اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اخبار انتخاباتی افغانستان/

نگاهی به دیدگاه‌های حزب اسلامی «ارغندیوال» درباره انتخابات

در حالی روز گذشته محمدخان از حزب اسلامی ارغندیوال به عنوان معاون اول عبدالله عبدالله برگزیده شد که نگاهی به دیدگاه‌های این حزب نشان می‌دهد، انعطاف پذیری بخش اصلی شعارهای انتخاباتی این حزب را تشکیل می‌دهد.

نگاهی به دیدگاه‌های حزب اسلامی «ارغندیوال» درباره انتخابات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، روز گذشته و در پی صف بندی‌های جدید احزاب سیاسی افغانستان، محمدخان از حزب اسلامی ارغندیوال به عنوان معاون اول عبدالله عبدالله برگزیده شد. محمد محقق نیز به عنوان معاون دوم برگزیده شده است.

هر چند در ابتدا مطرح بود که شخص ارغندیوال معاون اول عبدالله خواهد بود اما از هفته گذشته این خبر توسط حزب اسلامی رد شد و سرانجام روز گذشته معاونت محمدخان مطرح شد.

با قطعی شدن حضور نماینده‌ای از حزب اسلامی ارغندیوال در کنار عبدالله، مروری به دیدگاه‌های این حزب لازم است.

مطالب زیر که درباره دیدگاه‌های حزب اسلامی ارغندیوال می‌باشند، برگرفته از مصاحبه وی با تلویزیون طلوع نیوز که ماه گذشته انجام شد.

حزب اسلامی افغانستان به عنوان یک حزب مستقل و آزاد در وزارت دادگستری افغانستان ثبت شده و رهبر آن بر اساس انتخابات درون حزبی، عبدالهادی ارغندیوال انتخاب شده است.

دیدگاه حزب اسلامی ارغندیوال اجماع ملی بود و در صورت عدم شکل‌گیری اجماع ملی، ائتلاف با جناحی که امکان پیروزی آن در انتخابات وجود داشته باشد و خواسته‌های حزب به آن نزدیک باشد.

از نظر این حزب، در مثلث قدرت افغانستان یک ضلع آن باید حزب اسلامی باشد. حضور در ضلعی از مثلث به این دلیل است که طرز تفکر آن در آینده افغانستان وجود داشته باشد.

حزب اسلامی ارغندیوال طرفدار نظام متمرکز است و پابند به این نیست که رئیس جمهور حتما از یک قوم باشد.

دیدگاه ازغندیوال در مورد گلبدین حکمتیار این است که حکمتیار از رهبران مقاومت و جهاد مردم افغانستان بوده است و سال‌ها در این راه مبارزه کرده است.

از نظر ارغندیوال، حکمتیار در بین مردم جایگاه خاص خود را دارد. نه تنها از حکمتیار بکله از پیوستن هر فردی که با مقاومت مسلحانه در مقابل دولت ایستاده است، استقبال می‌کنیم. چه ملامحمد عمر باشد چه حقانی باشد.

حزب اسلامی ارغندیوال مخالف اقدامات مسلحانه است و اعمالی را که منجر به کشته شدن مردم می‌شود تایید نمی‌کند.

به گفته ارغندیوال، حزب اسلامی در تمام افغانستان و در بین تمام اقوام حضور گسترده دارد و دارای 25 هزار عضو می‌باشد. در هر ولایت 3 بخش از این حزب فعال است: تنظیم جوانان - تنظیم زنان و  - تنظیم حزب اسلامی.

همچنین هیچ ولایتی نیست که حزب در آنجا حضور گسترده نداشته باشد.

به گفته وی، حزب اسلامی وی در مناطق هزاره‌نشین از نفوذ کافی برخوردار است. در منطقه جاغوری و غزنی جمع کثیری از اعضای حزب اسلامی وجود دارند که از زمان جهاد هم چنین بوده است. بخش عمده تنظیم جوانان این حزب مربوط به هزاره‌ها است.

حزب ارغندیوال با حضور زنان در جامعه با رعایت شرایط اسلامی مشکلی ندارد و در حال حاضر 3 زن از اعضای این حزب عضو مجلس نمایندگان، 3 زن عضو مجلس سنا هستند و 4 زن نیز عضو شورای مرکزی این حزب هستند.

به گفته ارغندیوال، این حزب که در انتخابات گذشته از حامد کرزی حمایت می‌کرد، صاحب یک میلیون رأی بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در تاریخ شانزدهم فروردین 1393 برگزار شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول