
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع اظهار کرد: با توجه به تجربیات استانهای دیگر مجمع نمایندگان استان به این نکته رسید که تعدد گزینههای پیشنهادی میتواند به سود مردم باشد.
وی افزود: در حالی که اگر یک گزینه برای استانداری به وزیر کشور معرفی میشد، ممکن بود به راحتی از سوی وزیر کشور رد شود و احتمال انتخاب یک استاندار غیر بومی بیشتر میشد در حالی که با پیشنهاد افراد بیشتر این شانس که ممکن است یکی از این افراد پیشنهاد شده در این لیست در نهایت از سوی وزیر انتخاب شود بیشتر است.
جلیل با بیان اینکه در انتخاب این ده نفر ویژگیهای لازم در نظر گرفته شده است، گفت: شاخصهایی چون ولایتمداری، تخصص، تعهد، بومی بودن و داشتن روحیه تعاملی در انتخاب این افراد نقش مهمی داشته است.
....................................
گزارش از: خاطره حسین زاده
....................................
انتهای پیام/68004/صا40/پ3003